Bukefalos 28 år!

BONES (ulvlek)

Ja det är också hur det brukar vara. Frågar bara för säkerhets skull, när man läser hur det står så finns det utrymme för hur det ska tolkas
Ja, nu kanske jag har tolkat din fråga fel men jag läste din fråga som att du funderade kring möjligheten att skicka pm, om den var förbrukade när man hade gjort det första gången även om inte den deltagaren "åkte".
Medans SS frågade ju om stoppa lynch och skona deltagare var 2 olika saker borgmästaren kunde göra..?
 
Ja, nu kanske jag har tolkat din fråga fel men jag läste din fråga som att du funderade kring möjligheten att skicka pm, om den var förbrukade när man hade gjort det första gången även om inte den deltagaren "åkte".
Medans SS frågade ju om stoppa lynch och skona deltagare var 2 olika saker borgmästaren kunde göra..?
Nej du tolkade inte min fråga fel - det var precis så jag funderade över.
 
Njaa, jag tolkar det som att det är en sak -borgmästaren stoppar lynchen för att skona en deltagare.

Det verkar ju vara rimligt. Så om jag fattat det rätt nu kan borgmästaren skona en vid ett tillfälle och om det blir oavgjort mellan två välja vem som ska åka men bara en gång. Tillägg: För visst gällde utslagsrösten bara en röstning?
 
Det verkar ju vara rimligt. Så om jag fattat det rätt nu kan borgmästaren skona en vid ett tillfälle och om det blir oavgjort mellan två välja vem som ska åka men bara en gång. Tillägg: För visst gällde utslagsrösten bara en röstning?
Det är väl bäst att LL förtydligar för hon kan ju ha tänkt annorlunda @TeamLundVer men, det brukar vara så att om det blir lika mellan vi säger paddington och TLV och borgmästaren har röstat på paddington, då blir det paddington som lynchas. Beroende på när borgmästaren nu lägger sin röst så vet jag inte om man kan kalla det ett "val" iom att denne kan ju ha röstat tidigt sas. Detta brukar gälla genom hela leken, inte vara ett bestämt antal gånger det kan ske.
 
ok börjat läsa in mig ordentligt på rolllistan

Goda roller
Medium
Ängel
Tvillingar
Borgmästare
Siarlärling
Bybo(r)

onda roller
Psykopat (känner till lyan, lyan känner till psykopaten)
Ond spion (känner inte till lyan, lyan känner inte till onda spionen)
Ulv(ar)

Ok lite frågor/ konstateranden

Det finns ingen spion /spioninfo alls för goda sidan , förutom de rader som mediumet eventuellt får

@TeamLundVer Får man skriva vad som helst sas till mediumet? Eller finns det begränsningar vad det gäller antal ord, skriva namn, roller etc. Och alla döda, det innebär, antar jag?, att även onda som lynchas/ käkas får lämna meddelanden?

Frånvaron av en god spion kan medföra visst huvudbry för ängeln, vem den ska skydda första natten, iom att den onda spionen får spioninfo varje natt.

Siarlärlingen får sia varannan natt- med start efter DL1 eller efter DL2?

vad det gäller borgmästaren så funderar jag över denna raden i beskrivningen:
"När borgmästaren ser att det är på väg att sluta i snaran för en av deltagarna, kan denne pm:a LL och skriva exempelvis: "Om x får majoritet av rösterna vill jag skona henne”. Detta kan alltså bara ske en gång"
Antar att det är att stoppa lynchen den bara kan göra en gång eller innebär det att den bara kan pm:a om att den vill stoppa lynch en gång, oavsett om det behövs? tex att den den ville rädda inte får majoriteten av rösterna?

Psykopaten bör ingå i lyan, eller? Lyan och psykopaten känner ju till varandra enligt svaret till Habinas fråga. räknas alltså psykopaten som ulv?
Iom vinstvillkoret så vill jag ha koll på vilka som räknas som ulvar
"*Vinstvillkor
Onda vinner när ulvarna är fler än de goda.
Goda vinner när alla ulvar är döda."

Nu ska vi se å att jag får med allting.

Medium: alla döda kan skicka meddelande, dock kommer "avsändaren" stå med så onda kan vara lura mediumet men då måste de vara bra finurliga. Jag menar, det är ju ändå Bones vi talar om. ;):p

Siarlärlingen får sia fr om DL1

Borgmästaren kan stoppa en lynch en gång dvs om BM ser att det ser illa ut för Paddington DL1 så kan hon skicka att om Paddington lynchas så vill jag stoppa detta. Skulle Niyama istället lynchas och Paddington sedan ligger illa till inför DL2 också så kan BM återigen skicka PM om att hon vill rädda denne. Detta går alltså att göra fram tills dess att en lynch stoppats.

Psykopaten är en ulv av extra psykopatisk karaktär :angel:
 
Det är väl bäst att LL förtydligar för hon kan ju ha tänkt annorlunda @TeamLundVer men, det brukar vara så att om det blir lika mellan vi säger paddington och TLV och borgmästaren har röstat på paddington, då blir det paddington som lynchas. Beroende på när borgmästaren nu lägger sin röst så vet jag inte om man kan kalla det ett "val" iom att denne kan ju ha röstat tidigt sas. Detta brukar gälla genom hela leken, inte vara ett bestämt antal gånger det kan ske.
Helt korrekt BM:s utslagsröst gäller hela leken.
 
Nu ska vi se å att jag får med allting.

Medium: alla döda kan skicka meddelande, dock kommer "avsändaren" stå med så onda kan vara lura mediumet men då måste de vara bra finurliga. Jag menar, det är ju ändå Bones vi talar om. ;):p

Siarlärlingen får sia fr om DL1

Borgmästaren kan stoppa en lynch en gång dvs om BM ser att det ser illa ut för Paddington DL1 så kan hon skicka att om Paddington lynchas så vill jag stoppa detta. Skulle Niyama istället lynchas och Paddington sedan ligger illa till inför DL2 också så kan BM återigen skicka PM om att hon vill rädda denne. Detta går alltså att göra fram tills dess att en lynch stoppats.

Psykopaten är en ulv av extra psykopatisk karaktär :angel:
Får meddelanden till mediumet se ut hur som helst eller finns det begränsningar - som tex Max antal ord och är alla formuleringar godkända? Som att skriva tex TLV är ulv?
 
Får meddelanden till mediumet se ut hur som helst eller finns det begränsningar - som tex Max antal ord och är alla formuleringar godkända? Som att skriva tex TLV är ulv?
Som spöke måste man skriva på samma sätt som levande dvs det går inte bara att skriva att Paddington är ulv. Däremot kan man skriva att Paddington verkar skum som skriver XXX. Det är begränsat till en mening.
 
Som spöke måste man skriva på samma sätt som levande dvs det går inte bara att skriva att Paddington är ulv. Däremot kan man skriva att Paddington verkar skum som skriver XXX. Det är begränsat till en mening.
Vad menar du med en mening? En mening kan vara bara något/några ord eller väldigt lånu och ändå vara korrekt.
 
Det är väl bäst att LL förtydligar för hon kan ju ha tänkt annorlunda @TeamLundVer men, det brukar vara så att om det blir lika mellan vi säger paddington och TLV och borgmästaren har röstat på paddington, då blir det paddington som lynchas. Beroende på när borgmästaren nu lägger sin röst så vet jag inte om man kan kalla det ett "val" iom att denne kan ju ha röstat tidigt sas. Detta brukar gälla genom hela leken, inte vara ett bestämt antal gånger det kan ske.

Aha! Jag fick av någon anledning för mig att det var en dold röst, måste vara en kvarleva från förra leken :D
 
Okej, men såhär efter LLs svar känns det som om mediets kraft faktiskt är mindre läskig än vad jag förut tyckte (alltså att risken att bli lurad vore väldigt stor om både onda och goda dött och man inte fick veta vem som skickade.). Även att onda spionen bara får lottad info känns ju betryggande. :)

I övrigt verkar inte mycket ha hänt, mer än den vanliga diskussionen om hur olika roller funkar. Även jag återkommer senare ikväll :)
 
Aha! Jag fick av någon anledning för mig att det var en dold röst, måste vara en kvarleva från förra leken :D

Borgmästaren har en dold extraröst också i spelet som den får pm:a till LL den gången den vill använda den, den har därutöver möjligheten att stoppa en lynch en gång genom att meddela LL via pm att den vill skydda en spelare ( sig själv eller annan) om lynchen går mot den
och dessutom har den utslagsröst om det står lika mellan två spelare, och om Bm röstat på den ena av kandidaterna- då åker den.

Dr. Camille Saroyan (Borgmästare) Kan vid ett tillfälle i spelet avlägga två röster vi röstning, genom att pm:a LL. Borgmästaren har även möjlighet att avbryta en lynchning under spelets gång. När borgmästaren ser att det är på väg att sluta i snaran för en av deltagarna, kan denne pm:a LL och skriva exempelvis: "Om x får majoritet av rösterna vill jag skona henne”. Detta kan alltså bara ske en gång. Om det blir oavgjort i en röstning, har borgmästaren utslagsröst, och lotten faller på den deltagare borgmästaren röstat på. Har borgmästaren inte röstat eller röstat på en helt annan deltagare, blir det lottning.
 
Läst igenom rollerna igen... Det finns alltså sex goda specialare och två onda specialare. Det blir 8 spelare. Ska man gå efter den där "magiska" tredjedelen borde de fyra resterande vara hälften goda och hälften onda. Men med så många goda som har någon form av kraft finns det kanske fem onda? :nailbiting:
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Välkommen till bollens första ulvlek! :bump: Vi kör en lek utan tema så jag inte virrar till något fullständigt. :angel: Deltagare 1...
43 44 45
Svar
885
· Visningar
29 994
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp