Bomlös sadel till extremt fet häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sveipur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 934
S

Sveipur

Behöver en sadel till en mycket rund och bred häst som skall ridas in på nytt. Kan bomlöst vara ett alternativ? Tror inte att det finns någon sadel som skulle passa på denna häst för tillfället...

Undrar också om en bomlös sadel anpassas för just en häst eller om det är möjligt att använda den till fler hästar samtidigt?

Sv: Bomlös sadel till extremt fet häst?

Bomlöst kan vara ett alternativ och den går oftast att använda till flera hästar (dock inte samtidigt för då får du problem! ;))

Men vore jag du skulle jag börja med att promenera, tömköra, longera hästen eller ha den som handhäst tills att den kommer ner i hull. Då blir det lättare att se vilken sadeltyp som passar just den. Är den extremt fet så kommer den att tappa kilon fort med rätt motion och rätt diet.

/Camilla

Jag tycker också du ska försöka banta ner den lite till nästan normalt hull iaf, så blir det lättare att se hur hästen ser ut i byggnaden och bredden.

Absolut skall han bantas. Vi för en ständig kamp mot hans övervikt. Går på magert bete. Han tömkörs, är med som handhäst och följer med på svamp- och blåbärsplockning.

Så länge vi inte skall sitta/hänga på honom tänkte jag sadelträna honom med Hectorn. När det blir dags för uppsittning måste vi dock ha en tillräckligt vid sadel.

[
QUOTE=Camilla_H]Bomlöst kan vara ett alternativ och den går oftast att använda till flera hästar (dock inte samtidigt för då får du problem! ;))

Men vore jag du skulle jag börja med att promenera, tömköra, longera hästen eller ha den som handhäst tills att den kommer ner i hull. Då blir det lättare att se vilken sadeltyp som passar just den. Är den extremt fet så kommer den att tappa kilon fort med rätt motion och rätt diet.

/Camilla[/QUOTE]

Jag måste också säga, banta först och under tiden som träningen sker. Men i rätt omfattning och på rätt sätt, små och många mål har visat sig vara effektiva precis som på oss människor och pararellt med träning.

I övrigt har jag lite svårt för bomlösa alternativ, eftersom jag ser en sadel som tryckavlastare. En rätt in/avpassad sådan är otroligt effektiv, felaktig är rena marodören. Men detta är min åsikt, vilket iofs inte utesluter en bomlös variant.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 224
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 227
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna