Bommat vs obommat

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 692
M

Matilda_o_Bonita

Måste ha lite råd nu. Det är så att jag hittat en bomsadel i xxw som troligen skulle passa min breda femåring, men samtidigt känns det "tryggare" med en bomlös då jag med andra ord vet att hästen "aldrig" kommer växa ur sadeln, oavsett om hästen varit avställd och tappat muskler, och sedan breddar sig när den sätts igång igen så kommer den bomlösa sadeln fortfarande passa. Medan man med bomsadeln eventuellt kommer behöva padda under sadeln osv. Lite tips tack.

Sv: Bommat vs obommat

Vad ska du använda hästen till?

Du kan ju oftast rida vilken displin du vill förutom hoppning i en bomlös sadel, kanske vore bra att ha tills du vet vad för annan sadel du behöver.

Ha en bomlös att rida hemma i och ha när hästen musklat ur och sånt.

Jag rekommenderar en Bomlös.

Jag vet inte riktigt ännu, det lär nog bli lite allround, jag är mest dressyrinriktad, men för hästens omväxling lär det nog blir lite låg hoppning då och då.

Matilda_o_Bonita skrev:
Jag vet inte riktigt ännu, det lär nog bli lite allround, jag är mest dressyrinriktad, men för hästens omväxling lär det nog blir lite låg hoppning då och då.
Funderar du på låg hoppning i bomlös så ska du absolut inte ha Torsion, Barefoot, Freeform eller liknande som har stigläderfästet i en rem/platta över ryggraden. Då ska du hitta en bomlös där fästet är fördelat över mer yta.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 281
Senast: lillamy73
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 797
Senast: TinyWiny
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 282
Senast: Lavinia
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 823
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka