Sv: Bomlössadel,barbackapad,"kameldrivarkudde" lr annat alt??
kl
Jag tycker isåfall du ska satsa på en bomlös sadel med mera stöd. Numera finns det ju riktigt fina sadlar!
Du kan ju kika på begagnatmarknaden om en ny är för dyr,
en ny bomlös som ser ut som en vanlig sadel kostar ungefär 10.000-13000:-
Det finns ju trekkermaster, startrekk och tackOnback sadlarna som ser ut som vanliga sadlar och med bra stöd.
De ligger i prisklassen jag nämnde, utom den sista som jag TROR är aningen billigare.
Annars kan du ju köpa en kariflex, diddidyna eller topreiters bomlösa, de är också ganska stabila men inte lika mkt som ovan nämnda modeller, iom att de inte riktigt ser ut som en vanlig sadel.
Jag skulle undvika "soffkudde"modellerna som finns på hööks och börjes osv om jag var du,
de är nog inte jätteoptimala om du har taskig balans och hästen dessutom är olydig och brallar, sticker etc.
De har ju inte lika mycket stadga som tex en Startrekk och kan nog lättare glida åt sidan tex vid ett tvärt kast.
(har läst om många som råkat ut för det)
Men om man har börjat få lite bättre balans och har en någorlunda lydig häst så tror jag nog att soffkudde varianten är helt ok,
likaså en hemsydd kameldrivarkudde.
Min kompis har hööks bomlösa, den lite mindre (bruna) och trots att den är aningen lång (utan att trycka) så verkar både hon och hästfröken tycka mycket om den.

Billig är den också!