Bomlösa dressyrsadlar

Kommer leta efter häst nästa år och då vill jag helst ha en nordsvensk, tanken är då att köpa en bomlös dressyrsadel.
Vad har ni för tips på bomlösa dressyrsadlar? Har tidigare haft startrekk Dressyr och älskade den, skillnaden mot en av islandsmodell?
 
Har haft en Taur Gaiter dressage. Riktigt trevlig och stabil (och snygg!) sadel men slår ändå inte en bomsadel. Hade den till min tinker.

Varför vill du just ha en bomfri?
 
Har haft en Taur Gaiter dressage. Riktigt trevlig och stabil (och snygg!) sadel men slår ändå inte en bomsadel. Hade den till min tinker.

Varför vill du just ha en bomfri?
Vad har en bomsadel som den inte har?
(Jag har väldigt lite erfarenhet av bomlösa sadlar, men har svårt att hitta sadlar som passar min häst, så jag är intresserad av hur andra upplever skillnaderna.)
 
Vad har en bomsadel som den inte har?
(Jag har väldigt lite erfarenhet av bomlösa sadlar, men har svårt att hitta sadlar som passar min häst, så jag är intresserad av hur andra upplever skillnaderna.)

Tjaa... En bom? 😅 Den är inte lika djup som en "vanlig" dressyrsadel för det första och för det andra så medför ju det faktum att den ju är bomlös och har flexibelt koppjärn att den för mig iaf kändes mindre stabil än en vanlig sadel. Dessutom blir den ju lätt väldigt bred om man har en tunna till häst. Jag hade den till min tinker och man satt BRETT.
 
Har haft en Taur Gaiter dressage. Riktigt trevlig och stabil (och snygg!) sadel men slår ändå inte en bomsadel. Hade den till min tinker.

Varför vill du just ha en bomfri?
För att slippa leta efter rätt sadel för oss båda. Mitt grova sto sa verkligen *TACK* när jag skaffade en startrekk till henne trots att vi använt utprovad sadel. Min valack efter henne tyckte bara om en sadel som blev utprovad när han var ung, med mattespadd. Som egentligen inte låg hundra men så fort vi hade sadelprovning och hittade något som enligt teorin skulle ligga perfekt så protesterade han tills han fick tillbaka sin gamla sadel.

Så jag vill gärna spara mig omaket med att våndas över vilken sadel som ligger bra eller inte. Vet ju självklart att en bomlös inte är en universallösning men vet även av erfarenhet att den kan öka möjligheten till att hitta något som är good enough för oss båda
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
914
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 800
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp