bomfria sadlar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare AtletShipping
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 438
A

AtletShipping

lite frågor om dom

Är de lika bekväma som en "vanlig" sadel eller?
Hur mkt kostar dom och var kan man köpa dem?
Eftersom det inte är nån bom, passar den i princip alla hästar som då är lika stora eller hur provar man ut dom?
Ni som har såna hur tycker ni dom är att rida i, på hästen osv?

Kan någon kanske visa en bild på en eller kanske tom flera, kanske finns olika modeller?

Funderar på att skaffa en sån istället, är så trött på alla dessa bomsadlar som det bara verkar vara problem med..

Sv: bomfria sadlar?

AtletShipping skrev:
lite frågor om dom

Är de lika bekväma som en "vanlig" sadel eller?Jag tycker de är bekvämare än vanliga sadlar...Skönare och mjukare sits och varmare...
Hur mkt kostar dom och var kan man köpa dem?Jag har två och den ena heter Freeform och kostade 9000:- och den andra heter Barefoot och kostade 6500:- Köpte mina på stall Vrå i Torestorp...
Eftersom det inte är nån bom, passar den i princip alla hästar som då är lika stora eller hur provar man ut dom?De finns ju en fråmre bomliknande historia i dem för att de inte ska skava på manken och den finns ju för höga och låga mankar. Jag har mina sadlar till 5 hästar och det funkar bra ..
Ni som har såna hur tycker ni dom är att rida i, på hästen osv?Jag tycker de är jättesköna plus ger mig en bra sits :)

Kan någon kanske visa en bild på en eller kanske tom flera, kanske finns olika modeller?

Funderar på att skaffa en sån istället, är så trött på alla dessa bomsadlar som det bara verkar vara problem med..

Min islänning i Barefoot sadeln

Ronja med Freefrom sadeln

:)

En sån freeformsadel vill jag ha! :love:
Finns det fler som liknar freeform?
Går de kanske att köpa över internet?
Men ska verkligen stiglädern sitta så långt bak, blir det inte konstigt då?
Nu vet jag inte ett dugg om bomlösa sadlar, men finns det många olika modeller? Såg att freeform sadeln liknade mer en "vanlig" sadel och den andra liknade mer en western?
Går det att ha vanliga schabrak till eller måste man ha speciella?
tack för svar!

Är de lika bekväma som en "vanlig" sadel eller?

Nej, många är bekvämare.

Hur mkt kostar dom och var kan man köpa dem?

Bomlösa sadlar finns i prisklasser mellan ca 4000 och 25000.

Eftersom det inte är nån bom, passar den i princip alla hästar som då är lika stora eller hur provar man ut dom?

Många modeller har någon form av fast konstruktion som håller upp framvalvet. Vissa märken har olika vinklar för olika grova hästar. Olika bomlösa ligger olika bra på olika hästar, så man kan behöva prova sig fram lite.

Ni som har såna hur tycker ni dom är att rida i, på hästen osv?

Jag tycker att hästarna rör sig friare, och den jag har funkar mycket bra för mig som ryttare.

Finns det fler som liknar freeform?

Nej, men det finns fler som liknar vanliga sadlar, t ex Flexion SBS och Ansür och vissa islandssadlar.

Går de kanske att köpa över internet?

Japp, t ex på www.stallvra.com www.aaah.se www.kaupreridsport.se www.torsion.nu

Men ska verkligen stiglädern sitta så långt bak, blir det inte konstigt då?

De flesta bomlösa har stiglädren där de behöver vara för att man ska få en lodrät sits.

Nu vet jag inte ett dugg om bomlösa sadlar, men finns det många olika modeller?

Ja, det finns många modeller. Surfa in på länkarna så ser du!

Går det att ha vanliga schabrak till eller måste man ha speciella?

Till Freeform, Sports Saddle, och Torsion (samt nästan alla Torsion-kopior) MÅSTE man ha en speciell pad som ger kanal för ryggraden. Den använder man i stället för schabrak. Flexion, Ansür och islandssadlarna kan man använda med vanligt schabrak.

Jag älskar min bomlösa! Efter att ha insett att det aldrig blir bomsadel till min kamel letade jag runt och provade en del. Fastnade för Torsion Endurance, som jag trivs otroligt bra med. Har börjat snegal på Flexions dressyrsadel men vill höra lite mer om den först, från folk som använt den ett tag.

Ser att du bor i närheten, hör av dig om du är intresserad av att prova Torsion. Läs mer på www.torsion.nu.

Sök på forumet så får du upp MASSOR med gamla trådar om olika bomlösa sadlar!

Grejen med bomlösa är att man får leta lite för att hitta vad som passar bäst : på min föra häst passade Fitformsadeln bra, det enda var att den brukade glida åt sidan lite vid uppsittning (padden) om man spänt gjorden för löst, och så var det supersvårt att sitta ner i traven eftersom hästen hade STOR trav. Vid hoppning (småskutt i terrängen och på ridbanan) trillade jag av bara hästen ruskade på huvudet efter hindret :D dålig balans med andra ord.. Nästa kuse passade den ännu bättre på, men han hade sämre balans så då måste jag ha mer stöd i sitsen för att kunna rida honom. Testade Flexion som tyvärr inte passade honom (han hatar den platta undersidan eftersom han tycker bakkanten trycker in mot ryggen), min Flexion Supreme gillade han, jag med för den delen eftersom den inte glider vid uppsittning och ger mycket stöd. Men den har jag inte råd att ha kvar när jag ändå inte behöver en sadeln godkänd för tävling för tillfället. Ska skicka pållen på tillridning och behöver pengarna.
Nu har jag fått tag på en begagnad Diddidyna. Man får inte riktigt lika bra sits i den, men hästen med sin känsliga rygg verkar gilla den. Måste bara få tag på en vojlock med cut-back för att den inte ska ligga och trycka mot manken (vojlocken alltså) och en gjord med resår så han inte blir så sur när man drar gjorden.

Summan av kardemumman är att det finns ett antal frågor man kan ställa sej när man är ute efter bomlöst:

1. Behöver jag mycket eller lite stöd? Har hästen stort steg som normalt sett dämpats av bommen, eller är hästen lite busig? Då utesluter det en del sadlar (Barefoot/Torsion mfl.) om man inte skafar en speciell padd med kardborre som man kan fästa benstöd i. Vet dock inte hur det fungerar. Som tumregel: kan man rida barbacka eller med barbackapad i alla situationer och gångarter så kan man även rida i en Barefoot/Torsion. Annars kan det vara tveksamt.

2. Hur mycket pengar har jag?
Det är ofta den avgörande biten. Inte ofta man hittar begagnade bomlösa, och gör man det får man vara snabbt ute, och man får oftast betala nästan lika mycket som nypris eftersom de är så populära. Har man bara 5-6000:- att röra sej med, ja då är det i princip bara Torsionkopior som gäller.. Karipad också, tack vare att den inte kräver någon särskild pad. Har man 10-15000:- kan man välja mellan Freeform, islandssadlarna (Diddidynan mfl), Flexion (som då är godkänd att tävla i, går att hoppa i och inte kräver pad), och ev. en begagnad Ansur.
www.enlightenedequitation.com har de ett forum där det ibland finns begagnade Flexionsadlar för sisådär 10-12000:-

3. Vad har min häst för rygg?
På Torsion/Barefoot och liknande har det att göra med hur hög pommel man behöver framtill. Men det träet kan man ta ut och stoppa med något mjukt istället om man vill, fast då glider sadeln lättare. Flexion är ganska fast och kan ta ett tag innan man format efter hästen, därför passar den från början bäst på en rund, lång och platt rygg, men är hästen inte överknslig vid sadling ska det inte spela någon roll. Islandssadlarna, där är det väl mest manken som spelar in, de passar generellt sett bäst på små mankar, speciellt Karipadden.

Hoppas du blivit lite klokare :)

Du kan också kika på Star TRekk sadlarna som finns på www.stallvra.com eller www.kaupre.com.
Där finns bossor under, så om du har en häst utan problem med ryggen eller inte behöver tänka på att hästen är omusklad så kan du rida utan en extra avlastande pad.

Linda

vilken tror ni hade passat min häst bäst (har ingen bild nu) men han har en stor hög manke, rätt lång och hans rygg är inte så mkt musklad än men där är en liten tunnel men inte så djup?
Helst skulle jag vilja ha en flexion eller någon liknade den, hade de passat tro?

Åh, har du börjat sälja Star trekk sadlarna också - vad kul :bump:
Har du några hemma nu? Finns dom också som demosadlar?
Tror du att Espanolan skulle passa en fet och bred islänning.... :angel:

På freeformen kan man flytta stiglädren lite som man vill....På den bilden e de nog rätt långt bak men jag gillar att ha dem där..

Vilken tycker du bäst om, Barefoot eller Freeform?
Har en Barefoot, funderar på att skaffa en Freeform som nästa sadel.

Jag föredrar Barefooten, Freeformen använder jag mest på tävlingar i hopp och dressyr.

Här vare lite folk som svarar,kul! ;)
Passar på & fråga,hur lång sadelgjord behöver man ungefär(till varmblod,1.60)Dvs kan man köpa en dressyrgjord istället för dom som är lite dyrare hos återförsäljarna(torsions tex)

Sitter man inte kvar i en Barefoot om hästen busar? :o

Ääälskar min Torsion Endurance men känner att den är lite för lång för min EXTREMT kortryggade islänning :crazy:
Funderar nu på att göra mig av med den och hitta något annat men en sadel med bom blir det nog inte :D

Igentligen så är väl inte sadeln lång för henne. Alltså den gör inte henne illa eller hämmar hennes gång på något sätt. Det är mer min känsla/syn på hur sadeln ligger som stör :devil:

En vanlig dressyr gjord går aldeles utmärkt att köpa till dessa bomlösa sadlar. Jag har en från Bö**es i svart läder. Längd är svårt att säga eftersom olika sadlar har olika långa "stroppar". Bäst är det nästan att du mäter när du fått hem din sadel. Eller chansar och köpa som du sen kanske kan byta :idea:

Klart man sitter kvar...Ronja busar hejvilt och det är ingen fara alls..
:)

Strax över 15000:- går supremen för. Den är mest poppis utomlands, i Sverige är attityden mest "det finns ju inget annat". Tycker det är synd att jag inte kan ha kvar den eftersom det kommer bli VÄLDIGT svårt att få tag på någon igen, men hästen behöver inte en så dyr sadel, han behöver träning :(

Sitter kvar och sitter kvar... jag kan sitta kvar barbacka i viss mån om hästen busar, men ibland är det omöjligt :D Det är inte lika bra stöd som i en vanlig sadel, man får knappt något för rumpan och i princip inget för benen.
Har man en "bushäst" är det bättre med en Flexion :), eller en Torsion Bora kanske, har spanat lite efter en sån..

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
182
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
592
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka