Bomlösa sadlar/ridgjordar

B

Båbbe

Jag undrar var man kan hitta helt bomlösa sadlar och ridgjordar? Medryttarhästen har en helt bomlös sadel som bara är som en lite tjockare vojlock (alltså helt mjuk och böjbar) i mocka med fästen för sadelgjord och stigläder - den gillar jag verkligen att rida i. Tycker den kombinerar det bästa med att rida med sadel och det bästa med att rida barbacka! Man har stöd för skänkeln och kan stå upp i lätt sits om man behöver, men sitter ändå lika nära hästen som om man vore barbacka! Men var hittar man såna att köpa? :confused:
 
Sök på bomlös, så får du upp jättemycket trådar om det.
 
Jodå jag HAR läst på de trådarna. Men all info jag kunde hitta handlade om mer kraftigt byggda bomlösa sadlar än den sort jag menar. Och ingenstans hittade jag någon länk till var man kan köpa ridgjordar och sånt?! :confused:
 
ja har en ridgjord som jag köpt på nån islandshästaffär, online. men den är likso bara en gjord med stigbyglar. ingenting vid sitsen. är nåt sånt av intresse?
 
Javisst! Det är precis en sån jag menar med ridgjord! :) Har sett några islandshästryttare med sån förut... Det jag söker är möjligheten att stå upp med balans över en vildsint galopperande eller passande häst och på samma ritt ändå ha en barbacka känsla i tölten! Var hittade du din? :confused:
 
fast om man bara har en sån ridgjord blir det väl ett väldigt punkttryck om man står upp? vilket inte kan vara bra väl?
 
Tack för tipsen! Ska kolla de hemsidorna.

Lizan: Jo jag vet det, därför jag egentligen ville hitta en sån där vojlockliknande sak med stigbygelfästen på för den är nog bättre för hästen...
 
Man ska ju inte rida lätt eller stå i lättsits osv när man rider med ridgjord. Själv har jag en ridgjord och den rider jag mycket med, men jag rider aldrig lätt utan sitter ner i alla gångarter.

Finns på www.glirnashopen.com
den är billigast där tror jag...
 
Ännu billigare är att göra en själv! Ta en longergjord som bara har 2 ringar. Fäst ett spännband och stigbyglar i och vóila så har du dig en ridgjord!
Vill man att det ska vara mjukare för hästen så använder man ett däckelunderlägg under.
 
Hej!

Det är inte lämpligt att stå upp i stigbyglarna när man rider med en barbackapad. Det kan bli ett kraftigt punkttryck på ryggraden vilket kan ge skador. Med ridgjord får man (i bästa fall) bort trycket från ryggraden, men det blir punkttryck under putorna i stället, dessutom hamnar stigbyglarna för långt fram när man rider med ridgjord så det i princip är omöjligt att sitta i något annat än stolsits.

Vill du stå i stigbyglarna så behöver du en sadel, bomlös eller inte, och det ska finnas en kanal för ryggraden. Vill du rida med barbackapad eller ridgjord så kan du ha stigbyglarna som stöd att använda i nödfall, men du bör sitta ner när du rider med en sådan.
 
Tumbleweed Western Store säljer dom du menar, som är som en lite tjockare vojlock. De finns i Infra City, Upplands Väsby, Stockholm. Vet inte vad de kostar....
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fundering, eller ett par stycken rättare sagt... Vad är fördelen med en bomlös sadel? Vad är nackdelen med en sådan...
Svar
3
· Visningar
856
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 740
Senast: lillamy73
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 815
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi har en ny häst som har visat sig få skav av sadelgjorden SÅÅ LÄTT. Aldrig sett nåt liknande. Vi har westernsadlar med repgjordar men...
2
Svar
28
· Visningar
3 268
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp