Fibusen

Trådstartare
kan man rida i en bomlös regelbundet?
har hört att hästen kan bli snebelastad om man råkar sitta minsta snett...

sen tycker jag att dom inte är särkillt snygga... dom ser ut som skalbaggar..:eek: :o

nån som kan tipsa om nån SNYGG bomlös?
som ser mer ut som en sadel..

Sv: bomlöst

Det er like mange meninger om bomløs som det er meninger om hester som går barfot. Jeg har tidligere vært helt imot bomløse saler men nå har jeg faktisk bestilt en selv. Jeg tror nok at en sal som ikke passer er verre enn å ri med enn det er å ri med bomløs hver dag. Jeg har funnet masse her inne om dette temaet, prøv søkefunksjonen:).
Siden du vil ha en sal som ser ut som en vanlig engelsk sal bør du ta en titt på salene til Star-Trekk. Husker ikke nettadresse men det finner du nok:).

Jag rider alltid i bomlöst och min häst är inte sned.
Men självklart så kanske en bomlös avslöjar felen i din sits mer.

Finns ju dyrare bomlösa som liknar mer vanliga dressyrsadlar så sm Dressage Master och ST dressyr CC eller vad den nu heter.

h**ks bomlösa,hur är den? hur är den i storleken i sitsen? är den skön?

upplever man att hästen blir annorlunda vid en bomlös..? alla säger typ att den får bättre gångarter och så..

Men H**ks har väl ingen bomlös? :confused:
Har jag missat nåt? Hittade ingen när jag var inne o letade på hemsidan nu.

Ännu har ingen lyckats övertyga mig om att det är bra att bara rida i en sadel - bom eller ej!

Jag kommer att rida i en bomsadel, för hoppning o i bland uteritt och en bomlös för dressyr o i bland uteritt, ja, så fort min bomlösa kommer på posten vill säga... HOPPAS PÅ SNART! :banana:
Just nu är det en allround och en dressyr med bom.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ridit nästan alla pass i min bomlösa, en Star Trekk Comfort, sedan jag köpte den för ett år sedan.

Jag satt snett TIDIGARE - alldeles uppenbart eftersom jag i början med den bomlösa fick trampa tillbaka den hela tiden, nu behöver jag aldrig göra det.

Min häst har gått från en sjukligt ömmande rygg till en helt frisk rygg med sadeln och det är en distanshäst så sadeln ligger på långa stunder åt gången.

Alltså inga problem att rida i den regelbundet. Faktiskt så reagerar min häst negativt om jag bara lägger på en vanlig bomsadel (vill gå iväg, höger ryggen vid dragning av gjorden, sänker ryggen i galoppen, mm).

En sadel som ser exakt ut som en vanlig är Star Trekk Dressage, se den på www.kaupre.se.

/Camilla

sörflickan lisa skrev:
h**ks bomlösa,hur är den? hur är den i storleken i sitsen? är den skön?

upplever man att hästen blir annorlunda vid en bomlös..? alla säger typ att den får bättre gångarter och så..

Men Hööks har väl ingen bomlös?? Var finns den i så fall?? Länka!

Visst blir hästen snedbelastad om du sitter snett. MEN det blir den i en bomsadel med.

Skillnaden är att i en bomlös så inser ryttaren brutalt uppriktigt om att han/hons itter snett, då en bomlös inte alls är lika förlåtande.

Jag svor ve och fasa över 'sadeljäveln' i början med min FreeForm, såfort vi galopperade var både jag och sadeln på väg av åt vänster. Jag var helt övertygad om att JAG minsann satt rakt - så det så.

Det gjorde jag inte, såfort jag skärpte mig och började sitta rakt så satt sadeln rakt med :angel: Mystiskt..

Jag roder ungefär 75% av tiden i bomlös (FreeForm) och 25% av tiden i bomsadel. Unghästen är inriden likadant, och går numera bara i bomlöst. Inga som helst problem, och jag (som i min ungdom hade en suverän balans, som jag dock tappat bort med åldern) sitter inte bara kvar utan även i balans under luftsprång och bocksprång med numera i den bomlösa.

Egentligen borde varje ryttare rida åtminstone en period i bomlös, för få saker är så avslöjande för hur man sitter som en bomlös. Och efter att ha ridit i bomlös bara några veckor så blev mins its bättre i bomsadeln med.

Bägge mina hästar kollas regelbundet av equiatriker (var sjättevecka) och är inte sneda. Valacken har dessutom kissing spines & ryggproblem, men inte minste besvär eller liknande av den bomlösa. Dock har jag modifierat padden lite för att det skulle bli bra (tillräcklig frigång över ryggraden och så)

Fula är de däremot ja, men nu finns ju sådana som ser precis ut som en vanlig bomsadel, så det argumentet är svårt att köra med. (Dock så finns de där snygga inte i min storlek än *svär*)

kaupre säljer flera otroligt snygga bomlösa sadlar...

syns det så tydligt att jag rider bomlöst till exempel?

trning024_edited.jpg

oj,vad fin den var!!! men dyr.. kanske köpa en vanlig billig bomlös och se först om jag och hästen funkar i den,och om vi gör det så kan jag absolut tänka mig en sån! den var ju urläcker! :love:

Jag tror att man får prata med dem - de är rätt flexibla. :)

Jag har ridit bomlöst nu i tre år och min häst är inte snedbelastad.

Bomlöst eller bomsadel - om hästen snedbelastas är den/blir den sned.

I bomlöst belyses vissa problem betydligt snabbare än i en bomsadel, vilket jag tycker är en fördel.

Har haft ett par olika modeller, längst har jag ridit i en Torsion. Hästen den låg på blev på bara 6 veckor väldigt urgröpt vid manken med en vanlig (välliggande) bomsadel. Gav upp letandet och provade bomlöst, vilket gav en väldigt fin och välmusklad rygg (givetvis krävs fortfarande vettig träning och god ridning för att hästen ska muskla sig!).

Har hunnit byta häst och nu har vi en bomlös Dressage från Star-Trekk, snygg och ligger otroligt bra på fullblodet. Han hade en bomsadel i väntan på den bomlösa, men det slutade efter bara några veckor med att han blev markbunden och snubblig. Orolig i munnen (vilket ju egentligen härörde från ryggen och sadeln).

Fick en helt ny ridning med den bomlösa, som följer ryggen på ett helt annat sätt. Hästen har lättare att komma i balans i böjning eftersom sadeln inte släpper när muskeln sänks under bossan. Jämn kontakt med ryggen hela vägen (och här pratar vi inte stora glapp utan tiondels mm som kändes för hästen med bomsadel).

Fullblodet har utvecklat nästan löjligt mycket muskler på kort tid, vilket också omgivningen lagt märke till. Dessutom ligger Dressagen t o m stadigare än bomsadeln vid uppsittning!

För att hänga på din beskrivning av hur dina hästar har förändrats med bomlöst så märkte jag en rolig sak på min arab igår när jag red.

Jag har haft en Star Trekk Comfort i ett år på honom och tidigare gick han med diverse bomsadlar, både engelska och western men alla gav i slutändan samma resultat - bullar på länden och urgröpt vid manken och kraftigt ömmande ryggmuskler.

Hästen är 11 år och har till för ett år sedan aldrig haft bra rygg med bra muskler. I vinter har ryggen förändrats markant, han har blivit av med det mesta av ländbullarna och fått mycket mera muskler samt blivit i princip smärtfri.

Men under tiden med Comforten så har jag hela tiden tyckt att den ligger för nära ryggraden och jag har inte velat dra ihop panelerna mer framtill. Har funderat på att köpa fårskinnspaneler istället men har så länge ridit med renskinn under sadeln. Med vanligt schabrak kunde man tidigare knappt få in ett finger mellan bakre delen av manken och sadeln (den är lägst där) vilket jag inte kände mig nöjd med även om hästen aldrig verkade bry sig i det.

Igår red jag med schabrak för första gången på några månader och efter att ha ridit ett normalt dressyrpass så kollade jag avståndet mot ryggen och HALLELUJA!!! Nu får jag in 2 - 2,5 fingrar! Detta TROTS att sadeln åker fram nu då min häst är lite... hrm.. rund om magen för tillfället. Det innebär att han har musklat på sig mer runt manken och då jag tittade på honom uppifrån/bakifrån så ser ryggen helt platt ut, även framme vid manken så muskelmängden har blivit enormt mycket större.

En annan intressant notering är att min häst plötsligt blir tjock. Vet inte om det beror på sadelbytet men jag tror det - han är liksom mer nöjd nu. Förr var han nästan svårfödd och åt 3 ton hö per år (väger 400 kg) men i år kommer jag att bara behöva köpa 2,5 ton då han klarar sig mer än väl på 8 kg hö per dag. Kan också bero på omläggningen av träningen men det har jag gjort tidigare också och det har inte gett denna effekt. Intressant, eller hur?

/Camilla

De där med skillnad på ryggen har jag oxå märkt.

Ena islänningen har en ruskigt spetsig rygg med smal manke. Stod o kollade på hans rygg häromdagen och nu har han höjt upp muskulaturen runt ryggraden och runt manken så han ser inte så spetsig ut längre. Tänk vad fin han ska bli i slutändan. :D

Sambon vill gärna rida i sin älskade hoppsadel, och eftersom den ligger bra så sadlade vi ut med den i söndags.

Ingen höjdare kan jag säga! Direkt märktes förändringar i steget. Som ryttare var det som att bli döv i rumpan (s a s), jag tyckte inte jag kände ett dyft genom sadeln! Efter fem minuter började hästen snubbla runt, i skritt. Spänd och tråkig i frampartiet, vägrade böja sig och var snabb att spänna mot i underkäken i vändningar.

När vi kom in var de i vanliga fall blodfyllda, tränade musklerna runt manken helt undantryckta och han såg bedrövlig ut. Även sambon som varit lite anti-bomlöst fick erkänna att han såg helt annorlunda ut än efter ett pass med bomlöst.

Bomlöst, om vår häst får bestämma (och det får han, för vi får ut så mycket mer av ridningen om han trivs!)

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
929
Senast: MissFideli
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 294
Senast: iNHALE
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
980
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈