Bolån ränta

Bukefalos 30 år!

Ipalollipop

Trådstartare
Hej. Har nyligen köpt en bostadsrätt och har haft Nordea som lånegivare när jag köpte hus med min sambo. Nu har vi gått isär och jag har köpt en lägenhet får samma rabatt 1.16 deras listränta är på 3,9 så blir ca 2.83 %

Har delat upp lånet i två men valt att ha rörlig på båda. Är nöjd med Nordea i sig, har en egen rådgivare osv men iomed jag är själv så vill jag ju ha så billigast möjligt. Har jag en bra deal eller finns de bättre?

Det finns bättre ränta om du binder upp tex hemförsäkring, bilförsäkring och liknande. Själv har jag det + sparande hos LF och mitt nya lån har (första året) rörlig ränta på 2,35 %. Men har man mycket billigare försäkringar nån annanstans är det såklart inte värt det. Så man får räkna en massa eller bara vara nöjd med att slippa krångel. :)

Det finns bättre ränta om du binder upp tex hemförsäkring, bilförsäkring och liknande. Själv har jag det + sparande hos LF och mitt nya lån har (första året) rörlig ränta på 2,35 %. Men har man mycket billigare försäkringar nån annanstans är det såklart inte värt det. Så man får räkna en massa eller bara vara nöjd med att slippa krångel. :)
Har iof både hem och bil på lf så ska kolla där

Okej jag vet inte hur de funkar. Banken drog på de och hade möte idag angående vilken ränta de kan erbjuda. Rest summa ska betalas 1 juni och jag har betalat handpenningen. Så man är låst till min bank nu?
Så du har inte tillträtt än och därmed har lånet inte utbetalas? Ser då ingen anledning varför du inte kan gå med en annan bank. Har du skrivit på låneavtalet? Även det bör dock inte hindra byte.

Om du har tillträtt och lånet har utbetalats så kan du ändå byta bank. Jag tror inte man behöver betala ränteskillnadsersättning på lån som löper på 3 månadersränta, dvs rörligt. Men om så krävs bör kostnaden vara låg. Se mer här https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/ranteskillnadsersattning/

Det är alltid värt att fråga fler banker vilken ränta de kan erbjuda.

Vilken ränta banker erbjuder beror ju mycket på ens ekonomiska förhållande (bla ens lön, storlek på lånet mm) och framförallt ens engagemang i banken, dvs hur mycket pengar, sparande, investeringar, lån man har på banken. Därmed kan det vara svårt att jämföra med andra utan att veta deras situation.

Jag har halva lånet på rörlig (dvs 3 månaders) och där har jag 2,45, och andra är bundet till och med mars nästa år och där har jag 2,94.

Så du har inte tillträtt än och därmed har lånet inte utbetalas? Ser då ingen anledning varför du inte kan gå med en annan bank. Har du skrivit på låneavtalet? Även det bör dock inte hindra byte.

Om du har tillträtt och lånet har utbetalats så kan du ändå byta bank. Jag tror inte man behöver betala ränteskillnadsersättning på lån som löper på 3 månadersränta, dvs rörligt. Men om så krävs bör kostnaden vara låg. Se mer här https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/ranteskillnadsersattning/

Det är alltid värt att fråga fler banker vilken ränta de kan erbjuda.
Jag har inte behövt betala något när jag bytt med 3 mån-ränta

Men om du redan köpt så kan du inte byta bara sådär
Absolut inga problem. Det enda möjliga bekymret är väl att befintliga banken försöker förhandla ner räntan för att behålla kunden men då slipper man ju plock med bankbyte så det är ju bara positivt 😁

Hej. Har nyligen köpt en bostadsrätt och har haft Nordea som lånegivare när jag köpte hus med min sambo. Nu har vi gått isär och jag har köpt en lägenhet får samma rabatt 1.16 deras listränta är på 3,9 så blir ca 2.83 %

Har delat upp lånet i två men valt att ha rörlig på båda. Är nöjd med Nordea i sig, har en egen rådgivare osv men iomed jag är själv så vill jag ju ha så billigast möjligt. Har jag en bra deal eller finns de bättre?

Du har en bra ränta. Jag har lån hos sbab och min ränta är 2,62.

Två viktiga faktorer är storleken på lånet och belåningsgraden. Kort sagt, du får en bättre ränta om du har ett stort lån och en låg belåningsgrad.

Du har en bra ränta. Jag har lån hos sbab och min ränta är 2,62.

Två viktiga faktorer är storleken på lånet och belåningsgraden. Kort sagt, du får en bättre ränta om du har ett stort lån och en låg belåningsgrad.
Mitt lån är bara på 1.170 000 kanske därför jag får sämre ränta?

Har ett lån i ungefär samma storlek och 2.75% ränta tror jag, det fick jag byta bank för att få. Så jag tycker inte din ränta är hög eller dålig, tror inte du får ett märkbart bättre erbjudande av att byta bank.

Har ett lån i ungefär samma storlek och 2.75% ränta tror jag, det fick jag byta bank för att få. Så jag tycker inte din ränta är hög eller dålig, tror inte du får ett märkbart bättre erbjudande av att byta bank.
Tänker mer om jag får bättre iomed jag har mina försäkringar på LF och man får rabatt på dem med?

Men hos Nordea får jag bara rabatten ett år. I huset hade vi den tillsvidare?
Jag tror ”alla” banker har börjat med det där att bara ge rabatt i ett år / begränsad period och sedan får man prata med dem igen - och varje gång slutar det med att man får nästan exakt samma rabatt i ett år till. I alla fall är det så för mig på Handelsbanken numer också sedan flera år tillbaka.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka