bomlös sadel

Sv: bomlös sadel

Du får gärna visa var EXAKT jag gjorde personliga påhopp på DIG. Om du läser noggrant en gång till ser du nog att jag inte någonstans skriver viken kategori människor du tillhör, utan att jag skrev att de allra flesta som skriver som du gör lever på ett visst sätt. Om du då inte tillhör dem, så vet du ju också hur svårt det kan vara att få det till att gå ihop sig ibland, och att pengarna ibland måste räcka till många olika saker.

i och med att du skrev till mig så får man ju anta att det var i någon liten vinkel riktat till mig. :) Sen är ju itne det lätt att bevisa. :) vi ahr precis diskuterat vikten av att skriva övertydligt här innan *skratt* ja jag är arbetslös för det mesta och har fortfarande den åsikten jag har mest pga att Jag är mån om min hästs bästa vilket IBLAND innebär stora utgifter., du har inte den åsikten, alltså borde du inte ta åt dig och bli grinig över det. Förhoppningsvis vet du precis vad du gör och jag är defintivt inte ute efter att säga åt nån hur de ska sköta sitt liv. människan frågade om bomlösa sadlar och jag gav min åsikt sen har det spårat ur fullständigt här.

NU TYCKER JAG ATT VI RESPEKTERAR TRÅDSKAPAREN OCH DISKUTERAR SADLARNA ISTÄLLET ELLER? :idea:

en nackdel med båda sadlarna är att de inte går att använda om man vill tävla men det är ju inget problem om man inte tänkt tävla. (Freeeform är godkänd på dressyrtävlingar iallafall på lokal nivå :))

sen tycker jag att de hamnar så långt fram på hästen. iallafall de jag ridit och sett.

överlag ser de likadana ut och jag funderar nästan på om det är samma tillverkare. Hööks heter Tree free och börjes free. nån som vet?

Okej, här är lite bilder på Börjessadeln, så gott det gick att ta på "detaljerna".

Stigläderfästena (jag har lossat sitsen från sin kardborr, och så här ser det ut under den):

bomlssadeldetaljer001.jpg

Framvalvet när man öppnar dragkedjan:

bomlssadeldetaljer002.jpg

Bakvalvet när man öppnat dragkedjan där:

bomlssadeldetaljer003.jpg

Sadelgjordsstropparna så långt man kan se dem (sedan försvinner de under "kåpan"):

bomlssadeldetaljer004.jpg

Här ser man hur sadelgjordsstropparna kommer fram under "kåpan":

bomlssadeldetaljer005.jpg

Några fler bilder som önskas? Vet dock inte hur mycket mer som går att komma åt om man inte ska slakta sadeln...

en nackdel med båda sadlarna är att de inte går att använda om man vill tävla men det är ju inget problem om man inte tänkt tävla.

Man får tävla i bomlöst av den här modellen. Nu förutsätter du att alla tävlar dressyr och så är det ju inte.
// Linda

Tack så jätte mycket för bilderna!!! :) :bow:

NU väntar jag bara på dom andra bomlösägarna, så jag har nåt att jämföra med.
Ni som är lite duktiga på detta inom bomlöshet (;)) kanske kan analysera bilderna och uppbyggnaderna, vad som är bra och vad som är mindre bra?

Det där med tävlandet är inget som jag bryr mig om i dagsläget.
Jag ska ju som sagt ha den när jag rider in unghästar. Och jag ska inte ut och tävla. och skulle det bli nåt(inte troligt inom dom närmsta 5 åren) så kanske nån liten prova på distans eller nån westerntävling på klubb nivå.

:) absolut inte! Många använder dom inom distans o så.

Men ajg tänkte mest på hoppning eller dressyr ja. men från de som jag pratat med som säljer bomlöst så rekommenderar de inte att man hoppar i dem. Så jag utgick ifrån att det inte var aktuellt. Innan någon börjar klaga igen så ja, det finns säkert dom som hoppar med bomlöst, rekommenderar det och det finns säkert hoppmodeller oxå :) Det var BARA vad jag har fått berättat för mig.

så men visst var det dressyren jag tänkte på i och med att de flesta bestämmelserna vad gäller utrustningen ligger på just dressyren. :crazy:

Ok, här kommer dagens bilder på Pfiffsadeln :) :

På plats:
pad1.jpg

Uppifrån, sitsen borttagen:
boml1.jpg

Sadelgjordsstroppar:
boml4.jpg

Fäste till sadelgjordsstroppar, så långt man ser:
boml5.jpg

Uppifrån med sitsen på plats:
boml3.jpg

Tycker bilderna är väldigt lika Bettysmattes bilder av Börjessadeln! Tog inga på fram- och bakvalv på Pfiffen, men de ser exakt lika ut som den sadeln.
Det är inte omöjligt att de, + Höökssadeln, görs på samma fabrik. Kanske samma som gör Knight's också?

Här kommer bilderna igen på begäran...

Vilken tur att jag kom i´håg att spara denna bild från tråden som försvann... kommer dock inte ihåg vem som la in den med måtten :confused:

http://www.pixbox.se/pic_show_id4282575.html

Så här såg det ut när jag satt fast kardborreband på sadeln så jag kan fästa lösa benklossar

http://www.pixbox.se/pic_show_id3862593.html

Och så här ser det ut med benklossarna fastsatta.

http://www.pixbox.se/pic_show_id3862594.html

Den öppningsbara undersidan med teddyiläggen ditsatta med självhäftande kardborreband från Biltema

http://www.pixbox.se/pic_show_id3862595.html

Hela sadeln från höger sida

http://www.pixbox.se/pic_show_id3862592.html

Denna bild på undersidan har inte jag tagit, men jag är tacksam för den som gjort det så man kan visa hur den ser ut med stängd kardborre.

http://www.pixbox.se/pic_show_id4268889.html

Och sen har jag en "försäljar"bild också... som jämförelse...

http://www.pixbox.se/pic_show_id4268890.html

Hejsan... får jag låna dina bilder av Pfiffen uppifrån med och utan sitsen och lägga ut dom tillsammans med dom andra jag har tills jag blivit så bra efter operationen att jag kan ta egna bilder ???

Det är så himla bra och instruktiva bilder... :D

*KL*

Vill bara tala om att jag igår på våran Hästmässa så var Börjes där och visade sin bomlösa sadel...

Kunde ju inte låta bli att titta och klämma lite mer på den...

Vilket även grannen och en av mina medryttare och hennes icke hästkunniga man också gjorde...

VI tyckte allihopa att min Pfiff var mycket mjukare än Börjes sadeln....

Om det berodde på att det är olika material låter jag vara osagt..
Det är nog mer en smaksak hur man vill ha sina grejor... jag föredrar mjuka saker...

Men den störts "sorgen" var att den sadel dom hade till visning var så himla SNEDSYDD :crazy: :eek:

Ingen speciellt bra reklam :o :eek:

Hejsan... får jag låna dina bilder av Pfiffen uppifrån med och utan sitsen och lägga ut dom tillsammans med dom andra jag har tills jag blivit så bra efter operationen att jag kan ta egna bilder ???
Det är så himla bra och instruktiva bilder... :D

Hahaha, smicker funkar alltid :D. Låna på du bara!

Har ingen bild på den då den är utlånad till en som inte tycker det gör något..

:confused:

Knapplån.

Är fortfarande lite konfunderad över att ingen "bomlöskunnig" har kikat i och bedömt de olika sadlarna ännu? Skulle vara intressant att höra vad ni tycker!

Jag provar att putta upp den här tråden en sista gång.

Nu har vi ju bilder på Börjes och Pfiffs bomlösa. Finns det någon som vill titta på dem och ge lite kritik? Vad är bra, vad är dåligt? Eller går det kanske inte alls att bedöma från våra bilder?

Det skulle vara kul att höra, t. ex., vad som skiljer en Börjes- och Pfiffsadel från en Knights som kostar minst dubbelt så mycket. Och vad är det som skiljer Börjes, Pfiff och Knights från Torsion, som väl kostar ännu lite mer? Skulle vara jättekul att höra, som sagt:D !!

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 157
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
546
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
559
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka