Bomlös sadel

poloplayer

Trådstartare
Funderar på att skaffa en bomlös sadel till min welshcobkorsning, 155cm hög med kort rygg, hon är rund som en tunna över ryggen och hittar ingen sadel som ligger bra. Vad för tumstorlek kan tänkas passa när ryttaren är 180cm lång och smal? Såg några på Saddle-Outlet men dom såg lite plastiga ut, nån som har erfarenhet av dom sadlarna? (pga mitt diskbråck blir det endast lite skogsmulleridning i naturen runt där jag bor)

Sv: Bomlös sadel

Barefoot sadlarna är prisvärda och sköna att rida i och framförallt att rida ut i, men tenderar att bli lite breda att sitta i. Dom har en ny modell har jag sett. Har provat både Cheyenn och Lexington och Lexingtonen är en mer dressyrmodell med lite mer stöd i. Bakvalvet på sadlarna är högt och svårt att svinga över benet på om man är stel. Det finns tre olika vidder på bommarna som man enkelt kan byta ut. Sadlarna är klädda med teddy under vilket gör dom lite för varma för hästen nu på sommaren. Har bytt till en Sensation dressyr som är helt mjuk och utan fast bom. Man får en otroligt bra sits i den och många med ryggproblem säger att dom har inga problem att rida i dom. Personligen skulle jag önska lite mer stöd för skänkeln i dom. Det finns en hybridmodell som många som rider mest ut använder och gillar. Dom sadlarna är rätt korta och passar i stort sett alla hästar och eftersom de är helt mjuka så skaver dom ingenstans på hästen. De väger dessutom lite. Nackdelen är priset, ca 15000 för en ny plus pad, men man har en sadel som man inte behöver byta ut vartefter hästen ändrar form.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 222
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 881
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Jag har lite frågor angående Robin hood elite då den ser rimlig ut att kunna passa ponny :D,jag har en annan tråd med bilder på...
Svar
0
· Visningar
1 209
Utrustning Hej Någon som har tips om ett märke på sadel till en connemaraponny som är väldigt rund över ryggen (lite som en "tunna" över ryggen)...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025