Bukefalos 28 år!

A

alisson

Hur skiljer sig egentligen en dressyrbom mot en hoppbom? Och i allraound sadeln, hur der den ut då? :confused:
Sen en simpel fråga, bomen mäts ju i tum, men vad motsvarar en normalbom och vad motsvarar en vid?
´//Förvirrad Alisson!
 
Välkommen till en sadeldjungel där storlekar inte är lika nånstans utan bara ett ungefär. En smal vidd är nånstans mellan 27-30 cm, normal 28-31, vid 30-32, extra vid 23-34 cm. MEN en normal vidd kan passa en bred häst och en bred vidd kan passa en normal vidd.
Detta beror på sadelns uppbyggnad, hur panelerna ser ut osv.
Det är inte enkelt, suck.
Skilnaden på bommar, så letade jag efter en bra bild och detta var det bästa jag hade http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/nordicfairytails/lst?.dir=/sadelmakeri&.src=ph&.order=&.view=t&.done=http%3a//f1.pg.photos.yahoo.com/
Överst är en dressyrbom och längst ner en hoppbom.
Hoppas att du blev lite klokare :)
 
Tack :bow:
Lite klokare :)
Men då kommer automatiskt föld frågan, vad har egentligen "framvalvets" lutning för betydelse? Hur påverkar det hästen/ryttaren?

Hur har då hööks löst bom problemet i sin "3in1"sadel? Har dom en allaraound bom och hävdar i allafall att den funkar som båda hopp och dressyr sadel?
 
Själva bommen är den samma i dressyr/hopp sadlar. Sen bygger de upp sadeln på olika sätt beroende på vad det ska vara för sadel. De gör fram/bakvalv, liv, bossor och kåpor olika beroende på vilken sadel det ska vara. Sen kan man få sadeln i olika bomvidder och storlek på säte. Har nyss varit på kurs och lärt mig en del. Det finns olika mätsystem på bomvidden men normal bomvidd kan betecknas som 30, 3 eller M och vid bomvidd 32, 5 eller W.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
833
Senast: cassiopeja
·
Utrustning kollade runt på hästnet och såg dessa (sök på trådnamnet på hästnet så ser ni dem). kan de vara ngt att ha? de ska tydligen ge "största...
Svar
9
· Visningar
3 065
Senast: skuggi
·
Utrustning Sadeln ligger fint på ryggen när hästen står still. Ett jämnt tryck och inga konstigheter. ligger still. Men när hästen travar så...
Svar
12
· Visningar
5 895
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 264
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp