Bomlösa sadlar, tips och hjälp önskas..

L

Linivia

Jag har starka funderingar på att skaffa bomlös sadel och har drabbats av värsta valångesten, eftersom det finns så många olika sorter att välja på. Jag har läst tidigare trådar och varit inne på massor av sidor, men vill nu ha lite hjälp av er som sett/provat/haft sadlarna i verkligheten. Själv har jag bara sett dem på bild.

Hästen är en islänning med lång, ganska rak, relativt omusklad rygg (har precis köpt honom...), en häst av smäckrare modell, och med en liten manke.

Sadlarna jag funderar på är Kari Flex, Hööks "Tree free" bomlösa, Karlslund "Karl" eller Barefoot chayenne. Ni med Kari Flex, har ni pad under den ? Jag har läst att det inte behövs, men var inne på http://www.softsaddles.info/ där det rekommenderades en soft foam pad under. Har någon provat ? Vad rekommenderar ni ? För och nackdelar med sadlarna ?
Jag ska använda sadeln till "normalt" dressyrarbete och uteritter, men eftersom jag har höftproblem så får sadeln inte kännas allt för bred, men gärna ha lite knästöd.

Dela med er av era erfarenheter, det är hopplöst att göra ett vettigt val bara efter en bild :confused: Jag är tacksam för allt som kan hjälpa mig göra ett vettigt val :bow:
 
Sv: Bomlösa sadlar, tips och hjälp önskas..

Jag har Barefoots olika modeller. Cheyennen kan kännas bred på breda hästar, men på min smäckrare islänning känns det inte speciellt bred.
Hööks pad som de har till sin bomlösa har ju knästöd man sätter på. Det är nog en bra grej. Vet att det finns nåt liknande på stall vrå.
London är ju mer stöd i och även knästöd. Känns lite mindre bred än cheyennen tycker jag.

Jag gillar barefoot sortimentet. Bra sadlar och inga nackdelar jag märkt av iaf. :D
 
Sv: Bomlösa sadlar, tips och hjälp önskas..

Skönt att höra att du är nöjd med barefoots sadlar. Jag har läst på fler trådar att många verkar vara det, så de verkar vara ett gott alternativ.
Men jag är ändå nyfiken på den nya Kari Flex, ingen som har prövat den, som kan ge ett ord till en villrådig ?? Någon som provat foam paden till? Jag blir lite fundersam på om inte kanalen blir väl smal om man har den också.. Men den rekommenderas ju till.. Vad tror ni ? (Bilder finns på länken som jag angav ovan.)
 
Sv: Bomlösa sadlar, tips och hjälp önskas..

Jag har en barefoot som jag inte är så nöjd med.

Visst! Man sitter skönt i den när man rider ut men som sadel att träna i tycker jag inte den fungerar (i alla fall inte på min breda häst)
Men den ligger bra på hästen.
 
Sv: Bomlösa sadlar, tips och hjälp önskas..

Jag har en Fitform som jag köpte begagnad för 4 år sedan och använder jämnt (utom vid hoppträning) det är föregångaren till Barefoot och ser lika dan ut.
Fitform5.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 872
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag rider sedan ett år tillbaka i en Sensation Hybrid som fungerar utmärkt i skritt, trav och tölt. Men eftersom min häst gärna slår...
2
Svar
25
· Visningar
5 875
Utrustning Hej! Jag är väldigt intresserad av att skaffa en bomlös sadel till min häst någon gång, men är inte jättepåläst när de gäller bomlösa...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: mahlmt
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 035
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp