Bokbingo höst/vinter 2023

Mitt fjärde kryss blir i ovädersrutan. I boken Ekarvet av Kerstin Bergman förekommer det ett rejält åskväder. Jag tyckte boken var...sådär. Bitvis var den spännande och man ville sträckläsa. Men ibland blev den lite seg och förvirrande. Skulle nog ge den betyg 3 av 5... :)
 

Bifogade filer

  • Bokbingo höstvinter 2023 -kryss4.png
    Bokbingo höstvinter 2023 -kryss4.png
    218,8 KB · Visningar: 12
Det går hopplöst dåligt för mig i detta bingot, jag har snöat in på att lösa korsord på kvällarna så det blir inte mycket läsning gjord! Men men, en vacker dag kanske jag kan inkomma med ett kryss eller två :D
 
I tystnaden begravd av Tove Alsterdal kryssar "en författare som är släkt med en annan författare" Tove är dotter till Elsa Bolin som var författare och grundare av ROKS.

Den här boken av Tove gillade jag ändå, mina förväntningar var dock låga efter förra boken jag läst av henne. Boken handlar om den före detta journalisten Katrine som börjar nysta i ett mord i hennes gamla hemtrakter Tornedalen. Hon får veta om familjehemligheter med koppningar till det dåvarande Sovjet som hennes mamma dolt för henne.

AF0AACD6-D18B-4115-8893-8B566D48F05B.jpeg
 
Med Imorgon och imorgon och imorgon av Gabrielle Zevin kryssar jag good reads lista (från i fjol). Varm och trivsam men aldrig jättespännande relationsdrama i dataspelsmiljö med start i barndomen och slut i huvudpersonernas vuxna ålder. Inget wow, men trevligt sällskap. Hyfsat snyggt sammanvävt och inte alltför förutsägbart.

Med The Madonna Secret av Sophie Strand väljer jag att kryssa släkt med författare (hennes mamma Perdita Finn har också skrivit böcker), men alternativkrysset hade varit bok jag vill ge bort. Denna började jag innan oktober men har läst absoluta merparten i pågående bingo-tid. Fångande språk där både natur, människor och tid animeras och vävs samman på ett vackert sätt. En feministisk gospel, där Maria Magdalena på ålderns höst talar fram sin och Jesus relation som en kärlekshistoria inte bara mellan människor utan också till den levande världen som helhet. Mångbottnad och oväntad. Vackert språk och stark dialog. Mycket läsvärd även om jag tyckte att den verkligen, verkligen fick momentum först andra halvan.
 
Fyra kryss till klara.

Bok med fult omslag - Vald av vargar av Frida Hallberg. Svensk fantasy. Omslag är ju subjektivt, och jag vet inte om jag skulle kalla något omslag fult, men det här var ett omslag som jag inte drogs till, inte något favoritomslag. Tyvärr var inte heller boken någon favorit, mer åt det tråkiga hållet för mig.

Original inte svenska eller engelska - Där kärleken bor av Agnès Ledig. Fransk bok. Inte heller någon favorit, tyckte den var tråkig att läsa/för lite som hände.

Äter choklad - The Vampire's Fake Fiancée av Kristen Painter. Jag åkte på en förkylning (covid?) förra veckan, och ville ha något lätt och lättsamt att läsa - vilket jag vet av erfarenhet passar in på den här serien. Funkade väldigt bra som feberbok, med lite paranormalt och romantik, och ett lyckligt slut.

Författaren släkt med en annan författare - Stora små lögner av Liane Moriarty. Jag har sett TV-serien tidigare, så jag visste vad som skulle hända, men den var ändå bra.

IMG_20231118_193021267.jpg
 
Någon som har tips på böcker till rutan "One hit wonder"? :)
Bra fråga! En googling ger bl.a. denna lista eller denna där tex Svarta hingsten och Svindlande höjder finns med. Lite skeptisk dock för Sylvia Plaths Glaskupan är med och hon är då rakt inte någon one hit wonder i min värld, men den är med som hennes enda roman. Nåväl.

Alternativt kanske det går att läsa boken One hit wonder av Lisa Jewell. :angel: :devil:
 
Någon som har tips på böcker till rutan "One hit wonder"? :)
Jag håller långsamt att ta mig igenom "Brave New World" av Aldous Huxley för det krysset. Andra förslag borde kunna vara exempelvis "Educated" av Tara Westover, "The Help" av Kathryn Stockett, eller "The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society" av Mary Ann Shaffer. Och en del klassiker som Frankenstein, Onkel Tom's stuga etc.
 
Jag håller långsamt att ta mig igenom "Brave New World" av Aldous Huxley för det krysset. Andra förslag borde kunna vara exempelvis "Educated" av Tara Westover, "The Help" av Kathryn Stockett, eller "The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society" av Mary Ann Shaffer. Och en del klassiker som Frankenstein, Onkel Tom's stuga etc.
Kan ju tillägga att jag inte tänkt på krysset som att det absolut bara får finnas en bok publicerad - utan att det ska vara en bok som verkligen blivit stor, och att det är den enda som författaren är känd för (och att eventuellt andra böcker inte gått särskilt bra/blivit kända).
 
Av nutida ”one-hit-wonders” är också Katedralen vid havet (Falcones) en debutroman som slog stort, men vad jag vet har hans senare böcker inte alls fått samma uppmärksamhet.

Vi läste bl a den och The Help/Niceville i en bokklubb för några år sedan och båda kan rekommenderas.
 
Jag hoppar in! Börjar med de kryss jag kommer på spontant :D

untitled.jpg


  • EN BOK SOM BLIVIT FILM - Beautiful Boy - David Sheff (5/5)
  • EN BOK MED EN MÖRK TITEL - Death in Her Hands - Ottessa Moshfegh (3/5)
  • EN BOK DÄR ORIGINALSPRÅKET INTE ÄR SVENSKA ELLER ENGELSKA - Kreutzersonaten - Leo Tolstoy (3/5)
  • EN BOK AV EN FÖRFATTARE SOM ÄR SLÄKT MED EN ANNAN FÖRFATTARE - Tweak - Nic Sheff (5/5)
 
Skred av Sara Strömberg kryssar "read on location". Andra delen i serien om journalisten Vera som kommer börjar nysta i ett mystiskt försvinnande som skett i Åre. Tycker den var bättre än första boken i serien.
Memoria av David Lagercranz "Valfri bok" andra delen i hans serie om poliserna Rekke och Vargas, som hjälper en man vars fru tidigare har dött, vilken mannen inte tror på så han vänder sig till poliserna. Inte jätte bra bok, men helt okej.

Löpa varg av Kerstin Ekman "En bok jag skulle vilja ge någon i present", en gammal jägare berättar om sin syn på jakten och hur den förändrat under årens gång och hur han påverkas av ett möte med vargen. Gillade den, utan att riktigt kunna säga varför. Berättelsen var rätt monoton och långsam, men ändå fin på nått vis.

CD23B07B-A44E-4AB7-87BC-6CE8584A2A5E.jpeg
 
Läst ovanligt lite på sistone, men nu kommer tre nya kryss iaf.

Utspelar sig i en huvudstad: Tre bröllop och en begravning av Mia Söderberg. Utspelar sig till vissa delar i Paris och staden är viktig för handlingen. 4e delen om Parisa och Villa Vildros.

Valfri bok: Konstnärens dotter, 5e och sista boken om Villa Vildros.

Författare som är släkt med annan författare: En av fyra av Jessika Devert, vars syster Annika också skriver.

Oj. En stark bok tycker jag. Den handlar om fyra kvinnor och en av dem blir misshandlad, men man får inte veta vem, man får bara små korta glimtar.
Väldigt läsvärd tycker jag.
 

Bifogade filer

  • 20231123_191306.jpg
    20231123_191306.jpg
    155,6 KB · Visningar: 2
Jag kryssar en politisk bok med Fertilitetsförståelse av Jenny Koos. Intressant och pedagogiskt om fertlilitetsförståelse inte främst som preventivmetod utan för möjlighet att förstå sig själv och välja eller välja bort förtryckande samhällsstrukturer. Bitvis en bok att ögonläsa för att enklare greppa vissa fakta men öronläsning funkade på det stora hela bra. Den kunde också gått på krysset bok jag vill ge bort för det känns som info alla borde ha.
 
Äntligen kämpat mig igenom The Power of the Dog av Thomas Savage. Kryssar bok med oväntat slut. Det var inte bara oväntat utan nästintill chockerande.
Har som sagt fått kämpa för att ta mig igenom den. Inte för att den är dålig, den är tvärtom bra. Men den är så genom-mörk. Speglar människors totala oförmåga att vara vänliga och mänskliga mot varann för att istället göra allt för att förgifta varandras liv.
Nu får det bli något lättsamt 😬

75265CB2-2EF4-4502-9F0E-EF0FA333EB97.jpeg
 
Bok med julfirande: 50 mil till jul av Joanna Bolouri. Gillar henne, läst två tidigare böcker av henne.
Handlar om Ed och Kate, som på väg till julfirande med släkten bestämmer sig för en paus, men de vill inte säga det till släkten på jul.
Feelgood, men med tankeställare, tycker jag, jag gillade den :)
 

Bifogade filer

  • 20231125_212855.jpg
    20231125_212855.jpg
    156,8 KB · Visningar: 3
Polis, polis, potatismos av Sjöwall/Wahlöö. Både lättläst och lättsmält😊
Lite märkligt att läsa om 60-talets Sverige med hemsk misär och den då rådande samhällssynen. Det var INTE bättre förr!
Kryssar bok av författare som vunnit pris. De vann Sherlock-priset 1968 och Edgar-priset 1971.

D5125104-B569-4891-B139-0C237B836AF1.jpeg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
12 033
Senast: Shpongle
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 797
Kultur Här kommer nästa bingobricka. Men vi drar inte igång riktigt ännu, vill bara ge er en chans att kika på brickan redan nu. Bingot går...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp