Bomlös sadel!

bambi82

Trådstartare
Har tänkt köpa en bomlös till min kbl-travare som periodvis blir lite för rund för att hennes bomsadel ska ligga bra.

Är helt nybörjere inom området men har tänkt mig en lite billigare modell, då jag inte vet om vi gillar bomlöst överhuvudtaget och i så fall eventuellt senare byta upp mig.

Har kollat på hööks men deras gillade jag inte alls. Har även sett fremaxen (börjes modell) tror dock den jag sett är en äldre modell men tyckte den såg mkt mer rejäl ut än hööks. Funderar också på en pfiff har bara hört gott om den. Och så kostar den ju bara hälften av vad fremax sadeln gör.

Nån som har pfiff? Är ni nöjda? Vilken padd ska man ha till, har hört att haf och skito är bra passar de till en pfiff?

Sv: Bomlös sadel!

Har tänkt köpa en bomlös till min kbl-travare som periodvis blir lite för rund för att hennes bomsadel ska ligga bra.

Är helt nybörjere inom området men har tänkt mig en lite billigare modell, då jag inte vet om vi gillar bomlöst överhuvudtaget och i så fall eventuellt senare byta upp mig.

Har kollat på hööks men deras gillade jag inte alls. Har även sett fremaxen (börjes modell) tror dock den jag sett är en äldre modell men tyckte den såg mkt mer rejäl ut än hööks. Funderar också på en pfiff har bara hört gott om den. Och så kostar den ju bara hälften av vad fremax sadeln gör.

Nån som har pfiff? Är ni nöjda? Vilken padd ska man ha till, har hört att haf och skito är bra passar de till en pfiff?

Köp en begagnad av bättre kvalitet. Sen beror det ju på vad du vill ha för sadel, kunna sitta väl i dressyrarbetet eller bara ut i skogen?

Stöd och så är inte så noga, då man sitter väldigt bra på damen. Om det inte blev så varmt och stickigt för rumpan nu på sommaren skulle jag rida barbacka.

Och så har jag ju även bomsadeln, kommer fortfarande använda den vid hoppning och när jag tycker den behövs.

Stöd och så är inte så noga, då man sitter väldigt bra på damen. Om det inte blev så varmt och stickigt för rumpan nu på sommaren skulle jag rida barbacka.

Och så har jag ju även bomsadeln, kommer fortfarande använda den vid hoppning och när jag tycker den behövs.

Jag har haft en Torsion Light, funkar bra med grandeur-schabrak med ilägg i. Gillade att det inte var kåpor på sidorna så det blev mindre tjockt mellan skänkel och häst.

Barefoot har en liknande modell, Atlanta. Den har mer uppbyggda paneler på undersidan så på en välmusklad häst utan för mkt manke behöver man nog ingen specialpad.

Senast ändrad:

I Freemaxen, allround modellen alltså den som har funnits ett tag så sitter du betydligt mycket bättre än vad du gör i en soffkudde modell. De finns ju begagnade för runt 3000 kr. I en soffkudde modell så sitter man ganska brett, lite beroende på märke men betydligt bredare än i en freemax.

Hopp modellen i freemax rekomenderar jag inte, den är helt konstig.

Jag gillar skito padarna, de är väldigt bra padar och går att ha till pfiffs bomlösa.

Senast ändrad:

Har noll koll. Men pfiff räknas som en "soffkudde" modell då?
Då kanske man ska satsa på fremaxen. Har tyvärr inte råd just nu att köpa nån dyrare modell. Men trivs vi med bomlöst blir det nog en bättre senare.

Då kanske man ska satsa på fremaxen. Har tyvärr inte råd just nu att köpa nån dyrare modell. Men trivs vi med bomlöst blir det nog en bättre senare.

Som sagt, begagnat kan vara en god idé. Är du intresserad av Freemax så sök tex på "free form" på Blocket....

Pfiff är en soffkudde modell, alla de som är som den, hööks, börjes osv med det utseendet brukar kallas för soffkudde modeller och har gemensamt att man sitter brett. Jag hade en freemax och hade jag inte behövt så mycket mer stöd än den ger så hade jag behållt den för den är verkligen skön.

Jag gillar min Knights Bareback jättemycket och den ligger väldigt bra på min häst - såg jag när jag red honom svettig igår och därmed kunde se att ryggraden och manken var helt torr, vilket väl måste innebära att sadeln inte ligger an där, och att det var alldeles jämnsvettigt där resten av sadeln hade legat.

För övrigt är den skön att rida i, känns lagom bomlös-aktig. Känslan av att sitta nära hästen finns där men sadeln är ändå inte ostabil på något sätt. I like! Det ska bli skönt att införskaffa en bomsadel till hösten (ny häst, har bara bomlöst just nu) som komplement men jag hade ändå köpt en bomlös i sinom tid. Det är roligt att kunna bytas om lite, precis som att rida på olika bett.

Jag har en Pfiff med en Skito pad under. Padden passar hur bra som helst.
Det som är ganska viktigt med bomlösa som du har förstått är att man måste ha en bra pad som fördelar trycket, många paddar är antingen för hårda eller för mjuka.
Skito är toppen :love:.

Jag har bara ridit i Pfiff, H**ks och Knights bomlösa och tycker Knights var den skönaste och som man fick mest stöd i, men jag har absolut inga som helst problem med min Pfiff, den är mega skön den med.
H**ks satt jag inget bra i.

Känns Pfiffs bomlösa väldigt bred?
Jag är på jakt efter en bomlös till mitt varmblodssto. Hon är väldigt liten och nätt, skulle en Pfiff kunna passa?

Jag har inte ridit i de dyra bomlösa sadlarna så kan knappt jämföra om den breddar mer än dem till exempel.
Jag rider mitt varmblodssto och varmblodsvalack med Pfiff och jag trivs super med den, tycker inte den breddar mycket, men som sagt har jag inget att jämföra med.
Tycker man får bra sits och sedan är det ett stort plus att den är superskön :love:.
Dock var fendrarna man fick med inget jag gillade så jag har satt på vanliga stigläder med stigbyglar.
och gjorden man fick med var jättelång så den har jag bytt ut mot en dressyrgjord.
Min valack är jätteliten och nätt, mäter 154cm och smal, den passar bra till honom, stoet är lite större och kraftigare, men passar på henne med :)

Barefoot sadlarna i "vuxen-storlek" är väldigt långa och passar inte på korta hästar. Anser jag. Men det finns de som tycker att det är "sak samma" om den är för lång pga. den är bomlös. Smaken är som baken som bekant.

På "min" ridskola har två av hästarna barefoot sadlar, en london och en western-variant. Mina ridkamrater klagar på att sadlarna inte ligger still och att det känns som att man ska ramla av hela tiden.
Ridläraren förklarar att det ingår när man rider bomlöst.

Det håller jag absolut inte med om. Min bomlösa (Sensation ride g3) ligger där jag lagt den, tills jag tar av den.

Jag har en Barefoot London. I början fick jag inte den att ligga still heller, den gled åt sidorna hela tiden. Nu har jag dock kommit på hur jag ska sadla för att den ska ligga stilla utan att jag behöver kväva hästen med sadelgjorden. :rofl:

Kan tillägga att jag har en väldigt rund liten fjording också, så den rör sig förmodligen mer på honom än en "normalt byggd" häst.

Jag är jätte nöjd med sadeln och den är förmodligen den skönaste sadeln som jag någonsin ridit i. :) Dock är det den första bomlösa sadeln jag ridit i överhuvudtaget så jag har inte direkt något att jämföra med.

Dock är den som ovan nämnt en liiiiten aning för lång till Ville, som har väldigt kort anläggningsyta. Så farligt tycker jag dock inte att det är, han verkar också trivas väldigt bra med sadeln :)

den gled åt sidorna hela tiden. Nu har jag dock kommit på hur jag ska sadla för att den ska ligga stilla utan att jag behöver kväva hästen med sadelgjorden. :rofl:

Du glömde det viktigaste - HUR I HELA FRIDENS NAMN GÖR DU???

Jag har en rund shire som alla sadlar glider omkring på ju... så om du har lösningen så vill jag veta. Har testat klibbpad, det funkade rätt ok men jag får den inte klibbig igen så vad är din lösning - dubbelhäftande tejp? Kontaktlim?

Hur GÖR man???

*desperat*

Om någon vet hur man får sadelskrället att inte glida fram går det bra att skvallra om det också.

Sorry TS - jag lånade din tråd lite... :o

Jag har en börjes-soffkudde som hästen gillar. Jag tycker dock att man sitter väldigt brett i den och har mest haft den som "omväxlingssadel" eller vad man ska kalla det för. Vill inte rida i samma hela tiden liksom så den har varit bra att varva med.

Men som sagt var, det är den enda sadel jag har för tillfället som hästen gillar så nu måste jag fundera...och kanske köpa mig en rejälare variant av bomlös sadel. Eller något.

Soffkuddarna är dock underbara att ut och lulla i skogen med. Svårare att rida seriöst med eftersom det är knepigt att komma åt en bred häst med sådan sadel.

Haha :rofl:
Ingen magisk utrustning här, har provat allt sådan tidigare utan något nämnvärt resultat. Jag lägger sadeln lite annorlunda än vanligt bara, jätte svårt att förklara.

Dels lägger jag sadeln lite längre fram än jag brukar göra, sen vet jag inte riktigt vad det är jag gör mer (eller snarare hur man ska förklara det), men det funkar :idea: :rofl:

Hade aldrig fungerat med en bomsadel eftersom hästens rörelser i så fall hade blivit blockerade på ett annat sätt. Ville trivdes till och med bättre med sadeln på det här sättet än som jag haft den innan (i det "egentligen rätta" läget), förmodligen för att den låg stilla nu. :p

Men ut och mixtra lite, prova att lägga sadeln på olika sätt och se hur det känns, jag började mixtra och det kändes bättre, men inte helt bra. Sedan har det nästan kommit av sig själv. :)

Huff... längre fram är ju där jag inte vill att den ska hamna... men det gör den ju alltid ändå. Och då rider jag illa och hästen ogillar det hela men vad gör man när han skjuter fram sadeln innan vi ens hunnit av stallplan... *suck*

Jag som blev så förhoppningsfull och tänkte att jag kanske kunde få lösningen här.

Återstår kontaktlim med andra ord!

*återlämnar skamset tråden efter avancerat trådkap*

lösningen så vill jag veta. Har testat klibbpad, det funkade rätt ok men jag får den inte klibbig igen så vad är din lösning - dubbelhäftande tejp? Kontaktlim?

Du tvättar den i tvättmaskin med benlindor, schabrak och dylikt, eller tvättar den med grönsåpa, hästschampo eller något annat lämpligt medel.

Såvida det är en antiglidpadd vi talar om. :banana: Har haft mina i 4 år, är fortfarande klibbiga och superbra!

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 294
Senast: iNHALE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 099
Senast: Calmiche
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 328
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hellu alla hästmänniskor som har ett hum o bomlösa sadlar! :D Jag har en hannoveranare med ganska hög och lång manke. Han behöver...
Svar
8
· Visningar
1 779
Senast: RebelQueen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka