Bomfri: Ger en mycket nära kontakt med hästen, det är lätt att känna hur hästen använder sina muskler. Sätter ryttaren i en väldigt lodrät sits, mycket behagligt. De flesta bomfria fördelar kanske inte ryttarens vikt sådär jättebra, kanske inte så bra för en tyngre ryttare/omusklad häst. Ger inte ryttaren lika mycket stöd som en vanlig sadel, men för den vane ryttaren tror jag inte att det spelar stor roll. Vissa modeller kan ev. behöva en spec. pad under som skapar en större kanal för hästens ryggrad. Anpassar sig i bredd till hästen.
Flexibel bom: Känns mer som en riktig sadel. Fördelar ryttarens tyngd över en större yta. Det blir sämre kontakt med hästens rygg än med en bomlös, men bättre än en bomsadel. Ger en fin kanal för hästens ryggrad. Hindrar inte hästens rörelser lika mycket som en bomsadel, men lite mer än med en bomfri. Ger nästan lika bra stöd till ryttaren som en bomsadel. Anpassar sig i bredd till hästen.
Bladsadel: Har ju (som jag förstått det) en vanlig engelsk bom, med skillnaden att den istället för bossor har blad som fördelar vikten över en större yta. Den sätter ryttaren i bra lodrät sits, och ger bra stöd. Har hört att de kan kännas hårda och att man ej får så bra kontakt med hästens rygg. Måttbeställs, så att vinkeln passar hästen. Jag har hört många som har fått sälja sina bladsadlar efter ett par månader pga att hästen har växt ur sadeln. Det tyder ju på att bladsadeln är ruskigt skön för hästen, eftersom den får plats och möjlighet att muskla på sig. Tyvärr ökar ju risken att de växer ur sadeln... Man kan visst, mot ? kr, får sadeln omjusterad så att den igen passar hästen.
Ingen av modellerna är visst att rekommendera för hoppning... Men testa kan man väl alltid..
*mina erfarenheter* kom gärna med kommentarer eller rätta mig om jag har fel