Bokbingo höst/vinter 2023

Kryssar "en bok med ett oväntat slut" efter att ha läst Kvinnorna på stranden av Tove Alsterdal . Gillade den inte alls, enligt baksidan ska man får följa tre kvinnor, men det är en som är mycket mer framträdande än de andra två. Den var rörig och jag hängde inte alls med i vem som kapitlet handlade om. Har lånat en annan bok av författaren redan, och i brist på andra böcker så kommer jag nog ändå läsa den, hoppas den är bättre! Boken handlar i alla fall om att kvinnornas man (som är journalist) spårlöst försvinner när han undersöker nutida slaveri i Europa och att frun sedan letar efter honom.

Visa bifogad fil 130447
Den minns jag också att jag ogillade. Jag tror att det var där min historia med Alsterdal tog slut faktiskt. Jag gillade hennes Rotvälta, vilket var den första av hennes böcker jag läste, men sedan läste jag denna och någon mer och var inte alls imponerad så jag gav upp.
 
Jag kryssar Graham Nortons Forever Home som en bok med en huvudperson som jag inte gillar. Jag upptäckte honom som författare för bara några veckor sedan när jag läste Home Stretch som jag tyckte jättemycket om, men den här gången blev jag inte lika imponerad tyvärr. Jag tror att det beror mycket på att jag liksom inte kände något för någon av karaktärerna, de var bara omogna, gnälliga och jobbiga vilket då även inkluderar huvudkaraktären Carol. Överlag kändes boken lite fånig och överdriven efter ett tag, så det var nog inte min grej helt enkelt. Jag gillade dock den första halvan! Boken hjälptes även upp av Nortons härliga sätt att skriva på, med mycket irländsk charm och klockrena formuleringar.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo höstvinter 221023.png
    Bokbingo höstvinter 221023.png
    248,8 KB · Visningar: 17
Den minns jag också att jag ogillade. Jag tror att det var där min historia med Alsterdal tog slut faktiskt. Jag gillade hennes Rotvälta, vilket var den första av hennes böcker jag läste, men sedan läste jag denna och någon mer och var inte alls imponerad så jag gav upp.
Ja får se vad jag tycker om nästa bok, tänkte att det kanske blev bättre, men det låter ju inte så lovande 😅
 
61E79922-5486-4EEE-9CA6-AF5B3F819850.jpeg

Äntligen kan jag kryssa min första ruta! Bok med annat originalspråk än svenska eller engelska för Buddenbrooks av Thomas Mann. Väldigt lång men ändå hyfsat lättläst. Bra även om vissa passager, framförallt mot slutet, var lite märkliga och tjatiga.
 
Rosa Liksom, Älven, fint omslag
En flicka vandrar 1944 genom finska Lappland med ansvar för att familjens kor ska komma levande fram. Över älven. Historisk roman om evakueringen och flyktinglägren i krigets slutskede som utspelar sig på båda sidor av gränsen i Tornedalen. Berodde helt på omslaget att jag fick ögonen på denna bok. En bra bok.
alven.jpg


Jerk Schuitema, Den som göms i snö, eld spelar roll
Två död oidentifierade dyker upp i skogarna utanför Gällivare när snösmältningen sätter fart, till synes utan samband. Det blir ett svepskäl för att omplacera narkotikapolisen Amanda till hemorten under tiden hon utreds för en våldsrelaterad incident. Utan att spoila för mycket kan jag säga att det sker en trafikolycka på E45 som resulterar i en spektakulär brand, samtidigt som det börjar framstå som allt mer tveksamt att det bara är slumpen som gör att det sker många olycksfall på orten denna vår.
 
Det var längesen jag läste en bok i en sittning, men nu hände det med Pestblommor av Mats Strandberg.

Den utspelar sig i Stockholm, det är höst år 1710 och pesten har staden i ett järngrepp. Även finare familjer börjar drabbas och när Magdalenas mamma dör i sjukdomen skickas hon och hennes lillasyster bort från staden i hopp om att de ska skyddas. De hamnar på Svartdamm slott hos moster Katarina som de aldrig har träffat tidigare. Det blir snabbt tydligt att Katarina inte alls tagit emot dem av välvilja och mysterierna om vad som händer och har hänt hopar sig.

Jag gillar ju dessa historieskildringar för unga, även om tiden inte alls är samma som i Johan Rundbergs serie om Månvind och Hoff, så finns det en del likheter. Tycker det var en väl komponerad historia som jag verkligen fastnade i. Det enda jag har att klaga på är att jag tycker man kunde gjort mer med illustrationerna, omslaget är fantastiskt.

IMG_2297.jpeg


Jag kryssar rutan författarens förnamn börjar på samma bokstav som ditt förnamn, omslag och titel till trots.
 
Det var längesen jag läste en bok i en sittning, men nu hände det med Pestblommor av Mats Strandberg.

Den utspelar sig i Stockholm, det är höst år 1710 och pesten har staden i ett järngrepp. Även finare familjer börjar drabbas och när Magdalenas mamma dör i sjukdomen skickas hon och hennes lillasyster bort från staden i hopp om att de ska skyddas. De hamnar på Svartdamm slott hos moster Katarina som de aldrig har träffat tidigare. Det blir snabbt tydligt att Katarina inte alls tagit emot dem av välvilja och mysterierna om vad som händer och har hänt hopar sig.

Jag gillar ju dessa historieskildringar för unga, även om tiden inte alls är samma som i Johan Rundbergs serie om Månvind och Hoff, så finns det en del likheter. Tycker det var en väl komponerad historia som jag verkligen fastnade i. Det enda jag har att klaga på är att jag tycker man kunde gjort mer med illustrationerna, omslaget är fantastiskt.

Visa bifogad fil 130711

Jag kryssar rutan författarens förnamn börjar på samma bokstav som ditt förnamn, omslag och titel till trots.
Den ville jag lägga i min bokhylla (men inläsningen verkar inte tillgänglig än)!
 
Jag har läst en (eller möjligtvis två?) böcker som jag kryssar jul på, men jag vet inte säkert vilken som är vilken 😶‍🌫️:bag: . Båda i Jenny Colgans serie om den lilla ön i havet. Den ena heter Julafton på den lilla ön i havet och där är det oväder - kryss (tror jag ganska säkert). Den andra heter Jul på det lilla hotellet vid havet och där är det uppenbarligen jul - kryss. Det jag uppskattar är att formatet är mer förutsägbart än handlingen om ni fattar. Gör att jag, trodde jag, klarar att hålla tråden trots hjärndimma. Men ändå blir jag sjukt förvirrad av de två titlarna och kanske har jag läst den ena två gånger? Jag tillskriver en del av förvirringen dussin-feelgood-formatet där alla hennes böcker i princip ÄR identiska (bortsett från att det bara finns en tam lunnefågel i en serie) och en del min dimmiga hjärna.

Ett sammanvävt liv om svamparnas varande och görande tuffar på, och är bitvis fascinerande, men lite faktatung för att jag ska minnas särskilt mycket eller vilja strecklyssna.

Fick tips om Blir du ledsen om jag dör? av Nicolas Lunabba och har precis börjat lyssna.
 
Har missat denna tråden, jag hänger på! Har ingen förhoppning om att lyckas få bingo, men hoppas på många bra lästips.

Kryssar en bok med mörk titel - "och sen var hon borta" av Lisa Jewell. En ung tjej går hemifrån och kommer inte tillbaka. En riktigt hjärtknipande bok, kände att jag blev mer berörd nu när jag har barn själv, än vad jag skulle blivit annars.

Kryssar även om en kvinna som gjort avtryck i historien med Diamantögat av Kate Quinn. Gillar alla hennes böcker som på ett eller annat sätt skildrar kvinnor under andra världskriget. Denna bok handlade om den ukrainska prickskytten Mila Pavlitjenko.

Screenshot_20231026_164253_Chrome.jpg
 
Kryss nummer två i eld-rutan för Not Dark Yet av Peter Robinsson. Näst sista delen i serien om Alan Banks. Ok, men inte en av hans bästa. Tar förvisso upp viktiga ämnen som sex trafficking och övergrepp mot kvinnor, men i vissa avsnitt blir det lite för mycket halvdöd-Lisbeth-Salander-gräver-sig-upp-ur-en-grav över det hela. Men jag har läst alla andra Banks-böcker och sett TV-serien och är ett stort fan så jag kommer att läsa siste delen oxå 😊

E1A8ADED-E7B2-4B58-918C-BC00C59B6D3B.jpeg
 
Fyra böcker till klara, nu är nog alla mina "lätta" kryss kryssade, så resten är nog böcker som tar längre tid att läsa (även om två till kryss snart kommer komma - men de böckerna känns det som om jag hållit på och läsa i en evighet :cautious: ).

Eld påverkar handlingen - Devil in Disguise av Lisa Kleypas. Sista boken i The Ravenels serien (historisk romantik, viktorianskt England). En mordbrand startas i försök om att en av huvudpersonerna skulle omkomma.

Författare vars förnamn börjar på samma bokstav som mitt förnamn - Every Duke Has His Day av Suzanne Enoch. Engelsk historisk romantik här också (lite mer humor och inga sexscener). Huvudpersonen har en ganska beskyddande pudel - och en man som vill gifta sig med henne betalar någon för att stjäla hunden. Men det råkar vara fel hund, efter att hunden förväxlades med en annan svart pudel tidigare under dagen. Perfekt att lyssna till när jag målade om farstun nu i helgen :up:

Fint omslag - The One and Only Crystal Druid av Annette Marie. Urban fantasy i Kanada med feer och magi. Första delen i denna serien, men denna serien är typ del femton (eller något sådant) i ett större universe. Angående omslag, så är det ju väldigt individuellt vad man tycker om och inte - men jag tycker allmänt om hennes omslag för den här universe serien.

Valfri bok - The Long-Forgotten Winter King av Annette Marie. Nästa del i ovanstående serien. Allmänt känner jag än så länge att jag föredragit de andra serierna i universet, jag har hittills inte riktigt fastnat för den här huvudpersonen (lite för "taggig" än så länge).


IMG_20231031_131418017.jpg
 
Jag har läst en riktigt bra bok som heter "De fenomenala fruntimren på Grand Hotel" av Ruth Kvarnström-Jones. Jag kryssade "en del av en serie" eftersom denna tydligen är den första delen i en serie som heter Stockholms Pärlor. Mycket bra bok :) !
 

Bifogade filer

  • Bokbingo höstvinter 2023 -kryss3.png
    Bokbingo höstvinter 2023 -kryss3.png
    224,7 KB · Visningar: 7
Jerk Schuitema, Flygplanet som försvann, äter choklad
Jerk Schuitema, Pojken under golvet, oväder nämns

Fortsättning på trilogin om Amanda Wrede och händelserna i Gällivare.
I den andra boken så böjar det med att ett postplan som försvann spårlöst för 50 år sedan återfinns, vilket sätter igång en kedja av händelser. Vad var det egentligen som hände, vilka var inblandade och vad gör de idag? (praliner till kaffet på en för dyr restaurang)

I den tredje så förolyckas några män när bilen kör av vägen, men är det inte märkligt att det ska vara så svårt att identifiera dem. Alla kapitel börjar med väderdata, och den otrevliga kombination av snö, blåst och kyla har inflytande på hela historien. I den norrbottniska midvintern bör man inte bli stående med en havererad bil på en folktom väg utan mobiltäckning.
 
Jag kryssar read on location :D (skogen) med Ett sammanvävt liv av Merlin Sheldrake, en populärvetenskaplig bok om svamp. Väldigt intressant! Bästa citat ”djur stoppar mat i sin kropp medan svampar stoppar kroppen i sin mat”. Det minst tilltalande var att efter 13 av 23 lyssningstimmar (som jag såg framemot mycket, allihopa) så började referenserna. Jag lyssnade INTE på tio timmar referenser även om det kunnat vara spännande.
 
Jag kryssar read on location :D (skogen) med Ett sammanvävt liv av Merlin Sheldrake, en populärvetenskaplig bok om svamp. Väldigt intressant! Bästa citat ”djur stoppar mat i sin kropp medan svampar stoppar kroppen i sin mat”. Det minst tilltalande var att efter 13 av 23 lyssningstimmar (som jag såg framemot mycket, allihopa) så började referenserna. Jag lyssnade INTE på tio timmar referenser även om det kunnat vara spännande.
Så länge referenserna kommer i slutet är det ju guld!
Jämfört med när de läses upp där varje fotnot står i texten. Just eftersom man kan skippa att lyssna igenom dem. Speciellt hänvisningar till långa web-adresser gör sig så bra i uppläst form. :crazy:

Gillar din tolkning av on location. :)
 
Så länge referenserna kommer i slutet är det ju guld!
Jämfört med när de läses upp där varje fotnot står i texten. Just eftersom man kan skippa att lyssna igenom dem. Speciellt hänvisningar till långa web-adresser gör sig så bra i uppläst form. :crazy:

Gillar din tolkning av on location. :)
Ja, håller med! Jag hade nog bara räknat med flera timmar till härlig information och så börjar de ”mitt i boken” läsa tack och referenser. Men så är det ju ofta med både populärvetenskap och akademisk text; att halva boken är referenser.

Det borde gå att välja bort uppläsning av fotnoter på samma sätt som talsyntesprogrammet TorTalk har inställning att slippa parenteser just för att slippa höra massa referenser i akademisk text.
 
Jag kryssar read on location :D (skogen) med Ett sammanvävt liv av Merlin Sheldrake, en populärvetenskaplig bok om svamp. Väldigt intressant! Bästa citat ”djur stoppar mat i sin kropp medan svampar stoppar kroppen i sin mat”. Det minst tilltalande var att efter 13 av 23 lyssningstimmar (som jag såg framemot mycket, allihopa) så började referenserna. Jag lyssnade INTE på tio timmar referenser även om det kunnat vara spännande.
Jag gillar också din tolkning av read on location :D

Jag läste den boken i bokform, och jag blev väldigt förvånad när jag någon gång bläddrade fram en bit i den för att se vad den skulle ta upp, och lade märke till att den tog slut efter typ halva boken :cautious:
 
Jag kryssar tre kryss till.

En bok med fint omslag - The Assassins blade av Sarah j Maas. The assassins blade är en del av Glastronen serien.

En bok som har vunnit Goodreads choise award- Skuggorns Drottning av Sarah j Maas. Även denna bok är en del av Glastronen serien.

En bok där oväder nämns- Stormrnas imperium av Sarah j Maas som är en del av Glastronen serien. Här får man följa genom flera oväder under bokens gång.

Jag kan verkligen varmt rekommendera Throne of glass serien! Jag har två böcker kvar i serien att läsa som kommer i brevlådan nästa vecka. Om dom två sista böckerna inte sviker (vilket jag inte tror) så är den här serien den bästa jag någonsin har läst! De 2-3 första böckerna lite ”segare” det är endel världsuppbyggnad men absolut inte dåliga eller tråkiga, riktiga bladvändare. Men sen då dundrar det verkligen igång. Så jävla bra serie, rekommenderas!

IMG_9183.jpeg
 
Obscuritas av David Lagercrantz kryssar "utspelar sig i en huvudstad" eftersom det utspelar sig i Stockholm. Kommer inte ihåg vad en handlade om förutom ett mord och två omaka poliser som blir vänner och försöker lösa mordet. Så det visar väl vad jag tyckte om den..

Sly av Sara Strömberg kryssar "en författare som fått pris", hon blev årets deckardebutant 2021. Boken handlar om en journalist i krokarna kring Åre där det sker ett mord som hon försöker lösa. Gillade den inledningsvis, men levde tyvärr inte upp till förväntningarna.

Omtryckta människor: Forskningen, knepen och övningarna som gör dig likeable av Björn Hedensjö kryssar "en bok med fult omslag" Nån form av självhjälpsbok om hur man kan bli mer omtyckt. Den var rätt bra, inte så lång och lätt läst. Tycker den var intressant och det var mycket som gick att känna igen i vardagen!

2E22D54B-EA92-4D0B-A752-95ACD236C665.jpeg
 
Kryssar bok som utspelar sig i huvudstad för En Handfull Vind av Negar Naseh.
Den utspelas delvis i Teheran och handlar om revolutionen i Iran (78-79). Gav en intressant inblick, men det var något med sättet att berätta som skavde lite. Så betyget blir Ok men inte mer.

11518AA8-C6A4-4C9F-A6BC-C1EE1C4BFCCC.jpeg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
504
· Visningar
12 992
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
444
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 975
Kultur Här kommer nästa bingobricka. Men vi drar inte igång riktigt ännu, vill bara ge er en chans att kika på brickan redan nu. Bingot går...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp