Bomlöst som liknar bomsadel!

fijja

Trådstartare
Jag är intresserad av att köpa en bomlös, men eftersom jag tycker dom är ruskigt fula så skulle jag vilja ha en som liknar en 'vanlig' sadell, och dessutom så vill jag ha en av dressyrmodell.

Anledningen till att jag vill ha en är att jag har en unghäst som jag säkert kommer få byta sadel till 100 gånger innan han breddat klart sej osv. Då skulle det ju vara smidigt med en bomlös.

Men nu till frågorna!

Dessa sadlar behöver alltså ingen tryckavlastande pad och rids alltså med vanligt schabrak?

Är dom ostabilare än en vanlig bomsadel? Om det är något som jag är bra på så är det att jag har balans, men jag vill ju inte att den glider fram och tillbaka på hästryggen såklart :p

Vilka modeller finns det och i vilken prisklass?
Hittade en på p**nyPr**t för 7900 i läder.

Och får man tävla dressyr i dom? Pratar nu om lokal nivå.

Tacksam för svar!! :D

Sv: Bomlöst som liknar bomsadel!

Ska försöka svara på dina frågor.

-Om sadeln behöver padd eller inte beror på vilken modell du köper.

-Jag tycker inte att dom är ostabilare men du kommer att känna hästens rörelser betydliget mer än i en bomsadel vilket kanske kan vara ovant i början.

-Modeller får du nog leta runt och kolla för det har jag ingen riktig koll på men jag kan rekomendera att köpa en av bättre kvalite då dom är skönast att både rida i och för hållbarhetens skull.

Tycker att du ska titta uppåt i prisklasserna. Man får vad man betalar för och den du tittat på är enl mig inget att satsa på. Jag skulle inte lägga den på min hästs rygg.
Det finns iaf 3 modeller till som ser "engelska" ut och borde accepteras på tävling samt att pad inte behövs nödvändigtvis.
/T

Jag vill inte lägga mer än 10 000. Anledningen till det är att då är jag uppe i sådana summor så att jag känner att jag lika gärna kan prova ut en bomsadel och byta när han breddar sej.

Ville ju komma undan lite billigare med just dressyrsadeln bara för att det är egentligen hoppning och western som ligger mej varmast om hjärtat, men håller på med alla tre diciplinerna. Westernsadel har jag, misstänker att den inte passar men den får jag ut mycket för så det räcker till att köpa en ny, men det vill jag vänta med till kanske i höst då han vuxit på sej ordentligt. Samma med hoppsadel, kommer ändå inte hoppa på länge då jag precis startat med inridning så den kan jag vänta med.

Men ska jag ha en bomlös så ska det ju inte vara skit. Jag vill ju ha något som ligger bra och han kan bredda sej lite i. Jag letar ju efter något som är skonsamt och bra för hans rygg.
Just nu skrittar vi lite bara och det har jag gjort barbacka, men det känns inte riktigt bra det heller, vill ju ha något som fördelar min vikt.

Tips på märken som ni kan rekomendera mottages tacksamt, kanske kan ha tur och hitta något begagnat.

Bukefalos har en utmärkt sökfunktion, din fråga är ställd minst 15 ggr senaste året. Trekker och Startrekk har bomlösa dressyrsadlar som rids med vanliga schabrak, de går ibland att finna beg för strax under 10.000 kr
Sadeln är inte ostabil men den kräver balans av ryttaren för att de släpper igenom alla signaler åt båda håll, dock kan man få räkna med att det är svårt i början då många hästar ökar ryggverksamheten MYCKET när sadeln inte längre hindrar dem.

Jag har en Barefoot London dressyrsadel. Själv tycker jag att den är snygg, men den liknar ju inte riktigt en vanlig bomsadel. Priset är bra, ca 5100 kr kostade den mig från Tyskland, och den är skön att rida i. Även om de nya modellerna har isydda paneler under sadeln krävs det ändå en tryckavlastande padd, som den som du ser på min bild.

PC020003.jpg

Ne en sådan är inget för mej. Den måste likna en dressyrsadel. Tycket annars att dom ser hemska ut :crazy:

Precis en sådan :love: Hm... jag får försöka söka begagnat. Eller önska mej av tomten :angel:

Men hur är det, kan man generellt säga att bomlöst passar alla hästar? Och aven om han breddar 3 vidder så kommer den ligga bra?

Dom glider inte fram alt bak?

Nej, det är INTE sant att bomlöst passar alla hästar. De passar inte heller alltid om hästen ändrar sig i ryggen.

Vi har haft samtliga versioner av ST Dressage hemma, och har nu Trekker Master.

Men vågar man prova ut en själv då? Ser man lätt själv om den passar eller inte om man har lite kunnande?

Jo det förstår jag ju. Men kan den vara skadlig på något vis?
Finns ju vidare och smalare modeller har jag sett, tänker främst då på den som har som bossor och liknar engelsk sadel. Men om den ligger still, inte trycker på manke eller är för lång, kan man säga bestämt att hästen inte kommer få ont av den då :confused:

Det finns ju modeller med flyttbara/utbytbara paneler,det tror jag är en bra idé.

Men är det fortfarande riskfritt att prova ut den själv?
Jag är ju rakt ingen sadelutprovare, men kan väl se om den ligger skit eller ok. Men jag vill ju veta att den inte kan skada min häst på något vis.
Är det riskfritt att prova ut en själv?

En sadel som ligger fel kan skada hästen. Oavsett om det är bomlös eller bomsadel.

Ja, en bomlös kan också skada hästen, men du lär märka dels på hästen dels på passformen att den inte ligger bra, om du har någorlunda kunnande om hästen och hur sadeltillpassning går till.

typ kl, för info

dom har ju höjt priset nu på trekker mastern. va på mustang idag och min kompis (om hon vill får hon ge sig till känna) hade med sin trekker master och visade för sadelutprovarna. dom tyckte att sadeln var "fel sydd" på många ställen och att dom fick hålla sig för att inte flina när dom hörde vad den kostade. de tyckte altså att det var ett överpris för en sådan sadel

vill oxå gärna ha ett pm med leverantör, tack ;)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 343
Senast: lillamy73
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 328
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka