Bomlös sadel, bra eller dåligt??

Sv: Bomlös sadel, bra eller dåligt??

Bra svar!
Jag tycker att det är tråkigt att det anses FEL bara för att det används av en annan gren. Man litar inte på varandra. Jag som allroundryttare försöker att använda det som är bäst för MIN häst OAVSETT om det används av hopp-, dressyr-, western-, distans-, barockryttare eller trav-, körkusk. Jag tycker att alla grenarna har något bra både utrustningsmässigt och utbildningsmässigt.
Jag har en Fitform (ser ut som dagens Barefoot) som jag använder på långritter (med några naturhinder) och när jag tränar dressyr. Sen har jag en allroundsadel vid hoppträningarna, eftersom att om man hoppar mycket i Fitformen så blir det "punkttryck" vid landningen. Så det beror på vilken bomlös sadel man har också.

Hur många hästar som tagit skada av bomsadlar finns det inte? Men finns det ens ett endaste fall av häst som skadats av en bomfri sadel? Många, men det beror på okunskap hos ägarna, jag tror inte någon häst i stallet där jag rider tagit skada av sin dåliga sadel. Däremot så märker jag en försämring ridbarhetsmässigt om hästen gått mycket med bomlös sadel, dels punkttrycket, dels får jag en sämmre sits, dels så flyttar hästen mig lättare i sidled(speciellt i öppnor och slutor)

Här måste jag bara berätta om min häst, en arabvalack, snart 11 år som heter Spirre och som går msv i distansritt (8 mil), c-nivå i western samt LA dressyr. Spirre har alltid haft ryggproblem och med en mycket kort rygg med bred manke så har välliggande sadlar varit mycket svår att hitta, trots hjälp av sadelmakare/utprovare. Ridmässigt har han varit en stjärnkikare och haft kantig galopp oavsett sadel.

Jag började med en billigare sadel vid inridning men den gick bort fort. Sen köpte jag en Zaldi som han växte ur ganska fort. Då gick vi över till en Stübben som fungerade ett tag men som sen visade sig ge ännu mera punkttryck på länden, vilket inte märktes förrän han var uppe i tävlingskondition (tränar man distans så märks fel på sadlar tydligare då vi rider så pass länge) så jag bytte till en westernsadel - en Big Horn Arabian Light som är populär bland distansryttare med araber och äntligen trodde jag att vi hittat rätt. Det gick bra i två år sen växte han ur den också och trycket på länden (=muskelbullar) försvann aldrig riktigt med den sadeln trots att den inte ens verkade ligga på där bak.

Ridmässigt började jag resignera och tänka att han är väl så här svår i dressyrarbete och är väl helt enkelt inte rätt byggd. Men det blev lite bättre ridmässigt med westernsadeln i början så jag tänkte att det är väl så långt vi kan komma.

Så gav jag till slut upp sadelletandet och köpte en bomlös för drygt ett halvår sen. Betänk nu att Spirre har varit riden i 7 år med samma problem rakt igenom trots olika sadlar (väl utprovade så jag betackar mig påhopp om dålig sadelutprovare (hon är godkänd av SBO (?) och är sadelmakarmästare.))

Nu ett halvår senare med ingen större förändring i ridningen så har min häst en frisk rygg. ET gick igenom honom för någon vecka sedan och var förbluffad (hon har sett honom i alla 7 år jag haft honom). Mjuk, fin, jämn utan bullar och med mer muskler än förut.

Ridmässigt kom resultaten omedelbart. Spirre söker sig nu neråt-framåt av sig själv, vågar galoppera med hela ryggen och är underbara att rida. Det finns inget punkttryck - jag har massor av foton på mina schabrak och de samt avtrycket på ryggen visar att hela anläggningsytan belastas lika. Jag sitter bättre än i någon tidigare sadel, mer lodrätt och med stabilare bål.

OM hästen flyttar mig i sidled känner jag det direkt och kan korrigera - om jag haft en bomsadel skulle det ta längre tid att känna detta och längre tid innan jag kunde korrigera. Nu har jag en bomlös som inte gärna flyttar sig i sidled så jag upplever inte problemet, snarare är det så att just i öppnor och slutor så behöver jag numera bara använda höfterna och inga andra hjälper.

/Camilla

Bubben91 skrev:
Om jag säger så här: Jag har faktiskt aldrig haft en bomlös och kommer itne heller att ha det :angel:
Jag tror inte att ryggraden är riktigt fri. Inte hela tiden. Vissa hästar kanske det är bra till men vissa passar inte en bomlös till.
Har sett flera som ryggraden inte varit fri i och paddar som inte gör sitt jobb. Tror helt enkelt inte på dom. Ska man rida med stigbyglar och hoppa eller ha stöd med dom så ska man ha bom på en ordentligt tillpassad sadel som lyftar bort tyngde från ryggraden.
Själv älskar jag barbackasadlar och westernsadlar :love:

Först en kommentar till ditt först inlägg:
Menar du att du inte tror att de bomlösa är bra eftersom det är för många som säljer dem? Menar du återförsäljare då? För hur många återförsäljare av bomsadlar finns det inte? ;) Menar du begagnat så kan du inte ha kollat in annonserna riktigt, om det är något det finns mycket av så är det bomsadlar till salu...

TROR gör man i kyrkan :devil: Uttala dig inte negativt om något som om du visste något i ämnet när du inte ens provat själv.
Du TROR att ryggraden inte är riktigt fri? I vilken av alla olika bomlösa då? De skiljer sig åt på så många punkter att man knappast kan generalisera så...

Du pratar om att du tycker att man inte ska ha tryck på hästens ryggrad (vilket men ju inte ska) och i nästa mening hyllar du barbackasadeln???!!! DEN om någon ger tryck på ryggraden! Hur är det med anatomin och fysikens lagar? Har du kollat hur en barbackasadel är byggd?

Två rätt fick du dock in: man ska inte hoppa bomlöst och de passar INTE ALLA hästar... men många :)

Som sagt, ta reda på lite fakta innan du drar en massa förhastade slutsatser.

Detta var ett bra svar...:bow:
Allting är inte svart eller vitt.....Jag tror att båda kan vara bra....Funderar själv på att köpa en bomfri tills jag har möjlighet att hitta rätt bomsadel...Det finns för och nackdelar med allt...och allvarligt så tror jag inte på att den ena eller andra kan skada hästen mer än den andra...BARA den är rätt utpassad...KUNSKAP är ORDET !....
Camilla_H skrev:
Här måste jag bara berätta om min häst, en arabvalack, snart 11 år som heter Spirre och som går msv i distansritt (8 mil), c-nivå i western samt LA dressyr. Spirre har alltid haft ryggproblem och med en mycket kort rygg med bred manke så har välliggande sadlar varit mycket svår att hitta, trots hjälp av sadelmakare/utprovare. Ridmässigt har han varit en stjärnkikare och haft kantig galopp oavsett sadel.

Jag började med en billigare sadel vid inridning men den gick bort fort. Sen köpte jag en Zaldi som han växte ur ganska fort. Då gick vi över till en Stübben som fungerade ett tag men som sen visade sig ge ännu mera punkttryck på länden, vilket inte märktes förrän han var uppe i tävlingskondition (tränar man distans så märks fel på sadlar tydligare då vi rider så pass länge) så jag bytte till en westernsadel - en Big Horn Arabian Light som är populär bland distansryttare med araber och äntligen trodde jag att vi hittat rätt. Det gick bra i två år sen växte han ur den också och trycket på länden (=muskelbullar) försvann aldrig riktigt med den sadeln trots att den inte ens verkade ligga på där bak.

Ridmässigt började jag resignera och tänka att han är väl så här svår i dressyrarbete och är väl helt enkelt inte rätt byggd. Men det blev lite bättre ridmässigt med westernsadeln i början så jag tänkte att det är väl så långt vi kan komma.

Så gav jag till slut upp sadelletandet och köpte en bomlös för drygt ett halvår sen. Betänk nu att Spirre har varit riden i 7 år med samma problem rakt igenom trots olika sadlar (väl utprovade så jag betackar mig påhopp om dålig sadelutprovare (hon är godkänd av SBO (?) och är sadelmakarmästare.))

Nu ett halvår senare med ingen större förändring i ridningen så har min häst en frisk rygg. ET gick igenom honom för någon vecka sedan och var förbluffad (hon har sett honom i alla 7 år jag haft honom). Mjuk, fin, jämn utan bullar och med mer muskler än förut.

Ridmässigt kom resultaten omedelbart. Spirre söker sig nu neråt-framåt av sig själv, vågar galoppera med hela ryggen och är underbara att rida. Det finns inget punkttryck - jag har massor av foton på mina schabrak och de samt avtrycket på ryggen visar att hela anläggningsytan belastas lika. Jag sitter bättre än i någon tidigare sadel, mer lodrätt och med stabilare bål.

OM hästen flyttar mig i sidled känner jag det direkt och kan korrigera - om jag haft en bomsadel skulle det ta längre tid att känna detta och längre tid innan jag kunde korrigera. Nu har jag en bomlös som inte gärna flyttar sig i sidled så jag upplever inte problemet, snarare är det så att just i öppnor och slutor så behöver jag numera bara använda höfterna och inga andra hjälper.

/Camilla

Vad många bomfria du testat!
Vilket är fördelen resp. nackdelen med de modellerna. Skriv bara kort om du tycker det är för mycket ;) . Jag är nyfiken vilken som kan passa islandshästen bäst. :) Hur är ST gaiter ? :d
mvh
Anki

moli skrev:
Jag har testat
* Ponnyputa ála 70-tal
*Barefoot-Cheyenne
*Torsion Dressage
*Zaldi Safir
*Free form
*ST Gaiter
*ST Espanola
*ST Dressage CC

Och med egna ögon sett och klämt på..
*ST Western, Endurance, Comfort
*Top reiter både gamla och nya modellen
*Mr Hestar/ Dr Budin
*Diddi dynan, Diddi Special
*Kari Pad och Kari Flex
*Karlslund Karl
..och kanske några fler som jag glömt just nu..

Så jag har en del kött på benen och tror mig veta vad jag pratar om.

Jag har ridit i Torsion i ungefär tre år. Har nu hittat den modell som passar mig och min ridning bäst (light med dressyrsitsen) och den pad som passar bäst (Equitex och ett lammskinn under).

Det enda problem jag har med min sadel är ett litet löjligt estetiskt problem som uppstår på en av mina hästar vintern när pälsen är ömtåligare. Då försvinner det en del päls på länden. Hästen har inga symtom på tryck, musklerna är fina och han jobbar bra, så jag ser det helt och hållet som ett skönhetsfel orsakat av att sadeln ligger ganska löst över länden och inte som ett tecken på att sadeln ligger fel. På sommaren har vi inte alls det här problemet. Det försvinner även en del päls i skänkelläget på vintern, och där tyglarna går mot halsen.

Eftersom detta inte händer med mina andra ridhästar så misstänker jag att det är pälskvaliteten som är klen och inte sadeln som är dålig.

En annan grej som kan vara lite jobbig i bland är att inte ha samma precision i sitsen som man får i en bra dressyr- eller barocksadel. Har skaffat en dressyrsadel att ta till när jag ska trimma pilliga saker som t ex byten - men den har hängt i sadelkammaren ganska mycket.

Det var nackdelarna. På plussidan är att jag inte behövt ha sadelångest sedan jag skaffade min senaste Torsion. Innan har jag haft minst tio sadlar på fem år. Dyrt och frustrerande. Dessutom verkar hästarnas ryggar må bra.

Min häst har samma känsliga päls som din och blir också hårlös på länden på vårvintern. Detta har jag löst nu genom att ha renskinn under. DET är verkligen så fantastiskt som alla säger! Så byt ut lammskinnet mot ett renskinn så är problemet väck!

/Camilla

Tack för tipset! Du kan inte på rak arm komma på något ställe som säljer dylika till hyfsat pris?

Inte på rak arm, men jag kan säga vad som är ett hyfsat pris. Får du tag i ett för ca 500 har du gjort en bra affär. Kaupre säljer men då är de lite dyrare. Men Kaupres är då specialbehandlade så att de inte fäller. Viktigast är att du får tag i ett mjukgarvat och de brukar inte heller fälla så mycket.

/Camilla

seifur1 skrev:
Vad många bomfria du testat!
Vilket är fördelen resp. nackdelen med de modellerna. Skriv bara kort om du tycker det är för mycket ;) . Jag är nyfiken vilken som kan passa islandshästen bäst. :) Hur är ST gaiter ? :d
mvh
Anki

Alla nedan nämnda har jag testat på Islandshäst och ingen har varit någon katastrof. Det är till stor del en prisfråga och en smaksak vad man är ute efter. Naturligtvis beror det även på hästens kroppsbyggnad. (Kort, lång rygg, markerad manke eller ej osv.)

* Ponnyputa ála 70-tal- Ingen kanal, inga stöd, ingen uppbyggnad alls för vare sig ryttare eller häst. Ungefär som barbacka att rida i. Min kompis hade den i över ett halvår på sin häst till allt då han bockade med sin gamla sadel. Han har bra ryggmuskler och har inte visat tecken på problem av den. (hon går på Strömsholm nu och red första månaderna på skolan i den :) ) Nu har hon en Gaiter.

*Barefoot-Cheyenne- Budget kopia av Torsion. Jag gillade inte valven som var av helt stumt trä, så jag bytte dem mot kuddstoppning. (Det fungerade inget vidare fram, så det slutade med att jag hade kuddstoppning bara i bakvalvet och det stumm aträet fram) Den gled mer i sidled än vad min Torsion gör och var av sämre kvalitet. Man hamnar lätt i lodrät sits. Mycket barbackakänsla. Halkandet i sidled kan ha berott på för smalt valv.

*Torsion Dressage- Har ngt uppbyggd sits, man sitter brett på en bred häst och smalt på en smal häst. Uppmuntrar också till lodrät sits. MYCKET bra grepp med helskodda ridbyxor i nubuckmodellen. Ger lika bra kontakt med hästen som Barefoot (dvs jättenära kontakt) Fungerar skitbra på de flesta plan. Jag har haft min i drygt ett år och ridit in och tränat unghästar i den (islandshästar). Inga rygg eller muskelproblem. (märkbara i vart fall) Den är jättemysig att rida i, men om man rider på en häst med stora stötiga rörelser kan det vara jobbigt att verkligen jobba i den om du förstår vad jag menar, men det kan bero på mig också. Man han väldigt lite stöd för benen och det tycker jag kan vara skönt att få när man tex travar på små volter med en "stortravad" häst. Den är lång, omkring 50cm med pad, men den har ändå fungerat mycket bra även på kortryggade hästar. Men det ser lite klumpigt ut där. Tror att Torsion Island är lite kortare.

*Zaldi Safir- La Créme de lá créme av bomfria sadlar. Den red jag i ungefär ett halvår när jag praktiserade hos Silverkedjan här på forumet. JÄTTEfin och urtrevlig sadel som verkar passa hästarna bra. Sadlarna måttsys och är mycket dyra. (omkring 25-30.000kr) Vackra detaljer och härlig sits. Inte bomfri, men har någon form av fiber eller läderbom som gör sitsen helt rörlig och böjbar. Ordentligt bred kanal under, och ordentliga bossor. Det var länge min drömsadel,men nu finns det fler sadlar på marknaden som är bomfria och flexibla som kan leva upp till Zaldi Safir för lägre pris. (Tycker jag)

*Free form- Har jag bara provridit, men har kompisar som ridit i den ett år. (Islandshäst) Jag tyckte att den kändes för klumpig för min smak, och inte gav mig den kontakt med hästen jag ville ha. Plus att mina kompisar tyckte att den allt för lätt gled fram och tryckte kring manken.

*ST Gaiter- Har jag som sagt skrivit lång tråd om förut. Fungerar givetvis bra på Islandshäst!

*ST Espanola- Också mycket bra sadel för islandshästar, om man som ryttare kan förlika sig med utseendet. ;) Man hamnar i lodrät sits, får bra stöd och den är extremt kort. 45cm. Raka kåpor vilket ju är bra för hästar med stora rörelser, den ger mycket bra bogfrihet, och brukar ligga stilla bra även på runda hästar. Finns massor av trådar om den här på Buke.

*ST Dressage CC- Har jag också skrivit en massa om tidigare. Fungerar också mycket bra på Islandshäst, lik Gaiter i konstruktionen, men inte bakåtskuren i "underkåpan" och har plats för större mankar.

Rådjursskinn funkar lika bra. Det är dessutom inte lika långhåriga som renskinn.

Men en poäng med renskinnen är att håren är ihåliga och alltså fungerar lite som en pad med stötdämpning också.

/Camilla

CeciliaW skrev:
En till fråga: vilka av de bomlösa sadlarna ska man rida med vanligt schabrak (dvs har inbyggda paneler/paddar)?

kan man/får man rida de bomlösa som har paddar o inge paneler med schabrak oxå? alltstå ett schabrak under padden varför/varför inte?

moli skrev:
Jag har testat
* Ponnyputa ála 70-tal
*Barefoot-Cheyenne
*Torsion Dressage
*Zaldi Safir
*Free form
*ST Gaiter
*ST Espanola
*ST Dressage CC

jag pratar om.

vad tyckte du om Torsion sadeln?

Gullan86 skrev:
kan man/får man rida de bomlösa som har paddar o inge paneler med schabrak oxå? alltstå ett schabrak under padden varför/varför inte?

Man kan kanske göra det, men "paden" brukar vara istället för vojlock. Tex Torsions padar är vojlockar med rejäla "skum plattor" i. Eller hur jag skall beskriva dem. Det blir klumpigt att lägga ytterligare en vojlock under. Titta in på www.torsion.se så ser du hur de ser ut. (Finns under tillbehör)

Gullan86 skrev:
vad tyckte du om Torsion sadeln?

Den tycker jag jättebra om! Jag har ridit i den i över ett år och bara upplevt positiva saker med den. Men nu på min egen häst som rör sig väldigt mycket upplever jag att det vore skönt med mer stöd för benen. Det går utmärkt att rida ut med den, men skall jag trava honom på små volter så är det svårt att hålla skänklarna stilla.

Rent estetiskt så ser den lite onödigt stor ut ibland också på islandshäst, det finns bilder när jag rider i den på http://www.lauhastar.se/bruda3.html men det är mest som jag är tramsig, rent tekniskt verkar det inte ha påverkat hästarna alls. Jag har inte märkt några bekymmer trots att sadeln med pad är åtminstone 53cm lång vilket ju är långt på en liten islandshäst.

Sammanfattningsvis, jag gillar den massor, kallar den för min soffa för att den är så skön att rida i, men nu skall jag skaffa ny sadel. Vill prova Kari Flex ordentligt, och sedan köpa en Gaiter när jag får råd.

okej tack för ditt svar...
jag hade tänkt att köpa en till min islandshäst vet dock inte vilken av modellerna det är...tror du det är nån skillnad i längd på dom?
vad har du för sits str? blir de mkt längre om man har en 15/16 eller en 17?...

min islandshäst har igentligen ett sadelläge på 35cm...men bomsadeln jag har nu är 49 totalt...så det skulle kanske inte se så himla konstigt ut med 53 inte så jättemånga cm till...
dock är ju den 49an för lång...men jag har fått för mig att det gör inte lika mkt att de bommlösa är för långa?
ska jag se mig om efter en annan bommlös?

han är 126 i mkh

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
346
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
549
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka