Sv: bomlöst
Visst blir hästen snedbelastad om du sitter snett. MEN det blir den i en bomsadel med.
Skillnaden är att i en bomlös så inser ryttaren brutalt uppriktigt om att han/hons itter snett, då en bomlös inte alls är lika förlåtande.
Jag svor ve och fasa över 'sadeljäveln' i början med min FreeForm, såfort vi galopperade var både jag och sadeln på väg av åt vänster. Jag var helt övertygad om att JAG minsann satt rakt - så det så.
Det gjorde jag inte, såfort jag skärpte mig och började sitta rakt så satt sadeln rakt med

Mystiskt..
Jag roder ungefär 75% av tiden i bomlös (FreeForm) och 25% av tiden i bomsadel. Unghästen är inriden likadant, och går numera bara i bomlöst. Inga som helst problem, och jag (som i min ungdom hade en suverän balans, som jag dock tappat bort med åldern) sitter inte bara kvar utan även i balans under luftsprång och bocksprång med numera i den bomlösa.
Egentligen borde varje ryttare rida åtminstone en period i bomlös, för få saker är så avslöjande för hur man sitter som en bomlös. Och efter att ha ridit i bomlös bara några veckor så blev mins its bättre i bomsadeln med.
Bägge mina hästar kollas regelbundet av equiatriker (var sjättevecka) och är inte sneda. Valacken har dessutom kissing spines & ryggproblem, men inte minste besvär eller liknande av den bomlösa. Dock har jag modifierat padden lite för att det skulle bli bra (tillräcklig frigång över ryggraden och så)
Fula är de däremot ja, men nu finns ju sådana som ser precis ut som en vanlig bomsadel, så det argumentet är svårt att köra med. (Dock så finns de där snygga inte i min storlek än *svär*)