Bomlös dressyrsadel?

Oxxx

Trådstartare
Finns det inte en bomlös sadel i dressyr modell, eller är jag helt ute och cyklar??
Någon som vet märke/pris/vart man kan köpa en sånn?

Sv: Bomlös dressyrsadel?

sbs flexion är ju modell dressyr ;)
kostar mellan 12-15000 beroende på om man köper import eller i sverige :)
finns på: www.aaah.se
och om det var på enlightenequitation.com (stavning?? :o ) sök på google så brukar det komma upp lite sidor :idea:

Prisen hos aaah er gått ned, sadelen koster noe over 12 tusen nå :)

Freeform ser väl lite dressyr ut, annars är det Flexion och den andra varianten, Freedom/Flexion Supreme som tyvärr inte tillverkas men kan fås tag på i andra hand. Den ser mest ut som en "vanlig" dressyrsadel :)

Tack för svaren !

Tycker det är lite jobbigt det här med sadlar, om jag ska ha en bomlös vill jag ju helst att det ska se ut som en bomdressyrsadel, som finns att få här i Sverige. Eftersom min engelska inte är så bra, förstod jag knappt vad som står på sidorna.
Men den där Freedom/Flexion Supreme verkar intressant, bara jag får se en bild, har försökt men hittar ingen. :confused:

Nu hittade jag en bild, eller visst är det denna:
post-17-1075119253.jpg

var ju ursnygg :love: :love:

Jag är också inne på en bomlös sadel, och den där måste ju se ut som engelsk mär man sitter i den. Men hur som helst får man väl inte tävla dressyr i en sån? Eller är det någon som gör det, kanske man kan få "dispens"?

Jag undar också om man får tävla i en sån dressyrmodell. :confused:

VAD är det för sadel? Pris?

Mli Om sadeln är av "engelskmodell" får man tävla i den. Den där sadeln är alltså klart godkänd. Reglerna är så flummiga att de flesta tolkar som de vill, men skulle någon ta upp frågan på en tävling så skulle man få tillåtelse enligt TR då den bara behöver se "Engelsk" ut.

Jag har ingen aning, kanske inte ens är en bomlös :angel: , sökte på Freedom/Flexion Supreme (eller nått sånt) och fick upp den bilden..

Kollade nu på Ansür's hemsida (kom inte in förut).
Men är alla deras sadlar bomlösa?
(är nybörjare i det här med bomlöst)
Föll verkligen för deras Carlton :D .

Som jag har fattat det så är sadel på bilden föregångaren till samtliga som Moeffet gjort.
De säljer just nu inga sadlar tror jag i England eftersom EE är stämda av Ansür....

det låter ju trevligt att man får tävla i en sån!

Jag har aldrig ridit i en bomlös, så jag ställer lite korkade nybörjarfrågor medans jag ändå är igång:

Passar den på alla hästar? Min häst har en smal och hög manke, vilket det i övrigt är svår att hitta sadel till..

Jag har svårt att riktigt sitta ned i traven på hästen, det borde väl bli bättre med en bomlös än en engelsk med en massa stöd?

Jag ÄLSKAR den här sadeln!! Vet ingen vad det är för modell? Jag köper den omgående om någon berättar var man hittar den!!

så här ser sbs flexionen ut:

och när man sitter i.....:

(klicka för större)

sen för övrigt......... läste i nån annan tråd (kommer tyvärr inte ihåg vilken) att det var lite negativa uppfattningar om ansürn.... tror tråden hette nåt i stil med hjälp att välja eller nåt (minne som en guldfisk :angel: )

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
339
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
549
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka