Bomlös till alla?

Chili

Trådstartare
Kan en bomlös sadel passa till flera hästar med helt olika kroppsbyggnad? Eller finns också bomlösa i olika vidder?
Just den sadeln jag har i tankarna är Knights från Källquists och hästarna är en nordsvensk och en arab ;)

Sv: Bomlös till alla?

Vissa har koppjärn, men många (om inte alla) har utbytbara koppjärn så man kan ändra bomvidden hur man vill. Jag tror Knights inte har något koppjärn alls.

Många säger att bomlösa bara är att slänga på och passar alla hästar, men det tvivlar jag starkt på. Jag tror bara att folk tänker så för att de inte vet bättre, och en bomlös kräver nog en del tanke om tillpassningen.

Jag hoppades att det inte var så :smirk:

Nordisen är ju min och jag har planerat länge att köpa en ny sadel. Och nu har jag en arab på foder o båda hennes sadlar sitter sådär. Tänkte att om jag inte köper henne i framtiden vill ju inte jag köpa en sadel till henne nu. Så en som passar båd vore perfekt :)

Har dessutom ridit i en Knights en gång och blev bara :love:

Men om vissa sk bomlösa sadlar har koppjärn, är de verkligen bomlösa då?
Jag menar, själv köpte jag en bomlös (Diddi Special Aquawash)för att jag skule ha en sadel som passade även de sommarmånader som hästen var smällfet och den vanliga bomsadelns bom hade tillfälligt blivit för smal! I Diddin finns det ingen bom alls. Har man då ett koppjärn som vissa "bomlösa" sadlar har så har man ju plötsligt en den totala frihet och passform som en helt bomlös sadel har!

Har sett att Börjes har kommit med en Knights kopia till ett mycket billigare pris. Har bara sett den på bild men den ser identisk ut med Knights bomlösa sadel!

Den finns inte på hemsidan?

Dock kan jag köpa en Knights billigare av en gårdsförsäljare än vad den säljs hos Källquists.
Lite kul att Börjes gjort en kopia på en kopia ;)

Men då kanske en Knights är nåt då om du pratar med bomlös åf hur man ska prova ut dom. Dock skulle jag ta en titt på trådarna om Knights bomlösa, för det är inte positiva saker som har sagts om dom...

Koppjärnet är till för att lyfta sadeln från manken. En bomsadel har inte bara ett koppjärn utan en hel bom som är hård, därav stabiliteten. En bomlös kan du ju vika dubbel eller böja (om än med en del kraft), en bomsadel kan man inte det med.

Chili skrev:
Kan en bomlös sadel passa till flera hästar med helt olika kroppsbyggnad? Eller finns också bomlösa i olika vidder?
Just den sadeln jag har i tankarna är Knights från Källquists och hästarna är en nordsvensk och en arab ;)

Med eventuell anpassning av paden så skulle jag tro att en Knights skulle passa båda dina hästar.
Har en torsion som är en liknande modell och den passar både min normalbyggda (åt det runda hållet) vämusklade lilla häst och min överbyggda speta. Men då har jag stoppat padarna olika och byter bara dessa.

Finns några Knights ute på Blocket, speciellt en var det väldigt bra pris på...

emci skrev:
Men om vissa sk bomlösa sadlar har koppjärn, är de verkligen bomlösa då?
Många bomlösa är inte helt bomlösa. De har bom fram eller fram och bak men inget på mitten där man sitter.
I en bomsadel sitter du på bommen men i en bomlös sitter du inte på koppjärnet. Trycket över koppjärnet blir då inte lika stort som i en bomsadel.
Bommarna i en bomlös är till för att lyfta sadeln från ryggrad/manke och ge sadeln stabilitet.
// Linda

*lånar knapp*

Knights och liknande har en bomliknande konstruktion som i vissa fall kan ge skador på hästen om de har fel vinkel jämfört med hästen. Detta enligt veterinär som är erkänt duktig och insatt när det gäller sadlar.
Ska man ha samma sadel till två väldigt olika hästar skulle jag rekommendera att man tar en som helt saknar bom som tex Diddin. Det finns ju även billigare varianter för den som tycker att Diddin är dyr...

I Barefooten finns det möjlighet att byta pommeln fram beroende på hur bred/smal hästen är...

Tänkte precis säga det. Dock fanns det ingen pommel som passade min breda häst (hon är ca 115-120 grader över sadelläget).
Därför plockade jag ut pommeln och ersatte den med ett mjukt material. Funkar perfa.

Tack för alla svar! Dessvärre blev jag bara mer förvirrad... Jag sitter inte på särskilt mkt pengar heller, så en Knights, eller billigare, hade varit perfekt till priset.

Får helt enkelt kontakta en sadelutprovare!

Jag har en pommel i trä som jag kan kapa mer på för att få bredare ;)

skuggi skrev:
*lånar knapp*

Knights och liknande har en bomliknande konstruktion som i vissa fall kan ge skador på hästen om de har fel vinkel jämfört med hästen. Detta enligt veterinär som är erkänt duktig och insatt när det gäller sadlar.
Ska man ha samma sadel till två väldigt olika hästar skulle jag rekommendera att man tar en som helt saknar bom som tex Diddin. Det finns ju även billigare varianter för den som tycker att Diddin är dyr...

Om Knights är byggd som Torsion, vilket jag har för mig, så har dom inte någon bomliknanade konstruktion.
De har en pommel i trä i framvalvet och denna är det är en viss vinkel på. Denna ligger dock flera cm från hästen och får inget tryck på sig när man sitter i sadeln. Skulle hästen ändå inte trivas kan man antingen fila till vinkeln så den passar hästen eller helt enkelt plocka ur pommeln och trycka i lite gamla trasor eller vad man nu har till hands. De viktiga med dessa sadlar är PADEN.

Chili skrev:

Man måste ha rätt längd på sadeln och rätt bomvidd fram. En häst med hög manke behöver en med högre bom fram. Annars så är ju innehållet i sadlen anpassningsbart och därför formar sig efter hästens rygg. Så det är bra mycket lättare att få till en bomlös som passar än en bomsadel.

Bomlösa sadlar skall dock alltid ha en Equalizer pad under (skito pad), med luft kanal. Jag tror inte på andra material även om de har luftkanal. Equalizer materialet (som tempur fast hårdare) har den alldeles speciella egenskapen att anpassa sig efter häst och ryttare.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
536
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka