bommens kurvatur

T

tirnanog

Ja så var det detta med bommens kurvatur som vart uppe i en del trådar. Detta hittade jag på en hemsida (tack Ginne för länken jag hittade i en annan tråd :p ):

"A saddle tree with mule bars.
Mule bars are shorter and have less rock (curvature) to better follow the straighter line of a mule's back and provide an adequate weight bearing surface. "
KÄLLA: http://www.western-saddle-guide.com/mule-saddle.html

De upplyste om skillnaden på bommen på en westernsadel till en mula mot en vanlig westernsadel till häst.

Ang sätet i en westernsadel säger de såhär:

"The reality is that seat size is only one factor impacting the size of the saddle. The depth and slope of the seat, the slope and dish of the cantle, and the style and angle of the fork, all combine with the seat size to determine how much room is available in a particular seat. Unfortunately, none of these other factors are standardized or published in a saddle’s measurements. Therefore, it’s necessary to sit in each saddle to determine fit."
KÄLLA: http://www.western-saddle-guide.com/saddle-seat.html

Kan det vara likadant med bommen då?
Att den har ett mått = vidden, men det finns inga andra "standardiserade mått" som t.ex. på själva kurvaturen i bommen?

För visst är det väl fler än jag som märkt at vissa sadlar är "raka" i bommen och vissa är mer "kurvade/skålade" som då passar bättre på hästar som inte har spikrak rygg? :p
 
Sv: bommens kurvatur

Kan det vara likadant med bommen då?
Att den har ett mått = vidden, men det finns inga andra "standardiserade mått" som t.ex. på själva kurvaturen i bommen?
Verkar vara så.

För visst är det väl fler än jag som märkt at vissa sadlar är "raka" i bommen och vissa är mer "kurvade/skålade" som då passar bättre på hästar som inte har spikrak rygg? :p
Jäpp, så är det.;)
 
Sv: bommens kurvatur

Jag vill påstå att snacket om "skålade bommar" är en vandringssägen, och så länge ingen kan bevisa motsatsen genom att jämföra nakna bommar, "skålade" , "normala" och "raka" så håller jag på det! Skulle tro att skillnaden mellan de som kan kallas "skålade eller svängda" och " normala" utgör millimetrar , kanske en centimeter i sväng eller skålning. Så var så goda, bevisa motsatsen , men gör det med nakna oklädda sadelbommar, inte : "jag har hört att". :D
 
Sv: bommens kurvatur

Hej
Jag undrar om det är nån som vågat köpa hem en sadel från ebay.
Man blir ju fruktansvärt sugen men min häst har så hög manke så det är svårt att hitta sadel till honom. Helst vill jag ha en Barrelrace saddle men bara jag hittar en bra sadel bra märke inte ny behövs inte men fräch ska den vara så vi kan ha den. Jah har jobbat uppe i Montana och där säger dom riktiga arbetscowboyse att vi har våra sadlar livet ut....Hahaha... Vi använder build up pads...
Och jag vet att min häst är 10år och kommer inte ändra sig mer (inte mkt iallafall) han rids regelbundet och är musklad. Så nu ska jag bara hitta VÅRAN sadel:o jag har en criollo...
 
Sv: bommens kurvatur

Nämen Bill...du som bara handlar sadel efter lösa bommar, borde väll ha sett det m egna ögon, att så är fallet;)
Nu får du väll ge dig:mad:
 
Sv: bommens kurvatur

Det är just för att jag sett så många nakna bommar som jag törs påstå att det är en sägen. annars , upp till bevis! :D
 
Sv: bommens kurvatur

Du skämtar va? Jag har provat ett antal westernsadlar på min häst och nästan alla av dem hade för svängd bom åt hennes raka rygg. En av de jag provade var dock helt spikrak och passade då inte heller. Nog skiljer det mer än milimetrar. I ridsportaffärer används en "böjbar käpp" som de lägger under sadeln, tätt intill, för att se hur mycket bommen svänger. Det kan skilja bra mycket på olika sadlar kan jag lova.
En häst med rak rygg och tex en Frieser (som ofta har väldigt svängda ryggar) kan ju inte ha likadan bom i sina sadlar. Då skulle hästarna gå sönder.
 
Sv: bommens kurvatur

Jag måste hålla med Bill, jag vet inte riktigt vad du talar om. Jag har varit på en uppsjö av sadelmakerier i USA och vi har tittar på massor av bommar, aldrig har vi diskuterat om bommen är svängd. Vi har talat om vinklar och vidd på bommen. Sen kommer rigg, säte mm men det är ju nästa steg.
 
Sv: bommens kurvatur

Du skämtar va? nej!Jag har provat ett antal westernsadlar på min häst och nästan alla av dem hade för svängd bom åt hennes raka rygg. En av de jag provade var dock helt spikrak Det tror jag inte! Hade du lös skirten o kollade?och passade då inte heller. Nog skiljer det mer än milimetrar. I ridsportaffärer används en "böjbar käpp" som de lägger under sadeln, tätt intill, för att se hur mycket bommen svänger. Är det engelska sadlar du pratar om?????. Det kan skilja bra mycket på olika sadlar kan jag lova. Är det engelska sadlar du pratar om??
En häst med rak rygg och tex en Frieser (som ofta har väldigt svängda ryggar) kan ju inte ha likadan bom i sina sadlar. Då skulle hästarna gå sönder.Om du bara anade hur många hästar som har en sadel som inte passar!
Nej du Biggan, jag skämtar aldrig om nåt så viktigt som sadlar! Jag vet inte hur du burit dej åt att konstatera att bommen är "svängd" men jag tror du lurat dej själv då du inte sett sadeln utan skirts på hästen och inte har kunnat jämföra med någon annan bom som påstas vara rakare. Precis som Kenneth så klokt konstaterar så talas det aldrig om nån "sväng" på bommen i USA där de tillverkas, utan där går man ut ifrån bredden på gullet när man mäter sadlar, så det här med sväng på bommen det tror jag är en vandringssägen som växt fram här. En sadel med för långa bars för hästen kan uppfattas som rakare bom, och en för vid sadel som tippar fram o tillbaka på hästryggenkan uppfattas som "svängd" bom, men det är slutsatser om passningen som är felaktigt dragna. Been there - seen it! Min sadelmakande polare i USA var väldigt frågande när jag diskuterade sak med honom. Det finns även en vandringssägen om att s k Wadesadlar har mera "sväng" , men som sagt, detta är också bara en villfarense. wadesadlar byggs på bars med samma sväng som vilken annan anständig w-sadel som helst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: bommens kurvatur

Det där med svängda ryggar är ju också intressant. Vilken sväng är det som gäller: ryggprofilen sedd rakt från sidan eller där bombladen ligger. på ömse sidor om ryggraden. Det är en djäkla skillnad ska du se om du gör dej omaket att kolla. Det som gäller är ju naturligtvis "svängen" där bommens blad ligger!
 
Sv: bommens kurvatur

Nu är jag inte hemma på westernsadlar så de kan jag inte uttala mig lika bra om. men faktum kvarstår ju att när jag provat på min häst har nästan alla varit för svängda och en helt rak. Jag har varit i butik och vi har jämfört olika sadlars böjning av bommen med deras "käpp". Även westernsadlar. Den visade stora skillnader. När det gäller vanliga engelska sadlar har jag sett flera avskalade bommar och där skiljer det en hel del mellan olika märken. Varför skulle det inte göra det på westernsadlar? Alla hästar som rids med en sån kan ju omöjligt ha likadan ryggprofil. Skulle du kunna rida en svängd Frieser och en rakryggad häst med samma sadel? Såvida en sadel inte har en bom som flexar en hel del skulle det inte gå (om man är rädd om sina hästar alltså.)
 
Sv: bommens kurvatur

Visst vet jag att tyvärr finns det många hästar som rids med en sadel som inte passar dem. Okunskap hos ägarna är orsaken antar jag. Men en sak till som är värt att påpeka är att när det gäller engelska sadlar så tror endel att det är bossornas stoppning som gör att bommen verkar vara olika böjd, (även om det inte är så) men på westernsadlar så finns det ju ingen stoppad bossa. Där läggs den böjbara käppen undertill mot sadeln och när den blir väsentligt olika böjd mot olika sadlar, hur ska man då förklara det? För mig är det självklart att även westernsadlar tillverkas i olika utföranden för att kunna passa olika typer av hästar. (ryggprofiler)
 
Sv: bommens kurvatur

Den svängen jag pratar om är ryggprofilen sedd från sidan. Sen finns plattare sadlar, mera takformade sadlar förstås, men jag uppfattade att det var profilen från sidan som diskuterades här. Det är den man brukar mena när man pratar om mer eller mindre svängd bom.
 
Sv: bommens kurvatur

Jag tog ju inga bilder i butiken när vi gick runt och kollade olika bommar. Vet inte riktigt hur jag ska få fram bilder. Jag har heller inga westernsadlar hemma att "mäta" på, bara engelska sadlar. Någon annan kanske har. Det borde räcka med bilder av 2 helt olika ryggprofiler så säger sunda förnuftet att samma sadel inte kan passa. Vi kanske kan efterlysa bilder i en separat tråd?
 
Sv: bommens kurvatur

Den svängen jag pratar om är ryggprofilen sedd från sidan. Sen finns plattare sadlar, mera takformade sadlar förstås, men jag uppfattade att det var profilen från sidan som diskuterades här. Det är den man brukar mena när man pratar om mer eller mindre svängd bom.
Själva profilen av ryggen sedd från sidan har ju lite eller nästan inget med sadelns passform att göra (om du tänker efter lite), eftersom det är en kanal mellan bladen. Bladen ligger ju på ömse sidor om ryggraden och det är kurvaturen och det inbördes förhållendet på de ytor på ryggen som har beröring av sadelbladen som räknas. Fundera på detta en stund!
 
Sv: bommens kurvatur

Finns det några bilder på detta, så att herrarna kan övertygas.
Övertygas???? Det sitter långt inne att bli övertygad om nånting som är en sägen, särskilt när man har sett med egna ögon hur det förhåller sej. ! Tänk bara på skapelseberättelsen i Bibeln, en folksaga som jag definitivt inte tror på ( och troligen inte heller de arkeologer och evolutionsbiologer som har kartlagt vårt ursprung.) :D Det finns ingen pingstpastor född som kan övertyga mej om riktigheten i Bibeln,, likaså ingen skribent på Buke som kan övertyga mej om att en del bommar skulle vara mer svängda än andra. Som jag sa tidigare: bevisa det!
Jag kan offra min hatt på att de som pratar om "svängda" bommar, "skålade" bommar eller vad man nu hittat på, aldrig har sett ett flertal sadelbommar vid sidan av varandra och hur det egentligen förhåller sej, utan bara "har hört att" !:D Som sagt: UPP TILL BEVIS!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: bommens kurvatur

Jag behöver inte fundera. Bommens böjning måste överensstämma med hästens rygglinje för att sadeln ska kunna passa hästen. En för rak sadel ger tryckpunkter både fram och bak. En sadel som är för svängd ger tryckpunkt på mitten. Båda delarna ger onda ryggar som följd. Många hästar med opassande sadlar har fått ryggproblem, värk, muskelförtvining och hältor av det.
För att hästen ska kunna röra sig optimalt, använda sina bärande muskler och utveckla sin muskulatur måste sadeln passa hästen. Det borde vara självklart för alla ryttare.
Hur kan du påstå att detta är en sägen?:confused: Vad är det du inte tror på? Jag förstår verkligen inte.
Tror du att alla människor kan använda samma sorts skor också?
 
Senast ändrad:
Sv: bommens kurvatur

Du bör skyndsamt berätta detta för de amerikanska sadeltillverkarna. Du tycks sitta inne med vital information som dom inte känner till. Med tanke på att sadelmakarna inte ens anger "svängen" på bommen så är det ju viktigt att dom börjar med det. Undrar hur man har kunnat passa ut sadlar tidigare??? Detta med svängen låter ju som otroligt viktigt. Vi kanske skall tala med uppfödarna också så dom kan börja avla på hästar med "svängda" ryggar?!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
456
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 693
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 952
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp