Bomlöst - ryttarproblem

fjordtokan

Trådstartare
Nu har min häst äntligen fått på sig lite skor så vi kan börja testa våra nya sadlar lite mer på riktigt.

Har ridit i den bomlösa två dagar i rad nu, hästen trivs super, kommer upp med ryggen fint och rör sig verkligen genom hela kroppen. Jag tycker den är jätteskön att rida i och jag känner att jag får precis rätt stöd. MEN (irving-röst ;)) Jag sitter i stolsits på höger sida :confused: Vänstersidan är inga problem, sitter bra där känns det som.

Jag ska vara rak, det känns så och enligt min massör är jag det. Jag stretchar (hur stavas det?) sätesmuskler, rygg och framsida höft innan ridning. Men ändå sitter jag i stolsits med höger sida. Fattar nada. Har ni några svar/tips?

/Alexandra och Belizzi, nyblivna bomlöstnördar

Sv: Bomlöst - ryttarproblem

Kan ju vara så att det är liten totto som är lite oliksidigt musklad, stel eller så. Och eftersom en bomlös oftast inte ger lika mycke stöd som en varnlig bomsadel brukar göra märks snedheten mer med en bomlös?

Jo iof men skillnaden är så extrem, jag vet ju att jag och hästen är hyggligt raka. Iof kan det bero på att jag inte ridit på 2 månader.

Andra förslag?

Är sadeln bred att sitta i? Modell soffkudde (dvs torsion med kopior) hamnar man lätt i stolsits på om man har bred häst. Är du oliksidigt stretchad i ljumskarna?
Ligger sadeln rakt eller rullar den i sidled? Sitter du exakt mitt över hästen? Är det skillnad på sitsen i höger/vänster varv? Skillnad med/utan stigbyglar?

Bred är bara början *host* Det är en soffkuddemodell. Ska prova idag att strecha lite mer på vänster sida. Sadeln ligger helt rak och enligt mamma sitter jag rakt i sadeln, det känns så också.

Höger/vänster varv är inte provat ännu (sätter igång efter 2.5 månads vila så rider bara i skogen änsålänge). Men hon flyttar lika lätt för skänklarna.

Med/utan stigbyglar ska prövas. Menar du om sadeln är snedsydd?

Nä, jag var inte ute efter om den var snedsydd utan mest på att man är höger/vänstersidig och i vissa positioner suns det mer än andra. Har du haft det problmet tidigare i andra sadlar? Om du sitter barbacka?

Man kan limma fast liggunderlagsbitar högst upp på iläggen närmast ryggraden för att sitta smalare, har jag gjort på iläggen till en billig pad. Tänk dig att iläggen är tjockast vid ryggraden och tunnare på sidorna ner mot magen, det är tydlig skillnad.

Tackar, är väldigt nöjd ja också ;)

Polly_Mulle Nej, har aldrig upplevt något liknande innan. Tack för tipset! Ska testa det andra först bara.

Jag är usel på att analysera bilder, men det ser nästan ut som om den största skillnaden är vinkeln i ditt knä? Har du lättare att dra bak ena benet tro? Vad händer om du länger ner lädrena 2 hål?
Om du vänder på stiglädrena och har spännet neråt så kommer du att sitta smalare.

Lägger hästen sadeln i sidled? Jobbar hästen liksidihy? På breda hästar så spelar sådant roll för sitsen, man hamnar snett om ena ryggmuskeln är mer aktiverad än andra!

Ser ut som om den ena sidans stigläder är kortare :O

Ska prova med lädren samt att vända på dem.

Hästen jobbar ungefär lika mkt på båda sidor. Har varit väldigt sned (och jag också), kanske det finns lite lite sviter kvar.. Sadeln ligger rakt hela passet.

Red i bomsadel idag och då fick jag inte alls samma fenomen.

Stiglädren är exakt lika långa.

Stiglädren är exakt lika långa.

Det kan vara där "felet" ligger....

Det finns ingen människa som har exakt lika långa ben.

Ta och sätt dej i lodrätsits i sadeln utan att sätta fötterna i stigbyglarna.

känn sen efter om du kanske behöver länga eller korta någon sida, det kan vara så lite som ett ½ hål som behövs för att du ska fortsätta sitta helt rätt.

Själv behöver jag 1½ hål längre på höger sida för att kunna sitta jämt.

Jätte fin sadel och häst. Vilket märke om man får fråga?

Fast jag har ju inte haft problemet tidigare och jag mäter alltid lädren... Hmm kan vara sadeln ska kolla den noga i morrn annars så är det ju min kropp.

Har mätt mina ben och enligt sjukgymnasten är de lika långa. Iof tyckte hon jag var spikrak (när jag hade en skillnad på 6 cm på höfterna).

Picasso Tackar, det är en SG Treeless TwoTone.

Har nu ridit med 2 hål längre läder. Det blev bättre. I början lite på tå men efter ca 15 min lossande det känndes det som. Dock finns lite kvar men jag tror det kommer lossna.

Tackar för hjälpen allihopa :bow:

Lägger hästen sadeln i sidled? Jobbar hästen liksidihy? På breda hästar så spelar sådant roll för sitsen, man hamnar snett om ena ryggmuskeln är mer aktiverad än andra!

Det kan jag skriva under på! Jag rider i en Torsion Endurance som jag för övrigt älskar och upplever som väldigt stabil för att vara soffkudde.
Lösningen på mitt problem som har varit att hästen knuffar mig och sadlen till vänster vilket gör att jag sitter helt kasst (känslan är så i alla fall), blir förståss att försöka stärka vänster sida och få henne mer liksidig, så liksidig nu en 23-årig hobby-skogsmull-häst kan bli.

Har en bred nordsvensk som verkligen rör på HELA kroppen i varje steg särskilt ryggen från sida till sida. Och alltså rör hon mer på höger.

Liknande trådar

Utrustning Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr...
Svar
15
· Visningar
2 737
Senast: angelwings
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 104
Senast: mahlmt
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
14 260
Senast: Jeronimo
·
T
Ridning jaha.. då var det dags igen då... Åkte väl naturligtvis av 6 åringen i söndags när jag och kompisen var ute på en lugn skrit tur på...
Svar
15
· Visningar
2 701
Senast: Tequilasun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka