Bukefalos 28 år!

Finns det bomlösa sadlar som är stabila nog för att inte glida på sned?

Sv: Finns det bomlösa sadlar som är stabila nog för att inte glida på sned?

Tack för alla svar och infallsvinklar! Det var vad jag behövde för att försöka återuppta sadeljakten. Kanske beror sadelglidandet på mig men jag får väl ta och prova några av de sadlar ni föreslår, bomlösa som med bom.

Angående sadelgjord använder jag en eric le tixerant, lika spänd på båda sidor. Hästen är bakplåtsbred och liknar mest en tunna och då är hon ordentligt nedbantad, smalare kan jag inte ha henne. Men någon manke finns inte.

Hon är även spikrak i ryggen. Tycker att många av de breda bomsadlar jag testat har varit lite takformade. Har ni förslag på mkt breda bomsadlar för rak rygg vore jag jätteglad.

Ska testa att använda brösta ur säkerhetsynpunkt, har hamnat under magen ett antal gånger.
 
Sv: Finns det bomlösa sadlar som är stabila nog för att inte glida på sned?

En bekant till mig som har en mycket rund häst utan manke köpte för ett tag sen en Barefoot London med det bredaste framvalvet.

Jag är själv på sadeljakt och utav en händelse ramlade jag på en sadel jag tyckte verkade intressant, FlexEE, efter lite efterforskning visade det sig att den passar väldigt bra till breda hästar. Haft kontakt med en tjej nu som har en sådan sadel till sin nordsvensk samt ardenner. Också hört att Innova-sadlarna samt Masterback ska vara kanonsadlar :)
 
Sv: Finns det bomlösa sadlar som är stabila nog för att inte glida på sned?

Kanske beror sadelglidandet på mig men jag får väl ta och prova några av de sadlar ni föreslår, bomlösa som med bom.

Börja med att själv gå till en naprapat eller liknande. Oftast handlar det enbart att ryttaren är sned, och vid ridning snedbelastar sadeln. Bomsadlar klarar av sånt, men hästen känner av sneda ryttare....
Så för hästens skull, kolla dig själv först.
 
Sv: Finns det bomlösa sadlar som är stabila nog för att inte glida på sned?

Jag har också funderat på om padden jag har under Sensationen kan påverka något. Jag har en Grandeurpad med fårskinnsundersida och allt blir ju väldigt mjukt och därmed halt mot hästryggen. Har funderat på om det skulle göra någon skillnad om man har en annan sorts padd under sadeln. Googlar jag runt lite verkar det finnas paddar med antislip undersida samt andra material som kanske är mindre hala än just fårskinn. Vet inte om det skulle göra någon skillnad alls men jag kanske borde testa en annan sorts padd, även om jag nu testar en helt annan bomlös sadel än Sensationen. Just Sensationen är den första bomlösa sadel jag har vait i kontakt med. Ska nu försöka gå vidare och prova några av de andra bomlösa märken ni har bra erfarenheter av.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det bomlösa sadlar som är stabila nog för att inte glida på sned?

Jo, jag har verkligen insett att en bomsadel är väldigt förlåtande medan en bomlös avslöjar ens svagheter. När jag tidigare red just den här hästen i bomsadel märkte jag aldrig av att jag skulle ha några problem med min kropp. Jag är medveten om att jag har en kropp som tagit mycket stryk genom åren i flera hästrelaterade olyckor. Är det något gott som kommit med det här senaste året i bomlös sadel var det att jag direkt efter första ritten insåg att det här kommer aldrig gå utan att jag tar tag i saker. Så jag har det senaste året besökt kiropraktor, naprapat, osteopat och massör. Samt lagt om livstil från soffliggare till styrketräning flera dagar i veckan. Så tack vare min Sensation hybrid mår jag bättre än jag gjort på många år och förhoppningsvis framförallt även mina andra hästar som jag rider i vanlig bomsadel. Min tränare är smått chockad över att jag plötsligt sitter spikrakt på mina hästar. Hon hade nog gett upp hoppet om hösäcken.

Men det var också lite det som fick mig fundera på om det beror på mig att den bomlösa sadlen snurrar. Om nu många andra kan sitta stilla i sidled på sina hästar när de studsar, kanske det trots allt är så att även om jag nu gjort vad jag kan för att vara rak och jämnstark ändå är lite påverkad av tidigare skador. Jag får väl fortsätta testa andra bomlösa för att ta reda på om felet ligger hos min kropp eller på sadelmodellen.

Och jag glömde visst svara andra i tråden. Jag sitter alltid upp med pall. Och jag efterdrar sadelgjorden som har resår på båda sidor. Och jag sitter alltid jättebra och stilla i sadeln i alla gångarter, så länge hästen inte börjar studsa runt.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det bomlösa sadlar som är stabila nog för att inte glida på sned?

Fårskinnsundersida kan ev vara en del av problemet med att sadeln glider.
Om man trampar i stiglädren fram och tillbaka så känner man om det är instabilt.
Provade faktiskt fårskinnsvoljlock under min gamla karslund. Inte bra, blev mycket instabilt och gick inte att rida med.
Har också en sensation som jag upplever stabil. Den har dock snurrat runt en gång. Hästen stod still och jag sträckte mig fram för att kolla bettet. Tydligen inte den bästa rörelsen i en bomlös.
Föreslår mindre fluff i paden.
Köp en pad utan fluff och med fickor att själv lägga i matrial så att sadeln ligger bra och ryggraden går fri.
Jag har Börjes billiga under 200 kr där jag bla lagt i tempur fillings då det skumgummit som ligger i är alldeles för klent.
Ta en vanlig vojlock och lägg någon typ av fillers på båda sidor om ryggraden och testa lite försiktigt om det är din pad som gör att det glider.
 

Liknande trådar

Utrustning Alla mina andra hästar har haft sadlar som glider fram, och även denna borde ha det tycker jag, men icke! Sadeln glider istället bak...
Svar
19
· Visningar
2 372
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 282
Senast: Badger
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 652
Senast: Lavinia
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 116
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp