Vinterns och vårens bokbingo 2024

Kryssar rutan ”en bok från en genre du inte brukar läsa” med boken A Good Girls Guide to Murder av Holly Jackson boken handlar om Pip som gör ett projektarbete om ett mord som skakade om samhället. Ju mer hon börjar gräva i fallet så börjar ledtrådar peka på att dom kanske inte har hittat rätt mördare.
Jag föll verkligen för hypen när jag bestämde mig för att läsa boken. Tyvärr levde den inte upp till mina förväntningar jag hade. Inte ens säker på om jag kommer fortsätta läsa serien. Den var absolut inte dålig men hade högre förväntningar.

Nästa ruta att bli kryssad är ”klockor eller tid är ett viktigt tema” med ljudboken Tiden är ingenting av Ulf Nilsson. Är en ljudnovell på Storytel.
Julia tar över gammal verkstad som en gång i tid tillhört urmakaren Hans Mild. Efter att Julia har hittat flera klockor med små kärleksförklaringar till Maria från Hans, blir Julia allt mer besatt av deras kärlekshistoria.

Tredje rutan blir ”en med referens till känd serie/ film/ bok” med boken Det slutar med oss av Colleen Hoover. Genom hela boken så refereras det till Ellen Degeneres show. Boken handlar om Lily som flyttat till Boston och fullföljer sin dröm och öppnar en blomsterbutik. I Boston träffar Lily neurokirurgen Ryle och blir förälskad. Men ändå kan hon inte släppa tankarna på sin första kärlek Atlas. En dag så dyker Atlas upp..

Fjärde krysset blir rutan ”bok med kärlekshistoria” med boken Det börjar med oss av Colleen Hoover som är andra boken till Det slutar med oss.


IMG_9320.jpeg
 
Kryssar rutan ”en bok från en genre du inte brukar läsa” med boken A Good Girls Guide to Murder av Holly Jackson boken handlar om Pip som gör ett projektarbete om ett mord som skakade om samhället. Ju mer hon börjar gräva i fallet så börjar ledtrådar peka på att dom kanske inte har hittat rätt mördare.
Jag föll verkligen för hypen när jag bestämde mig för att läsa boken. Tyvärr levde den inte upp till mina förväntningar jag hade. Inte ens säker på om jag kommer fortsätta läsa serien. Den var absolut inte dålig men hade högre förväntningar.

Nästa ruta att bli kryssad är ”klockor eller tid är ett viktigt tema” med ljudboken Tiden är ingenting av Ulf Nilsson. Är en ljudnovell på Storytel.
Julia tar över gammal verkstad som en gång i tid tillhört urmakaren Hans Mild. Efter att Julia har hittat flera klockor med små kärleksförklaringar till Maria från Hans, blir Julia allt mer besatt av deras kärlekshistoria.

Tredje rutan blir ”en med referens till känd serie/ film/ bok” med boken Det slutar med oss av Colleen Hoover. Genom hela boken så refereras det till Ellen Degeneres show. Boken handlar om Lily som flyttat till Boston och fullföljer sin dröm och öppnar en blomsterbutik. I Boston träffar Lily neurokirurgen Ryle och blir förälskad. Men ändå kan hon inte släppa tankarna på sin första kärlek Atlas. En dag så dyker Atlas upp..

Fjärde krysset blir rutan ”bok med kärlekshistoria” med boken Det börjar med oss av Colleen Hoover som är andra boken till Det slutar med oss.


Visa bifogad fil 146095

Det är nära nu! :nailbiting:
 
IMG_0237.jpeg


Trodde inte jag skulle hinna klämma in ytterligare en bok men det gick. Kryss för bok med något gult på omslaget för The Lost Daughters of Ukraine, av Erin Litteken. Trots ämnet och vidrigheterna som staplades på varann, så var det en riktig bladvändare.
 
Sista krysset i det här bokbingot för min del! Bok med djur i titeln: The Phoenix Crown av Kate Quinn och Janie Chang. Den var bra! Påminner om Kate Quinns andra böcker men lite lugnare tempo. Handlar om en grupp kvinnor i San Fransisco precis innan, under och efter den stora jordbävningen 1906. Utspelar sig både bland de rika i societén och i Chinatown. Jag tyckte om den!

1000003379.jpg
 
Jag fortsätter att beta av dem som nominerats till Årets bok, nu har jag läst Kvinna saknad av Mary Kubica. Det är en spänningsroman som handlar om ett försvinnande, en mor och dotter, och i nutid får vi följa hur dottern, Delilah, hittas och återvänder till familjen. Varvat med det görs det tillbakablickar till mamman Meredith elva år tidigare och grannen Kate, också elva år tidigare och precis i samband med försvinnandet.

Jag måste börja med att säga att jag tycker boken är vansinnigt snyggt formgiven, de sprejade sidorna är pricken över i. I övrigt är det en snabbläst bladvändare, med klassiska vändningar. Jag blir dock aldrig särskilt investerad, det är spännande bitvis men mer på det sätt som gör sig bra på film än i skriven form. Tycker också det är problematiskt med historiska tillbakablickar då jag nästan alltid gillar den nutida berättelsen mer.

IMG_3437.jpeg


Jag väljer att kryssa rutan valfri bok.
 
Lina Areklew, Utan dig, över 400 sidor
Del 4 av deckare med Sofia Hjortén, polis i Övik med tendens att skapa relationsproblem i sin vardag. En flicka hittas medvetslös på en ungdomsfest. Vad förtigs mellan ungdomarna och inom de berörda familjerna? Den skadades bästa kompis bor hos polisaspirant Fredrik Fröding, en av huvudkaraktärerna som varit med i tidigare böcker.

Tove Jansson, Katten & Ön, under 100 sidor
En minibok med två korta noveller i. Fina små berättelser med ett nära, okomplicerat språk.
 
Lyssnat på Världen vi skapar - från gud till marknaden av Tomas Björkman. Som titeln antyder målar författaren (finansman med universitetetsutbildning i fysik) med ganska breda penseldrag upp hur vi formar vår verklighet genom hur vi kollektivt ser på den. Intressant och lättlyssnad. Kryssar valfri bok och hojtar därmed bingo för sista gången.
IMG_2356.jpeg
 
Nu kan ni glutta på det nya bokbingot om ni vill, och jag tror även det finns en nyhet för våra storläsare som kryssar hela brickan i en rasande fart minsann! ;) Men app, app, app inga kryss före 1 juni och då ska boken inte vara utläst innan
1 juni då får man skäll av den här bingogeneralen och det vet jag inte om ni vill riskera :sneaky:

https://www.bukefalos.se/threads/bukefalos-bokbingo-juni-oktober-2024.1527594/
 
Nora Roberts/Som en drömbild- kryssar del 1 i en serie 😊. Första boken jag läst av den författaren och det är en trevlig och lite charmig bok där jag suckade lite emellanåt av frustration men ena biten reder sig ju, nästa får jag se i nästa bok då det är 3 böcker till i den serien att läsa 😊.
 

Bifogade filer

  • 20240531_112255.jpg
    20240531_112255.jpg
    361,5 KB · Visningar: 4
Jag sätter punkt för vårens bokbingo med Babel av R F Kuang. Det är är en prisvinnande episk fantasyberättelse i historisk kontext. Året är 1828, en koleraepidemi härjar i Kina och en pojke boendes i Kantons slumkvarter är ensam överlevande i sin familjs hus. Men han är också sjuk och inväntar bara döden. Av någon outgrundlig anledning kommer en okänd brittisk man och räddar pojken, ber honom glömma det som varit, välja sig ett nytt namn och följa med till Storbritannien. Pojken väljer namnet Robin Swift, utifrån favoriter med litterär anknytning, och sätts i privatundervisning med målet att komma in på Oxford.

Det finns vissa författare som man omedelbart känner att man kommer klicka med. Redan när jag läste förordet kände jag att Kuang var en sån för mig. Babel är dark academia, inklusive allt jag älskar med genren så som nördighet i det akademiska, hemliga sällskap, vänskap, knäppa fester osv osv. Lägg där till ett snillrikt magisystem som bygger på de små skevheter som händer vid översättning mellan olika språk, det där som inte exakt går att översätta, och det blir fantastiskt. Jag tyckte mycket om boken, den behandlar både klass, rasism, kolonialism, språknördigheter och samhällsuppbyggnad. Det finns partier som jag tror man har större glädje av om man är mer insatt i brittisk historia och politik än vad jag är, men världsbygget är så snyggt att jag flyger förbi dem och nästan tänker på fantasyelementen som självklara i den brittiska historien. :o

IMG_3460.jpeg


Jag kryssar rutan för bok över 400 sidor då den klockar in på dryga 600 sidor. Men det känns som att jag har läst en lång serie, på ett bra sätt. Snyggt formgiven även den här dessutom!
 
Jag sätter punkt för vårens bokbingo med Babel av R F Kuang. Det är är en prisvinnande episk fantasyberättelse i historisk kontext. Året är 1828, en koleraepidemi härjar i Kina och en pojke boendes i Kantons slumkvarter är ensam överlevande i sin familjs hus. Men han är också sjuk och inväntar bara döden. Av någon outgrundlig anledning kommer en okänd brittisk man och räddar pojken, ber honom glömma det som varit, välja sig ett nytt namn och följa med till Storbritannien. Pojken väljer namnet Robin Swift, utifrån favoriter med litterär anknytning, och sätts i privatundervisning med målet att komma in på Oxford.

Det finns vissa författare som man omedelbart känner att man kommer klicka med. Redan när jag läste förordet kände jag att Kuang var en sån för mig. Babel är dark academia, inklusive allt jag älskar med genren så som nördighet i det akademiska, hemliga sällskap, vänskap, knäppa fester osv osv. Lägg där till ett snillrikt magisystem som bygger på de små skevheter som händer vid översättning mellan olika språk, det där som inte exakt går att översätta, och det blir fantastiskt. Jag tyckte mycket om boken, den behandlar både klass, rasism, kolonialism, språknördigheter och samhällsuppbyggnad. Det finns partier som jag tror man har större glädje av om man är mer insatt i brittisk historia och politik än vad jag är, men världsbygget är så snyggt att jag flyger förbi dem och nästan tänker på fantasyelementen som självklara i den brittiska historien. :o

Visa bifogad fil 146459

Jag kryssar rutan för bok över 400 sidor då den klockar in på dryga 600 sidor. Men det känns som att jag har läst en lång serie, på ett bra sätt. Snyggt formgiven även den här dessutom!
Har denna bok väntandes på att bli läst i bokhyllan. Blev sugen på att läsa den nu efter din fina recension. Blir helt klart att försöka få in den i sommarens bokbingo.
 
Och på målsnöret ett sista kryss som jag precis lyckats bli klar med i tid.
Susanna Alakoski, Dotterdottern, förläggarföreningens lista
Nämnd tidigare i tråden. Som väntat väldigt bra. Och den textila tråden invävd i berättelsen på ett fint sätt även efter teko-industrins död. Jag var lite förvånad att vi kom så långt fram i tiden eftersom jag läst att det ska bli en bok till i sviten.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
559
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
2 759
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 614
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 143
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp