Bukefalos 28 år!

Bomlös sadel till barock

S

sante

Vad säger ni om att rida i en bomlös sadel??
Någon som har erfarenhet, eller har provat??
Var inne på www.torsionsaddles.com och funderar starkt på att införskaffa en sådan.
Rider nu i en barbackasadel, har en god balans och vill fortsätta lite i stilen att rida barbacka.

Nå vad säger ni, gå gärna in och titta!!
 
Det går alldeles utmärkt. Min favorit heter Startrekk och enligt mitt tycke är den mycket bättre än Torsionsadlarna. Främst pga att sitsen blir smalare så att det är lättare att sitta upprät med långa ben.

/T
 
Jag har ridit bomlöst i drygt två år nu, och det funkar helt OK. Jag har mest ridit i Torsion, men nu har jag en Freeform, men jag ångrar att jag sålde Torsion-sadeln, ska nog köpa en igen. Båda sadlarna är lika bra, men de är olika. Freeform är mycket lättare att hitta sitsen i och väldigt anpassningsbar, men jag tycker att den är lite mer glidbenägen och att jag skulle vilja sitta lite längre bak på min ena häst. Torsion ligger lite längre bak och lite stadigare och så känner man hästens rörelser mer, men den är svårare att sitta i. Man vänjer sig dock.

Som tur är så går de flesta bomlösa sadlar att få hem på prov, man lämnar depositionsavgift och så får man rida hur mycket man vill i dem i någon vecka.
 
Om hästen har en kort rygg, är det så bra att man sitter längre bak på hästen då?
Stämmer det att Torsion sadeln är större och tar upp mycket av hästens rygg?
Nu när jag rider i min barbackasadeln så sitter jag längre fram på hästen, tror ni att det är nån nackdel för hästen?
 
En Torsion är ca 52-54cm lång (om jag inte minns helt fel), men sen får man väl se från häst till häst just för att det inte finns någon bom i den. Det blir inget punkttryck om sadeln är för lång, men den kan ju störa på annat sätt.

Om du kollar tråden: "Intresserade av bomlös skolsadel" så kan du se att jag haft kontakt med Torsion om att göra en Torsion Barock. Den har jag försökt få så kort som möjligt och Gert lovade att han skulle göra sitt bästa för att få den så kort det bara gick.
 
menar du att sitta längre fram?

du skall ju sitta så att du inte är ivägen för hästens skulderblad så att dom kan röra sig fritt.
 
Du får ju se var du ska sitta på just din häst för att den ska arbeta optimalt. Sittar du för långt fram så är det svårare att få den lätt fram, och sitter du för långt bak så trycker du undan länden så att den inte kan komma upp med ryggen.

Torsionsadeln tar upp mycket plats på hästens rygg, men eftersom fram- och bakvalv ligger löst gör det inget om sadeln går upp över länden eller bogbladen.
 
När tror du att den kommer att säljas??
Visst skulle jag hellre vilja ha en som kallas barock då jag inriktar mig på det.

Men säg till när den planeras bli klar för allmän försäljning, så jag med kan köpa den :)
 
Jag förstår, men jag är inte ivägen för hennes skuldror, det skulle jag märkt.
 
Var kan man "hyra" bomlöst på prov? Tillverkarna el. återförsäljarna?

Skulle gärna prova hur de är att sitta i, har länge hyst en viss skepsis mot bomlösa sadlar men har på sistone börjat omvärdera dem.

Vad menar du med att de [endast] "funkar helt ok"? Finns det några nackdelar som gör att du inte finner dem "perfekta"?
 
nej det går inte att hyra dom men kolla med ngn i närheten om du kan få testa ngn sadel.
eller åk ner till danmark med totton :D
jag SKA ha en epona innan året e slut!!!! :rofl:
 
Hej!

Du kan få ta hem provsadel från återförsäljarna av Torsion och Freeform. Man betalar då in en depositionsavgift som motsvarar utrustningens värde, och får hem en komplett provsadel att rida i en vecka. Om man inte vill ha sadeln så får man tillbaka depositionsavgiften minus ett par hundralappar. Om man köper sadeln så kostar provridningen inget extra utom portot.

Vad gäller att sadlarna är helt OK så menar jag att de är fullt funktionsdugliga och fungerar tillfredställande att jobba i, men att de ändå är en bit från den perfekta drömsadeln. Men jag rider ju i dessa sadlar eftersom de är det bästa jag hittat hittills (och jag har provat MYCKET).
 
Vad tror ni om detta:
Om man rider en häst med bomlös sadel så har man en pad som fördelar trycket. Men om man nu rider och ska ge hjälper, sitta på olika sittben m.m så känner inte hästen av det.

Vad tror ni om det?
En vän till mig gav mig den kommmentaren när jag frågade henne om bomlösa sadlar.
Men jag menar...hur fungerar en vanlig sadel då?
Och är det inte bättre att vikten fördelas över hästens rygg??
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 743
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
999
Senast: linlar1
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp