Bomfri, flexibel bom, bladsadel

Z

Zora

Sitter och diskuterar med en vän om vilket som är att föredra. Vad tycker ni, fördelar, nackdelar, skillnader.
 
Bomfri: Ger en mycket nära kontakt med hästen, det är lätt att känna hur hästen använder sina muskler. Sätter ryttaren i en väldigt lodrät sits, mycket behagligt. De flesta bomfria fördelar kanske inte ryttarens vikt sådär jättebra, kanske inte så bra för en tyngre ryttare/omusklad häst. Ger inte ryttaren lika mycket stöd som en vanlig sadel, men för den vane ryttaren tror jag inte att det spelar stor roll. Vissa modeller kan ev. behöva en spec. pad under som skapar en större kanal för hästens ryggrad. Anpassar sig i bredd till hästen.

Flexibel bom: Känns mer som en riktig sadel. Fördelar ryttarens tyngd över en större yta. Det blir sämre kontakt med hästens rygg än med en bomlös, men bättre än en bomsadel. Ger en fin kanal för hästens ryggrad. Hindrar inte hästens rörelser lika mycket som en bomsadel, men lite mer än med en bomfri. Ger nästan lika bra stöd till ryttaren som en bomsadel. Anpassar sig i bredd till hästen.

Bladsadel: Har ju (som jag förstått det) en vanlig engelsk bom, med skillnaden att den istället för bossor har blad som fördelar vikten över en större yta. Den sätter ryttaren i bra lodrät sits, och ger bra stöd. Har hört att de kan kännas hårda och att man ej får så bra kontakt med hästens rygg. Måttbeställs, så att vinkeln passar hästen. Jag har hört många som har fått sälja sina bladsadlar efter ett par månader pga att hästen har växt ur sadeln. Det tyder ju på att bladsadeln är ruskigt skön för hästen, eftersom den får plats och möjlighet att muskla på sig. Tyvärr ökar ju risken att de växer ur sadeln... Man kan visst, mot ? kr, får sadeln omjusterad så att den igen passar hästen.

Ingen av modellerna är visst att rekommendera för hoppning... Men testa kan man väl alltid..

*mina erfarenheter* kom gärna med kommentarer eller rätta mig om jag har fel :bow:
 
Tack för ditt utförliga svar!! Intressant!

Bent-sadeln har väl flexibel bom men har annorlunda stoppning. (den enda sadel jag känner till som har flexibel bom, därför tar jag upp den) Har fått känna på en sådan och man kommer mycket nära hästen i den. Har hört att den fått kritik om att den är så trång i tunneln, men då får man ju tänka på att den är gjort för välridna och därigenom välmusklade hästar (med rejäla ryggfiléer)

Har hört att bomfria kan ryttaren tycka är jobbig då det rör sig för mycket, jag har aldrig prövat själv. Men hur är det om man är benig/smal och markerade sittben i en sådan. Fördelas vikten bra för en sådan ryttare? Det jag sett är att de bomfria sadlarna är fruktansvärt fula. :) Ansür-sadeln är den enda som har haft en designer anställd.

Den där gråblå sadeln som portugisiska ridskolan har, vad är det för bom på den? Portugesan t.ex. det är väl en bladsadel, men man sitter så illa i den som ryttare, iaf gör jag det. Och så kommer man så högt upp.
 
Hmm.. är inte säker.. men jag trodde att Bent-sadeln räknades till bladsadlar? Kanske är det som en bladsadel men med flexibel bom??

Tja, det är klart... det rör sig ju när man sitter på en häst... tycker att det skulle vara jobbigare om det INTE rörde sig... Det är ju lättare att känns vilket ben hästen lyfter, hur den böjer sig osv... det tycker jag är positivt! Klart att det känns konstigt i början... tror nog att man bör rida en bra stund innan man kan uttala sig...

Mja, om man är smal/benig så väger man ju inte så mycket oftast heller, och då tror jag nog inte att det gör så mycket... Men är man osäker kan man ju som sagt ha en spec. pad som fördelar trycket mer. Generellt sett tycker jag nog att man alltid ska ha en sån pad, om man inte har en vansinnigt välmusklad häst kanske... Men för att vara på den säkra sidan...

Det kan ta lång tid innan man märker att hästen har ont av sin utrustning.... Som ex kan man nämna en islänning som nu är 17 år, har aldrig varit halt. Men nu, när han blev spattröntgad visade det sig att han har utläkt spatt! Han har alltså haft spatt i ett antal år (?) utan att ens halta! Allt för att ett flockdjur inte får visa att de är skadade... Suck.. Knäppdjur! Tänk om man kunde prata riktigt med dem, så de kunde berätta hur de vill ha det! :)

Det finns faktiskt riktigt snygga bomlösa sadlar... Har du sett Floki tex?

:bump:
 
För att kosta runt 25 000 tycker jag att Ansürsadeln är extremt FUL, särskilt framvalvet :devil: Dessutom jan jag inte för mitt liv begripa vad det är som gör den så dyr.

Vill man ha en som ser ut som en "vanlig" sadel så är nog Keilir den som kommer närmast både vad gäller utseende och känsla.

Flexibel bom har i stort sett ALLA moderna sadlar. Alla engelska sadlar har det. Bentsadeln har det, fast en annan modell. Sen finns det sadlar som har westernbommar i ett mjukare material, som också kallar sig flexibla, och bladsadlar med flexibla blad med pivåfästen i bommen som anpasasr sig till hästen (t ex Free'n'Easy och American Flex).

Att Bentsadeln har en smal kanal beror mycket på att den har tunna, mycket mjuka bossor. Det går inte att ha fyra fingrar bred kanal med såna bossor för då är det risk att sadeln faller ner på ryggraden lik förbannat, särskilt om hästen är dåligt musklad. Däremot är bossorna så mjuka att risken för obehag är minimal.
 
Vet du om Floki har någon hemsida? Eller var man kan hitta lite mer information om dom?

Funderar på att köpa en bomfri sadel till min 4-åring och vill gärna se/jämföra några olika märken. Torsion ligger bra till än så länge (men utseendet....).
 
Jag tycker mig märka en trend att många bomfria sadlar säljs begagnade bara efter några år. Därför funderar jag på om ryttarna tycker att det rör sig för mycket.

Överlag så är ju hästar kända för att inte visa smärta. Har hört från flera håll att islandshästen är en ras som är bäst på det.

Floki har jag missat helt.
 
Jo. :) Men strunta i priset och jämför den med torsion, den är faktiskt MYCKET fulare. *s*

Aha, så det är så Bent-sadlen fungerar.

Om man har en häst med ryggproblem, vad kan vara bäst att välja då? Den bomfria fördelar kanske vikten lite sämre än bladsadlar och sadlar med bom.
 
Hmm? Jag har bara hittat en begagnad bomfri sadel till salu... Men det kanske är jag som letar dåligt :o
Eftersom det inte finns några försäljare som kan erbjuda sina kunder att prova olika bomfria sadlar, så man kan hitta en modell som passar perfekt, så kanske det lätt blir så att man skickar efter en bomfri sadel från tex island och då är det ju inte säkert att just den sadeln ligger bra på hästen... Kanske därför folk säljer sina bomlösa? *spekulerar*

Om ryttarna tycker att sadeln rör sig för mycket på hästen? Eller att det rör sig under dem? Som jag sagt förut, hur kan det vara negativt att man känner hur hästen rör sig :confused: Om man bara vill sitta stilla med rumpan ska man kanske hålla sig till kontorsstolar, och inte hästar :devil:

Ja, islandshästen är mycket bra på att inte visa smärta, därför måste man vara mycket uppmärksam på små tecken, och kolla på vojlocken hur sadeln trycker osv...
 
Det har faktiskt gjorts tester på just hur den bomfria sadeln Fitform fördelar trycket jämfört med en bomsadel, och det visade sig att de fördelade trycket precis lika bra!
Men det finns många bomfria sadlar, Fitform är väldigt tjock och har ju också en tryckfördelande pad medan andra bomlösa egentligen bara är en liten läderlapp :o
Jag skulle nog rekommendera en tryckfördelande pad oavsett bomfri sadel. I synnerhet om hästen är dåligt musklad och/eller ryttaren väger mycket.
 
Sv: Re: Bomfri, flexibel bom, bladsadel

Som jag förstått det så ska man inte rida långa pass med en "tunn" bomfri sadel a'la Bentsadeln, utan då hålla sig till 20-30 minuters ridpass.. Men har man t.ex en bomfri sadel typ torsion så kan man ju använda en tjock skitopadd när man rider ut/länge och sen köra med ett vanligt schabrak för att komma närmre hästen när man vill rida lite kortare dressyrpass?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
728
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 308
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp