Vinterns och vårens bokbingo 2024

Två nya kryss från mig :)

Read on location: The Twilight Time av Karen Campbell. Jag tog, halvt omedvetet, det här med "read on location" till en ny nivå genom att läsa en bok där ett av vittnena bor på samma lilla gata som jag, fast på nummer 14 istället för 24. Det var lite otippat! :laugh: Överlag var det en bra men ganska mörk bok. Jag stördes lite av att jag egentligen inte tyckte om någon av karaktärerna, vilket säkert var meningen men ändå. Storyn var dock bra, det kändes som att den hade något lite mer än en vanlig deckare, och framförallt var det roligt att läsa en bok som utspelade sig i min stad med alla dess baksidor och framsidor.

Biografi med en person som gått ur tiden: Denna dagen, ett liv av Jens Andersen. Det är som bekant en biografi om Astrid Lindgrens liv, vilket var betydligt mer intressant och händelserikt än jag hade väntat mig. Måste erkänna att jag nog har underskattat henne lite tidigare, eller kanske snarare inte insett vilken enorm skillnad hon gjorde på flera sätt och hur pass modigt normbrytande, frispråkig och stark hon var. Det var också lite smått svindlande att få en sammanfattning av alla fantastiska böcker hon skrivit, jag insåg liksom att i princip allt jag läste/tittade/lyssnade på som barn var av Astrid Lindgren. Jag tyckte dock fortfarande att boken blev lite seg ibland, men å andra sidan innebar det att den passade utmärkt att lyssna på när jag skulle sova (vilket är då jag främst lyssnar på ljudböcker).
 

Bifogade filer

  • Bokbingo vintervår 230424.jpeg
    Bokbingo vintervår 230424.jpeg
    489,9 KB · Visningar: 2
Idag är det världsbokdagen ochstadsbiblioteketordnar flera olika programpunkter! :) Ska snart till stadsbiblioteket och lyssna på författaruppläsning med flera författare., närmare bestämt Lyra Ekström Lindbäck, Linus Gårdfeldt, Cecilia Gyllenhammar, Aya Kanbar, Stefan Lindberg och Amer Sarsour . Jag hoppas jag hör något som jag blir sugen på att läsa och passar in i bingot! :)
 
Två böcker till klara, håller på med sista krysset nu (som måste bli klart inom de närmsta två veckorna om biblioteket inte ska börja klaga över att jag inte lämnat tillbaka boken ;) )

Förläggarföreningens topplista - Det perfekta offret av Nora Roberts. Romantik och spänning. Jag har läst en hel del Nora Roberts böcker tidigare, även om det var en del år sedan nu, och det här var väl en klassisk romantisk spänning från henne. Morgans rumskompis mördas av en seriemördare, som också kapar hennes ID, men hon själv överlever och flyttar helt pank in hos sin mamma och mormor för att börja om på nytt. Men Morgan var den som mördaren egentligen ville åt, och han har inte glömt henne.

Någon kryssade i Bokbingo under 2020 eller 2022 - Evighetens rand av Ken Follett. Tredje i sista delen om ett antal familjer under 1900-talet, nu är det framme på tredje generationen och 1950-2000 talet. En riktig tegelsten (över 1000 sidor), men mycket intressant och ger en bra överblick över viktiga händelser under 1900-talet, samtidigt som det är intressanta handlingar. Jag har tyckt mycket om serien.

IMG_20240424_072924724.jpg
 
Två böcker till klara, håller på med sista krysset nu (som måste bli klart inom de närmsta två veckorna om biblioteket inte ska börja klaga över att jag inte lämnat tillbaka boken ;) )

Förläggarföreningens topplista - Det perfekta offret av Nora Roberts. Romantik och spänning. Jag har läst en hel del Nora Roberts böcker tidigare, även om det var en del år sedan nu, och det här var väl en klassisk romantisk spänning från henne. Morgans rumskompis mördas av en seriemördare, som också kapar hennes ID, men hon själv överlever och flyttar helt pank in hos sin mamma och mormor för att börja om på nytt. Men Morgan var den som mördaren egentligen ville åt, och han har inte glömt henne.

Någon kryssade i Bokbingo under 2020 eller 2022 - Evighetens rand av Ken Follett. Tredje i sista delen om ett antal familjer under 1900-talet, nu är det framme på tredje generationen och 1950-2000 talet. En riktig tegelsten (över 1000 sidor), men mycket intressant och ger en bra överblick över viktiga händelser under 1900-talet, samtidigt som det är intressanta handlingar. Jag har tyckt mycket om serien.

Visa bifogad fil 143855

Nora Roberts varvar riktigt bra böcker men sjukt dåliga. Så svårt att hitta guldkornen!
 
Nora Roberts varvar riktigt bra böcker men sjukt dåliga. Så svårt att hitta guldkornen!
Om jag minns rätt, så tycker jag att de jag läst som varit "romantic suspense" varit bra (Vittne till mord, Förföljd av det förflutna, Farliga vidder etc.), men att de andra (mer allmän romantik) varit lite mer blandade - vissa bra, vissa inte så bra/tråkiga/etc. Men jag har nog allmänt mest läst dem som andra verkat tycka om (jag kollar alltid betyg på Goodreads för att få en ungefärlig uppskattning på om andra tyckt om boken eller inte ;) :p) , dvs jag har nog inte läst någon av hennes sämsta. Sen beror det ju också på vad man gillar. Jag tror inte att jag älskat någon av hennes böcker, och inte heller avskytt någon - utan böckerna har mer varit bra, okej eller lite halvtråkiga.
 
Om jag minns rätt, så tycker jag att de jag läst som varit "romantic suspense" varit bra (Vittne till mord, Förföljd av det förflutna, Farliga vidder etc.), men att de andra (mer allmän romantik) varit lite mer blandade - vissa bra, vissa inte så bra/tråkiga/etc. Men jag har nog allmänt mest läst dem som andra verkat tycka om (jag kollar alltid betyg på Goodreads för att få en ungefärlig uppskattning på om andra tyckt om boken eller inte ;) :p) , dvs jag har nog inte läst någon av hennes sämsta. Sen beror det ju också på vad man gillar. Jag tror inte att jag älskat någon av hennes böcker, och inte heller avskytt någon - utan böckerna har mer varit bra, okej eller lite halvtråkiga.

De jag gillar har varit Förföljaren och Kidnapparen.
 
Jag kryssar "författare du inte läst förut" med Döda kvinnor förlåter inte av Katarina Wennstam.
Finns beskriven tidigare i tråden. Jag tyckte den var bra.

Och "manlig författare född efter 1980" med Till minne av en mördare av Pascal Engman och Johannes Selåker.
Bra skriven och spännande historia. Men allas liv var så eländiga. Det blev för mycket.

1000007077.jpg
 
Kryssar rutan ”läs om en favoritbok” med Pettson och Findus Rävjakten av Sven Nordqvist en favorit hos mig när jag var liten. Lite spännande/ läskig. Läste boken högt för min son.

”Bok du länge har tänkt läs” den här boken har stått i bokhyllan ett bra tag. Kryssar rutan med boken When you reach me av Rebecca Stead.
”Miranda får mystiska brev från någon som verkar veta allt om henne och saker som inte redan har inträffat. Miranda börjar misstänka att ett tragiskt dödsfall väntar framöver. Kommer hon lyckas förhindra dödsfallet?”
Tycker boken var helt okej, mysig och lätt läsning.

Nästa ruta som jag kryssar är ”en smittsam sjukdom nämns” med boken Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren. Då skorpan dör i TBC. Minns den här boken som sorglig från när jag var liten tycker fortfarande det är en bok som berör. :heart

Kryssar även rutan ”bok med snöbollskrig” med Inget knussel sa Emil i Lönneberga av Astrid Lindgren.

IMG_9320.jpeg
 
Har läst Stacken av Annika Norlin, kryssar ”En med referens till känd serie/film/bok” då boken Män som hatar kvinnor nämns. Tyckte boken var helt okej, lite rörig i början men ändå intressant. Handlar om en journalist som upptäcker en grupp människor som håller sig utanför samhället av olika anledningar.
ECCA39D8-B63A-4DB2-B440-767831A9ED25.jpeg
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 808
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 602
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp