sky_fly

Trådstartare
Vad gör en bomlös sadel för nytta?
Jag har aldrig andvänt eller sett en sådan i verkligheten mer än på bild.
Vill gärna ha svar. :)

Sv: Bomlös?

Med en bomlös är man inte beroende av bomvidder och inte heller lika beroende av exakt rätt längd på sadeln. Den är framförallt bra till hästar med mycket breda runda ryggar utan manke då den formar sig efter hästen.

Okey.
Så man behöver inte bry sig om att sadeln inte kanske passar?

Tack för svaret! :bow: :bow: :bow: :bow:

För att generalisera; I en sadel med bom är sadeln stel mot hästens rygg när den böjer sig i sidled eller höjer upp ryggen. En bomlös sadel är så pass rörlig att den följer med när hästen böjer sig.
En bomsadel måste passa exakt i bomvinkel, bomform längs ryggen och totallängd. Den måste ligga i balans för att vikten från ryttaren inte ska orsaka tryck. Många bomlösa går att justera i vidd i frambommen (om den har någon) utan att formen på sadeln för övrigt ändras (som den gör i en bomsadel). Man kan även justera upp/ner fram/bak för att få bra balans. Om den är för lång gör inte så mycket för så långt fram och bak hamnar oftast inget tryck.
Men vad gör igentligen en bomlös sadel för nytta? Tja den ersätter en bomsadel. Många med mig har upplevt en härlig känsla att äntligen kunna rida sig häst ordentligt efter att ha kämpat med opassande bomsadlar som gjort häst och ryttare illa. Inga mer vita hår på min pålles bruna rygg.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
516
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?