Ragge_

Trådstartare
Hej,

Har en wintecsadel som jag tänkte sälja men har ingen koll på vad det är för bomvidd, har surfat runt och letat efter tips och råd, men har inte hittat något som gjorde mig speciellt mycket klokare och därför hoppade jag att ni har några bra svar eller bra länkar där de förklarar hur man gör :)

Var mäter man? Förklara gärna så även någon som inte är så kunnig på sadeldelar förstår :)

Hur får man reda på antal grader?

Vad räknas som smal, normal och vid bom enligt wintec?

Sv: Bomvidd?

kolla på framvalvet. går det att ta isär lagren, så du kan se vilken färg det är på järnet?

i så fall har du denna att gå efter:
Gul, smal: 70 - 75
Grön, smal mot normal: 75 - 81
Svart, normal: 81 - 88
Blå, normal mot vid: 88 - 94
Röd, vid: 94 - 100
Vit, extra vid: 100 – 105

du kan även vända uppåner på sadeln och kika under fliken vid framvalvet, så kan du se järnet om den är utbytbar.

det finns även en sadel som heter wintec wide, deras 3 järn ligger från 110-125 tror ja och har olika nyanser av lila.

annars får du fota och lägga ut, så kanske vi kan hjälpa dig här. :)

Sv: Bomvidd?

Det finns ju förresten en gammal modell som jag tror heter Wintec sport, de har inte utbytbara koppjärn. På den jag hade för länge sen satt det en liten vit tyglapp insydd i en söm undertill, och där stod bomvidden.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 310
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 111
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 633
Senast: Sar
·
Utrustning Har försökt googla och letat i gamla trådar, men hittar inte det svar jag söker.. Jag har en Kieffer Lech Profi dressyrsadel som jag...
Svar
2
· Visningar
3 060
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka