Sv: Bomlös sadel, bra eller dåligt??
seifur1 skrev:
Vad många bomfria du testat!
Vilket är fördelen resp. nackdelen med de modellerna. Skriv bara kort om du tycker det är för mycket

. Jag är nyfiken vilken som kan passa islandshästen bäst.

Hur är ST gaiter ?
mvh
Anki
Alla nedan nämnda har jag testat på Islandshäst och ingen har varit någon katastrof. Det är till stor del en prisfråga och en smaksak vad man är ute efter. Naturligtvis beror det även på hästens kroppsbyggnad. (Kort, lång rygg, markerad manke eller ej osv.)
* Ponnyputa ála 70-tal- Ingen kanal, inga stöd, ingen uppbyggnad alls för vare sig ryttare eller häst. Ungefär som barbacka att rida i. Min kompis hade den i över ett halvår på sin häst till allt då han bockade med sin gamla sadel. Han har bra ryggmuskler och har inte visat tecken på problem av den. (hon går på Strömsholm nu och red första månaderna på skolan i den

) Nu har hon en Gaiter.
*Barefoot-Cheyenne- Budget kopia av Torsion. Jag gillade inte valven som var av helt stumt trä, så jag bytte dem mot kuddstoppning. (Det fungerade inget vidare fram, så det slutade med att jag hade kuddstoppning bara i bakvalvet och det stumm aträet fram) Den gled mer i sidled än vad min Torsion gör och var av sämre kvalitet. Man hamnar lätt i lodrät sits. Mycket barbackakänsla. Halkandet i sidled kan ha berott på för smalt valv.
*Torsion Dressage- Har ngt uppbyggd sits, man sitter brett på en bred häst och smalt på en smal häst. Uppmuntrar också till lodrät sits. MYCKET bra grepp med helskodda ridbyxor i nubuckmodellen. Ger lika bra kontakt med hästen som Barefoot (dvs jättenära kontakt) Fungerar skitbra på de flesta plan. Jag har haft min i drygt ett år och ridit in och tränat unghästar i den (islandshästar). Inga rygg eller muskelproblem. (märkbara i vart fall) Den är jättemysig att rida i, men om man rider på en häst med stora stötiga rörelser kan det vara jobbigt att verkligen jobba i den om du förstår vad jag menar, men det kan bero på mig också. Man han väldigt lite stöd för benen och det tycker jag kan vara skönt att få när man tex travar på små volter med en "stortravad" häst. Den är lång, omkring 50cm med pad, men den har ändå fungerat mycket bra även på kortryggade hästar. Men det ser lite klumpigt ut där. Tror att Torsion Island är lite kortare.
*Zaldi Safir- La Créme de lá créme av bomfria sadlar. Den red jag i ungefär ett halvår när jag praktiserade hos Silverkedjan här på forumet. JÄTTEfin och urtrevlig sadel som verkar passa hästarna bra. Sadlarna måttsys och är mycket dyra. (omkring 25-30.000kr) Vackra detaljer och härlig sits. Inte bomfri, men har någon form av fiber eller läderbom som gör sitsen helt rörlig och böjbar. Ordentligt bred kanal under, och ordentliga bossor. Det var länge min drömsadel,men nu finns det fler sadlar på marknaden som är bomfria och flexibla som kan leva upp till Zaldi Safir för lägre pris. (Tycker jag)
*Free form- Har jag bara provridit, men har kompisar som ridit i den ett år. (Islandshäst) Jag tyckte att den kändes för klumpig för min smak, och inte gav mig den kontakt med hästen jag ville ha. Plus att mina kompisar tyckte att den allt för lätt gled fram och tryckte kring manken.
*ST Gaiter- Har jag som sagt skrivit lång tråd om förut. Fungerar givetvis bra på Islandshäst!
*ST Espanola- Också mycket bra sadel för islandshästar, om man som ryttare kan förlika sig med utseendet.

Man hamnar i lodrät sits, får bra stöd och den är extremt kort. 45cm. Raka kåpor vilket ju är bra för hästar med stora rörelser, den ger mycket bra bogfrihet, och brukar ligga stilla bra även på runda hästar. Finns massor av trådar om den här på Buke.
*ST Dressage CC- Har jag också skrivit en massa om tidigare. Fungerar också mycket bra på Islandshäst, lik Gaiter i konstruktionen, men inte bakåtskuren i "underkåpan" och har plats för större mankar.