Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL:
det GÅR INTE att fostra andra vuxna människor till att ha samma tro och värderingar som ni själva har. Det HAR aldrig gått och det KOMMER ALDRIG att gå
Jag fortsätter med en dåres envishet att påminna att vi har svenska muslimer i Sverige. Det är inte enbart en invandrarfråga. Ingen har hittills kunnat svara på hur de ska göra.
Meningen Några har uttryckt det som att moskén är en 'mysig' lokal att vistas i?Håren reser sig på mina armar! Moskén är en vedervärdig plats för mig att vistas på! Att sjunga nationalsången i en moské i samband med en skolavslutning är något som får mig att må fysiskt illa. känns som något som hade fått helt andra reaktioner i denna tråd.
Och återigen ... (för 111e gången) nej jag har inget emot muslimer eller andra religioner, men de ska inte PÅVERKA MEJ ! Jag har en rättighet att få neka religioner att "hoppa på mej" .. Då ska jag åxå slippa höra böneutrop. (och JA kyrkklockor med !!! Den enda kyrkklocka jag hör numer är den i Hökarängen när jag är hos min mamma och den STÖR mej. I övrigt hör jag aldrig kyrkklockor)
Jag upplever det som ett problem eftersom jag inte kan väja mig mot det, jag kan inte välja bort det.
Det syftades inte på att man inte kan ifrågasätta/bli ifrågasatt utan på personangreppen när nån inte tycker som en själv. Men när argumenten och ordförrådet tryter kan det tydligen bli så tråkigt.
Men hur många hm typ "ickemuslimer" eller vad man kallar det har varit i en moské någongång? Alltså som ens kan uttala sig om hur stämningen och allt det är i en moské vs kyrka.
Används moskén till att hjälpa folk i övrigt tex? Kan vem som helst gå och få hjälp i en moské? Har dom samma syfte som kyrkan har? tex.
Så egentligen, jag tror inte att det hade blivit någon annan grej riktigt om det hade hade stått att någon mår illa när den går in i en moské. För ingen vet nog hur den skulle se på moskén..eller nåt.
Och så tar vi då den där vanliga påminnelsen:
Håll era skriverier till ämnet.
Åsikter och kommentarer om ämnet är alltid ok.
Åsikter och kommentarer om andra användare är inte ok.
/moderatorn
Ganska många skulle jag tro (jag själv däribland), eftersom det brukar bjudas in klasser via samhällskunskapen numera.
Jag fortsätter med en dåres envishet att påminna att vi har svenska muslimer i Sverige. Det är inte enbart en invandrarfråga. Ingen har hittills kunnat svara på hur de ska göra.
Jo, jag förstår den inställningen. Men det finns ju så enormt mycket annat i samhället som rimligen är större bekymmer i vår ljudvardag och som inte heller går att välja bort. Jag menar allt från trafik till hemglassbilar och flygplan. Den här diskussionen verkar sila mygg och svälja elefanter.
När moskén kallar till bön så är det en mycket kort stund på fredag eftermiddag och det kommer ju bara att höras om man befinner sig alldeles i närheten. Jag kan faktiskt inte för mitt liv förstå hur det kan uppfattas som ett problem för så många människor. Det borde knappast ens vara ett problem för de som bor alldeles intill.
Lite sneda blickar eftersom tjejerna fick vara "nere på mattan" så att säga. Men så var det ju också arrangerat och inte under bön så det gjorde inget att vi var där.
Så himla många tror jag inte det är ändå, jag har aldrig sett hur det ser ut ens, ingen jag känner har varit i någon. Jag tror ändå dom flesta inte har varit i någon eller har besökt någon. Om dom börjar visa moskéer för skolklasser nu är väl visserligen bra.