Sadelgjordsskav

Btw, chefen gillar gjordarna och ska mÀta senare idag och bestÀlla en som vi kan prova :up:

Hon tror dock att den med filtpadding Àr bÀst för vÄrt klimat samt lÀttast att hÄlla ren.
Jag ska försöka fÄ henne att köpa fÄrskinnspaddingen löst till ocksÄ sÄ vi kan byta mellan/prova oss fram
 
Dooohh vad smart. TÀnkte inte ens pÄ det. Hur tvÀttar du?

Detta Àr ju lÀdergjordar med avtagbart dÄ sÄ man slÀnger ju inte in hela i tvÀttmaskinen dÄ

Mattes Àr ju nÄ tyg sÄ kastar bara in hela i maskinen o tvÀttar med deras tvÀttmedel. 2 omgÄngar med ullprogram sÄ Àr den som ny sedan! Men dÄ tvÀttar jag vÀldigt sÀllan, det har rÀckt att skrubba den med naglarna nÀr den torkat typ sÄ Àr ullet fluffigt och mjukt igen. Trodde jag aldrig faktiskt att den skulle vara sÄ lÀttskött!
 
Btw, chefen gillar gjordarna och ska mÀta senare idag och bestÀlla en som vi kan prova :up:

Hon tror dock att den med filtpadding Àr bÀst för vÄrt klimat samt lÀttast att hÄlla ren.
Jag ska försöka fÄ henne att köpa fÄrskinnspaddingen löst till ocksÄ sÄ vi kan byta mellan/prova oss fram
De sÄg trevliga ut!

Jag tÀnker att det inte Àr alltför svÄrt att byta kardborren om den skulle bli dÄlig?
 
TÀnkte uppdatera sedan jag skrev trÄdstarten.
HÀsten gick i hagen men sÄret lÀkte inte sÄ efter en vecka började jag tvÀtta hÀsten i sadelgjordslÀget/armbÄgarna med schampoo motsvarande klorhexidin, varannan dag. Och nu, 3 tvÀttar/en vecka senare har det lÀkt helt, finns inget mÀrke. Det var Àven en del "skabb" i vecken runt armbÄgen som nu Àr borta.

SÄ nu Àr vi nÀstan helt sÀkra pÄ att det inte var sadelgjordsskav utan nÄn form av svamp.

Nya gjorden Àr bestÀlld men inte kommit Àn.
Samtidigt vill jag inte anvÀnda nya gjorden pÄ henne om det nu Àr svamp, dÄ vi planerar att testa gjorden pÄ ytterligare 2 hÀstar, men de hÀstarna med knepigt sadellÀge. Vill ju inte att de fÄr svamp om det smittar

SÄ nu Àr frÄgan om jag ska ta ut henne pÄ en ridtur idag eller i morgon med vanlig gjord och se om "skavet" kommer tillbaka eller om vi ska fortsÀtta tvÀtta och vÀnta pÄ gjorden...

FortsÀtta tvÀtta 1-2 veckor till kommer vi göra och efter ridtur ÀndÄ
 
TÀnkte uppdatera sedan jag skrev trÄdstarten.
HÀsten gick i hagen men sÄret lÀkte inte sÄ efter en vecka började jag tvÀtta hÀsten i sadelgjordslÀget/armbÄgarna med schampoo motsvarande klorhexidin, varannan dag. Och nu, 3 tvÀttar/en vecka senare har det lÀkt helt, finns inget mÀrke. Det var Àven en del "skabb" i vecken runt armbÄgen som nu Àr borta.

SÄ nu Àr vi nÀstan helt sÀkra pÄ att det inte var sadelgjordsskav utan nÄn form av svamp.

Nya gjorden Àr bestÀlld men inte kommit Àn.
Samtidigt vill jag inte anvÀnda nya gjorden pÄ henne om det nu Àr svamp, dÄ vi planerar att testa gjorden pÄ ytterligare 2 hÀstar, men de hÀstarna med knepigt sadellÀge. Vill ju inte att de fÄr svamp om det smittar

SÄ nu Àr frÄgan om jag ska ta ut henne pÄ en ridtur idag eller i morgon med vanlig gjord och se om "skavet" kommer tillbaka eller om vi ska fortsÀtta tvÀtta och vÀnta pÄ gjorden...

FortsÀtta tvÀtta 1-2 veckor till kommer vi göra och efter ridtur ÀndÄ
Kanske Àr bÀttre att lÄta det lÀka ut helt? fortsÀtta tvÀtta och hÄlla rent och lÀgg ingen gjord pÄ.
vi hade en ponny för mÄnga Är sedan som vi trodde hade nÄgon slags sadelgjordsskav, men mÄnga Är senare förstod jag att det mÄste ha varit svamp. Det var vÄr första ponny och vi red barbacka i flera mÄnader pÄ grund av skavet ( svampen). Slutligen lÀkte det och ponnyn hade aldrig sedan nÄgra problem med nÄgon sadelgjord alls.
 
Kanske Àr bÀttre att lÄta det lÀka ut helt? fortsÀtta tvÀtta och hÄlla rent och lÀgg ingen gjord pÄ.
vi hade en ponny för mÄnga Är sedan som vi trodde hade nÄgon slags sadelgjordsskav, men mÄnga Är senare förstod jag att det mÄste ha varit svamp. Det var vÄr första ponny och vi red barbacka i flera mÄnader pÄ grund av skavet ( svampen). Slutligen lÀkte det och ponnyn hade aldrig sedan nÄgra problem med nÄgon sadelgjord alls.

Jepp!

Tog ut hÀsten igÄr men upptÀckte atr jag varit lite snabb att "friskförklara" henne. Hon hade fortfarande lite hÄrlösa partier (mikro-smÄ men ÀndÄ) och nÄt med en liten skorpa pÄ. SÄ ja, vi fortsÀtter att tvÀtta nÄn vecka till (eller sÄ lÀnge det behövs) och ser hur det gÄr samt invÀntar nya sadelgjorden!
 

Liknande trÄdar

AnlÀggning Jag stÄr idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvÀmligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. AnlÀggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 751
Senast: Cilla
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska fÄ köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 981
Senast: MiniLi
·
TrÀning Hej, min passhÀst Àr 7 Är nu, ridit honom sen han var 4 (red in Ä utbildat) han Àr en travhÀst och stÄr i travstall. Ej tÀvlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Hedinn
·
Utrustning Det hÀr Àr förmodligen en skitdum frÄga, men lite tips och rÄd kan man kanske fÄ ÀndÄ hÀr :) Jag har en sadelgjord som Àr 110 cm...
Svar
3
· Visningar
649
Senast: warg
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Göra inlĂ€gg med mobilen
Tillbaka
Upp