bokstavs barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

zilla

Trådstartare
Ni som har bokstavs barn ,har ni provat att ge mindre socker i matväg .Tex mat .godis.läsk.sylt .saft :confused:
vi har provat att dra ner på det och tycker oss se en viss förändring.

Hon har blivit betydligt lungnare. :love:

Det fanns en studie/undersökning från england eller om det var usa .att barn som åt för mycket socker vart mer hyperaktiva än barn som åt mindre socker.

Därav vårat lilla expriment.
 
Sv: bokstavs barn

Barn med fastsatt diagnos tror jag inte blir hjälpta nämnvärt mycket av mindre eller inget socker.
 
Sv: bokstavs barn

Är kontaktfamilj åt en pojke med ADHD. Han påverkas definitivt av socker. Han får riktiga sockerkickar och blir nästan "hög" av socker.
Han mår bäst av att hålla en låg sockernivå.
Lördagskvällar förut var rena mardrömmen till vi började att ge honom hans lördagsgodis direkt efter lunch.

Mia.
 
Sv: bokstavs barn

Jag har en kompis med dotter med DAMP. Hon smyger ibland i skafferiet och sätter sig med en sked och äter rent strösocker, i mängder jag inte trodde var möjligt :eek: . Hennes bror (utan bokstäver) skulle aldrig drömma om att göra något sånt...

Hon påverkas definitivt av sockret i maten, verkar bli "hög" av det, och är mycket lugnare när hon får långsamma kolhydrater i maten och inget godis, men det är inte lätt att undvika godis till en tolvåring med korkade släktingar och vänner :mad: .
 
Sv: bokstavs barn

Jag kollade upp några studier som har gjorts på ADHD-barn och det visade sig att två tredjedelar av föräldrarna till ADHD barn som var med i den studien upplever att dieten påverkar barnet. Dessutom visade en annan studie att barn med ADHD tolv gånger större risk för karies än andra barn. :o De skrev inte om det berodde på ett högre sockerintag eller andra faktorer.

Så här stod det i en annan artikel:

Nutrition in the treatment of attention-deficit hyperactivity disorder: a neglected but important aspect.
AU: Schnoll,-R; Burshteyn,-D; Cea-Aravena,-J
AD: Department of Health and Nutrition Sciences, Brooklyn College, SO: Appl-Psychophysiol-Biofeedback. 2003 Mar; 28(1): 63-75
CP: United-States
AB: Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) is multidetermined and complex, requiring a multifaceted treatment approach. Nutritional management is one aspect that has been relatively neglected to date. Nutritional factors such as food additives, refined sugars, food sensitivities/allergies, and fatty acid deficiencies have all been linked to ADHD. There is increasing evidence that many children with behavioral problems are sensitive to one or more food components that can negatively impact their behavior. Individual response is an important factor for determining the proper approach in treating children with ADHD. In general, diet modification plays a major role in the management of ADHD and should be considered as part of the treatment protocol.

Jag tror att ni som märkt att maten spelar stor roll i hur barnen beter sig säkert har alldeles rätt. Däremot kan det ju finnas en hel del individuell variation och alla kanske inte påverkas lika av samma födoämnen osv.

Jättebra att det blir bättre av att dra ner på sockret för några av er i alla fall! :banana:
 
Sv: bokstavs barn

Vår son blir inte hög av socker, tvärtom är det väldigt viktigt att han aldrig får " gå ner sig" för mycket vad gällande blodsockret, DÅ blir han oregerlig.
Alltså så jämn nivå som möjligt och undvika dippar ner fungerar bäst på honom!
 
Sv: bokstavs barn

Alfhild skrev:
In general, diet modification plays a major role in the management of ADHD and should be considered as part of the treatment protocol.

Jag tror att ni som märkt att maten spelar stor roll i hur barnen beter sig säkert har alldeles rätt. Däremot kan det ju finnas en hel del individuell variation och alla kanske inte påverkas lika av samma födoämnen osv.

Vad jag inte kan förstå är att om nu detta är så vanligt utbrett bland våra bokstavsbarn, VARFÖR ger inte läkarna denna rekomendation som en del av "behandlingen".
Inte en enda gång har våra läkare under de otaliga besök på Bup etc, belyst dietfrågan.
Ter sig jäkligt märkligt att de förespråkar medicinering av barnet och "beteendeterapi" för omgivningen men helt utelåter maten och dess vikt.
Irriterande :mad: , varför är det så?
 
Sv: bokstavs barn

Ingen aning, jag är inte läkare, men ibland dröjer det ganska länge innan sådana här studier ger gensvar inom sjukvården. Läkarna har ju ofta så mycket att göra så de hinner kanske inte med att hänga med på alla nya studier som kommer? Eller så är de tveksamma till studierna av någon anledning. Du kanske kan ta upp det själv vid nästa besök och fråga hur den läkaren ställer sig till de här resultaten? Om inte annat är det ju bra om läkaren uppmärksammas på den här forskningen om han/hon inte visste om det sedan innan.
 
Sv: bokstavs barn

Har ett barn som inte är färdigdiagnostiserad men förmodligen så är det nån form av autism. Han är väldigt besvärlig i de flesta situationer OM han inte får de två saker som visat sig vara livsnödvändiga för att han ska fungera normalt.
Det ena är en olja som man köper i hälsokosten, har inte namnet här men den innehåller fiskolja och zink och nånting mer.Får en skvätt i nattvällingen och man märker effekt på ett par veckor.
Det som visat sig vara det effektivaste av allt är att låta honom lyssna på klassisk musik på natten, sätter cd på replay och har den på väldigt lågt ljud. Effekten är otrolig, sen vi började med detta så har han förbättrat sitt ordförråd radikalt, han har börjat vara mer i "vår" värld, bråkar mindre och är mer uppmärksam.
Jag måste byta skiva var 3:dje dag för annars återgår han till normalt läge, dvs bråkig, inåtvänd och utan tal.
Bäst effekt har låtar med bas och medeltoner, sämst har höga toner. Det ska även vara stora skilnader i volymen, som berg och dalar typ.

Hade varit kul om fler testade , jag har hållt på i ca 3 veckor och är förbluffad, man kan knappt tro det är samma barn, speciellt positivt är att våldet avbryts.
 
Sv: bokstavs barn

Bara en reflektion - visst är människokroppen förunderlig.

Jag tror det finns så mycket vi inte vet än om hur kroppen reagerar på än det ena än det andra.

Tex har en fritidsgård för länge sedan förbjudit en viss sorts hårdrock då dom fick beetendeförändringar hos besökarna,depressioner o bråk - dom testade först med vissa dagar fria och trots samma besökare var det en enorm skillnad.
 
Sv: bokstavs barn

Att hålla blodsockter på en jämn nivå är viktigt .Men man får inte en jämn nivå av "socker " eller snabba kolhydrater. Däremot får du en jämn nivå av långsamma kolhyndrater tex frukt. :smirk:
 
Sv: bokstavs barn

vi har inte heller fått rådet att se över matintaget och divs. Utan det var jag som såg i nån tidning eller på tv att dom gjort en undersökning.
 
Sv: bokstavs barn

Alla jag hittar som är billiga och i storpack :-) Det går åt en massa skivor när man måste byta var tredje dag. Klassisk lugn musik, barrockmusik är det ideala vad nu det är.
 
Sv: bokstavs barn

Jag arbetade som assistent åt en flerhandikappad flicka och hon hade alltid musik på när hon skulle sova. Det var olika klassiska stycken, "delfinmusik", feng shui musik, meditationsmusik.

Rent generellt så mår barn bra av klassisk musik. Jag använder det ibland när jag arbetat med barn i förskola/skola.
 
Sv: bokstavs barn

Halloj!!
Väntar på utredning på BUP av vår 6-åring (ADHD?) se tråd nedan...

Har varit extremt snål med sockerintag nu i veckan, och damen har hållt sig i skinnet hela veckan när det blivit läggdags, men i morgon ska vi släppa loss lite med godis och läsk för att se vad som händer. Är mentalt förberedd på att det blir mkt spring på toa, vända täcke, go´nattkramar o dyl, så jag SKA INTE skälla på henne. Det är ju trots all jag som vill kolla hur hypotesen funka...

Återkommer med rapport

Hälsningar
Cinna
 
Sv: bokstavs barn

Intressant! Har jobbat i en klass med barn med autism och asperger, och försökt pröva olika alternativ, ett barn fick tex börja spela fiol, och det har hjälp henne avsevärt. Mycket intressant. de tror att det är autism eller asperger han har? Har du prövat med TECCH? en sorts bildterapi, du strukturerar upp hans dag med bilder. Detta har haft en otrolig genomslagskraft. Då SER barnet vad det ska göra under dagen, och tar efter hand själv bort bilderna. Har han något specifikt specialintresse?
 
Sv: bokstavs barn

Tjaba!!

Rapport efter helgen om någon är intresserad...

Lördag: Middag lite senare än vanligt, godis till Bolibompa.
Isäng vid 8, somnar mellan ca halv 10. Mkt spring uppe av olika anledningar hela tiden. Sov över hos farmor fre - lö så jag vet ju iofs inte exakt hur länge hon sov på lö morgon, Brukar dock inte bli längre än till 8.30.

Söndag: Upp kl 8 :devil: Barnkalas på em med en hel del tårta, godis och SOCKERVADD :) . Tjejen var helgalen, somnade först vid 11-tiden. (sitter och fnissar för mig själv år eländet, nu, så här i efterhand)

Måndag: Upp kl 6.45 :devil: :devil: Lite gnöl men funkade ganska bra ändå enl maken, jag hade semester och sovmorgon ;)
Somnade mellan 8 och halv 9 :love: så sött så....

Hög på socker? Näädå :angel: :o

Vi höres
Cinna
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 565
Senast: ako
·
Småbarn Det är en sak jag har funderat på väldigt länge och som jag nu kom att tänka på när jag läste den andra sockertråden. Jag har tre barn...
2
Svar
21
· Visningar
3 240
Senast: Hiddeous
·
Kropp & Själ Godmorgon alla fantastiska bukefalister! Jag har legat vaken nu under natten till och från och malt lite tankar. Jag känner att jag...
Svar
16
· Visningar
1 381
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp