Sv: bomfria sadlar?
Grejen med bomlösa är att man får leta lite för att hitta vad som passar bäst : på min föra häst passade Fitformsadeln bra, det enda var att den brukade glida åt sidan lite vid uppsittning (padden) om man spänt gjorden för löst, och så var det supersvårt att sitta ner i traven eftersom hästen hade STOR trav. Vid hoppning (småskutt i terrängen och på ridbanan) trillade jag av bara hästen ruskade på huvudet efter hindret

dålig balans med andra ord.. Nästa kuse passade den ännu bättre på, men han hade sämre balans så då måste jag ha mer stöd i sitsen för att kunna rida honom. Testade Flexion som tyvärr inte passade honom (han hatar den platta undersidan eftersom han tycker bakkanten trycker in mot ryggen), min Flexion Supreme gillade han, jag med för den delen eftersom den inte glider vid uppsittning och ger mycket stöd. Men den har jag inte råd att ha kvar när jag ändå inte behöver en sadeln godkänd för tävling för tillfället. Ska skicka pållen på tillridning och behöver pengarna.
Nu har jag fått tag på en begagnad Diddidyna. Man får inte riktigt lika bra sits i den, men hästen med sin känsliga rygg verkar gilla den. Måste bara få tag på en vojlock med cut-back för att den inte ska ligga och trycka mot manken (vojlocken alltså) och en gjord med resår så han inte blir så sur när man drar gjorden.
Summan av kardemumman är att det finns ett antal frågor man kan ställa sej när man är ute efter bomlöst:
1. Behöver jag mycket eller lite stöd? Har hästen stort steg som normalt sett dämpats av bommen, eller är hästen lite busig? Då utesluter det en del sadlar (Barefoot/Torsion mfl.) om man inte skafar en speciell padd med kardborre som man kan fästa benstöd i. Vet dock inte hur det fungerar. Som tumregel: kan man rida barbacka eller med barbackapad i alla situationer och gångarter så kan man även rida i en Barefoot/Torsion. Annars kan det vara tveksamt.
2. Hur mycket pengar har jag?
Det är ofta den avgörande biten. Inte ofta man hittar begagnade bomlösa, och gör man det får man vara snabbt ute, och man får oftast betala nästan lika mycket som nypris eftersom de är så populära. Har man bara 5-6000:- att röra sej med, ja då är det i princip bara Torsionkopior som gäller.. Karipad också, tack vare att den inte kräver någon särskild pad. Har man 10-15000:- kan man välja mellan Freeform, islandssadlarna (Diddidynan mfl), Flexion (som då är godkänd att tävla i, går att hoppa i och inte kräver pad), och ev. en begagnad Ansur.
på
www.enlightenedequitation.com har de ett forum där det ibland finns begagnade Flexionsadlar för sisådär 10-12000:-
3. Vad har min häst för rygg?
På Torsion/Barefoot och liknande har det att göra med hur hög pommel man behöver framtill. Men det träet kan man ta ut och stoppa med något mjukt istället om man vill, fast då glider sadeln lättare. Flexion är ganska fast och kan ta ett tag innan man format efter hästen, därför passar den från början bäst på en rund, lång och platt rygg, men är hästen inte överknslig vid sadling ska det inte spela någon roll. Islandssadlarna, där är det väl mest manken som spelar in, de passar generellt sett bäst på små mankar, speciellt Karipadden.
Hoppas du blivit lite klokare