Bukefalos 28 år!

Boktips - förstå hela sammanhanget

lady_vip

Trådstartare
Skulle vilja ha tips på någon bok som framförallt belyser positiv vardagslydnad på ett vettigt sätt, finns det?

Jag är fostrad i brukshundklubben och har min grundhundsyn därifrån, men nu för tiden håller jag enbart på med jaktträning, vilket är nåt helt annat. Min sambo hänger med mycket och är jätteduktig med hundarna, men jag ser att det enligt mig finns en lucka i vad han tar till sig. Jag har försökt förklara för min sambo att han ibland är för snabb med att korrigera och att det kan ge stressade hundar, vilket han förstår när jag säger det. Men eftersom det är en återkommande diskussion tänker jag att han måste få det från ett annat håll för aha-upplevelsen.

Boktips? Funderar på Kontaktkontraktet, men har inte själv läst den.
 
Sv: Boktips - förstå hela sammanhanget

Jag tycker att kontaktkontraket är bra, fick en del aha-upplevelser när jag läste den.
 
Sv: Boktips - förstå hela sammanhanget

Bra relation av Kenth Svartberg är superpedagogisk när det gäller förarens olika roller gentemot hunden och relationen i helhet. Vi hade den som kurslitteratur på instruktörsutbildningen och jag hänvisar alltid till den på mina kurser. Det är en bra blandning av teori och förslag på praktiska övningar.

Jag kan också känna att där är en brist i synen på hund, eller hänsynen till hundens känslor, om man är på och korrigerar sin hund för mycket. Etologen och författaren Kerstin Malm är duktig på att prata kring det här. Jag har tyvärr i inte läst någon "relationsbok" från henne (gått på föreläsningar) men jag har hört att böckerna "Känn din hund -och dig själv" och "Hunden, människan, relationen" ska vara bra.
 
Sv: Boktips - förstå hela sammanhanget

Jag har inte läst den själv men har hört mycket bra om 100% Positiv vardagslydnad av Arne Aarrestad.
 
Sv: Boktips - förstå hela sammanhanget

Jag gillar både Kontaktkontraktet & Bra relation.

Jan Gyllenstens "Din hunds beteende : i vardag och träning" är också en bra bok som kanske egentligen inte fokuserar på föraren men ändå ger en många tankeställare eftersom den förklarar väldigt bra, varför en hund gör som den gör i vardags & träningssituationer. Jag tänkte flera gånger när jag läste den "om det är såhär min hund fungerar och detta som styr så måste jag göra såhär i denna situationen"
 
Sv: Boktips - förstå hela sammanhanget

Han är ju absolut inte en elak person, det är så uppenbart en kunskapslucka. Jag är säkert inte alls pedagogisk heller eftersom jag korrigerar, men dels läser jag ju hund ganska flytande och har ju gjort en hel del grejer innan, som inte han alltid uppfattar. Så han behöver fylla i de luckorna, gärna utan mitt tjat;)

Tack för alla tips!!
 
Sv: Boktips - förstå hela sammanhanget

Nej jag tror inte att han är elak, men han kanske inte riktigt förstår hur hunden känner. Och brist på förståelse kan ju göra att man går på för hårt utan att mena illa egentligen.
 
Sv: Boktips - förstå hela sammanhanget

Jo, precis. Jag tror jag har lite gammal kurslitteratur som är bra, ska leta fram det i helgen. Det är framförallt vardagslydnad som sagt, för i jaktträningen har jag varit supernoga med att förklara min plan, tanke och mål och där kan han lika gärna starta hunden på prov, hon går lika bra med honom.
 
Sv: Boktips - förstå hela sammanhanget

Fast han fattar det där med ledarskap, för det har vi pratat om 100 gånger. Men det kan ju vara en bra bok ändå:)
 
Sv: Boktips - förstå hela sammanhanget

Jag tyckte Kontaktkontraktet var väldigt svårläst men det ska ha kommit ut en omgjord version sedan jag läste den. Personligen tycker jag bättre om Memea Mohlins böcker, tex "Inkallning är så mycket mera" och "Hur får jag hunden att.." :)
 
Sv: Boktips - förstå hela sammanhanget

Anders Landins bok Från valp till färdig unghund. Suveränt bra
Den tar upp det allra mesta.
Även hans filmer är helt suveräna speciellt de två första.
 
Sv: Boktips - förstå hela sammanhanget

Bra relation med Kenth Svartberg är väldigt bra. Den fick mig verkligen att tänka till.
 
Sv: Boktips - förstå hela sammanhanget

Den har vi. Tycker inte den belyser det jag eftersöker.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 801
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 428
Senast: cirkus
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 857
Senast: Mirre
·
H
Övr. Hund Står inför ett jättesvårt val.... det är nämligen så att för 1½ år sedan fick våran tik valpar(hon fick p-spruta som slutade verka 1...
Svar
15
· Visningar
1 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp