Bomstorlekar verkar vara SÅ olika..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Thuja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 904
T

Thuja

Hur kan de vara det egentligen? TRodde att det var måttet mellan man mätte efter? Ska köpa en ny dressyrsadel till ett av mina ston och mätte på allroundsadeln och där vara det 29 cm (den ligger kanonbra på henne) Men då jag frågade sadelprovaren sa han att en 30 i den sadeln jag tänkt mig borde passa. Nu var det ju inte SÅ stor skillnad men hur kan det egentligen skilja sig - det borde ju vara samma mått? :confused:

29-30-31 osv är de centimeter det är mellan två punkter ett visst antal tum ner mot ortspetsarna, olika tillverkare har olika antal tum neråt, och då blir ju centimetrarna olika... :crazy:
Man blir så trött... :smirk:

aha! Bra förklarat! Jag frågade säljaren och hon sa 30 så dte fick bli en sådan. Håll tummarna!

Själva vidden på sadeln tycker jag är svårare att mäta än vinkeln på hästen.

Kolla på stalleldhestra.nu

Storlekarna ÄR en djungel eftersom tillverkarna mäter på olika sätt och namnger dom på olika sätt.
Sen har vi ochså hur panelerna ser ut, så i samma märke så kan du ha olika storlekar på olika sadlar.
Det sätt man mäter hästen på är däremot ungefär lika samt ryttarens storlek.
Så stirra dig inte blind på bomvidder utan prova olika vidder tills du hittar rätt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
667
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 134
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 226
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 558
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka