Bukefalos 28 år!

Boosta immunförsvaret

Bästa tipset jag har fått och som funkar bra för mig är Q10. Tydligen ett ämne som behövs för immunförsvaret och som minskar med åldern. Själv började jag när jag var 40 och hade en period där så fort en förkylning gått över kom nästa, var förkyld flera månader i sträck. Med Q10 gick det över inom en vecka.
Brukar ta en förpackning med 100mg/dag och sen ytterligare en med 30mg/dag när jag inser att serieförkylningen är ett faktum.
Jag äter inte kött men massor med grönsaker, väldigt lite frukt dock.
Nu i coronatider tar jag Q10 i förebyggande syfte, är dock inte övertygad om att det hjälper - men jag tror inte att det skadar. Förutom plånboken då...
 
Läste en löpsedel idag, ”Håll dig frisk hela hösten! Fasta under natten!” :cautious::meh:

Nej, jag vet faktiskt inte, men har fått för mig att vitaminer är bra för bättre immunförsvar. Jag gör en smoothie varje morgon på apelsinjuice, spenat, ingefära och banan. Sen nån till frukt med jordnötssmör på. Det känns som att det täcker in en hel del bra grejor!

Annars tänker jag att det här tjatiga med att hålla avstånd och tvätta händer är en sjukt bra grej. Jag har aldrig varit så frisk som under pandemin. Klä sig varmt, kanske lite handsprit i väskan osv.
 
Hm, har iofs nyss bytt jobb, och har aldrig trivts så bra som här, så det känns märkligt.
Iofs var jag förkyld även innan, men utan en pandemi (och provtagning vid symptom) så tänkte jag inte så mycket på det...
Har du kollat polyper?
Jag var förkyld konstant i 12 år innan ngn fick för sig att kolla i näsan och hoppsan...
 
Ok, då får jag anta att det helt enkelt inte är något att göra åt mina återkommande förkylningar🥴
Jag har inte varit förkyld/haft influensa sen jag började ta D3-vitamin, ganska hög dos (just nu 3000IE). Tar inte varje dag numera men i början gjorde jag det, då 5000IE. Har tagit det i åtminstone fem år nu. Alltså minst fem år utan en enda förkylning.
Enligt vad jag läst på olika ställen, minns inte vilka så här på rak arm, behöver de flesta i Sverige D3-tillskott eftersom vi har lång mörk vinter och kort sommar.
K2-vitamin hjälper upptaget av D3-tillskott så kan vara bra att ta det samtidigt.
 
Att boosta immunförsvaret handlar om många olika aspekter.

Kosten- får man inte rätt och tillräcklig näring så tar immunförsvaret stryk
Sömn - sover man inte så får kroppen inte tid för återhämtning
Stress/oro/ångest etc - kroppen har nog med att ta hand om faran som skapar känslan och har mindre tid till återhämtning.
Motion - Ett stillasittande liv bidrar till dålig hälsa.

Vad man kan göra beror på vad man saknar/vad som är problemet. Den som äter bra kost, sover bra och lever ett harmoniskt liv drar på sig mindre sjukdomar. Stressar man mycket kanske mindfullness/yoga/meditation/terapi är det man behöver och det kan hjälpa mot sömnproblem, maten har du fått många tips på. Har man problem att sova behöver man kolla vad som är problmet, kanske övervikt/sovvanor eller stresss är boven här.

Det mest hänger annars ihop, stressar man så äter man ofta sämre och sover dåligt.
Är man överviktig kanske man behöver hjälp med känslorna bakom eventuellt överätande.
Motionerar man bidrar man till att sänka stressen och en hälsosam vikt osv.
 
lite halvt OT fråga: Är inte immunförsvaret det som gör att man får förkylningssymptom egentligen?
Det är väl immunförsvaret som gör att vi blir snoriga, nyser, hostar, har feber osv - som ett sätt att krigsföra mot de onda bakterier/virus vi fått i oss.

Slog mig eftersom jag drog mig till minnes att min läkare nämnde att i bland när man varit förkyld gång på gång på gång är immunförsvaret lite för på alerten. Immunförsvaret reagerar på en jättemild attack med hela artilleriet, när immunförsvaret i vanliga fall inte ens hade dragit på så stora växlar - och du hade kanske inte ens märkt av den där jättemilda attacken.

Alltså blir det där med att "boosta immunförsvaret" lite bakvänt :D Även om jag så klart fattar vad som menas.
 
Att boosta immunförsvaret handlar om många olika aspekter.

Kosten- får man inte rätt och tillräcklig näring så tar immunförsvaret stryk
Sömn - sover man inte så får kroppen inte tid för återhämtning
Stress/oro/ångest etc - kroppen har nog med att ta hand om faran som skapar känslan och har mindre tid till återhämtning.
Motion - Ett stillasittande liv bidrar till dålig hälsa.

Vad man kan göra beror på vad man saknar/vad som är problemet. Den som äter bra kost, sover bra och lever ett harmoniskt liv drar på sig mindre sjukdomar. Stressar man mycket kanske mindfullness/yoga/meditation/terapi är det man behöver och det kan hjälpa mot sömnproblem, maten har du fått många tips på. Har man problem att sova behöver man kolla vad som är problmet, kanske övervikt/sovvanor eller stresss är boven här.

Det mest hänger annars ihop, stressar man så äter man ofta sämre och sover dåligt.
Är man överviktig kanske man behöver hjälp med känslorna bakom eventuellt överätande.
Motionerar man bidrar man till att sänka stressen och en hälsosam vikt osv.

Att boosta immunförsvaret handlar om många olika aspekter.

Kosten- får man inte rätt och tillräcklig näring så tar immunförsvaret stryk
Sömn - sover man inte så får kroppen inte tid för återhämtning
Stress/oro/ångest etc - kroppen har nog med att ta hand om faran som skapar känslan och har mindre tid till återhämtning.
Motion - Ett stillasittande liv bidrar till dålig hälsa.

Vad man kan göra beror på vad man saknar/vad som är problemet. Den som äter bra kost, sover bra och lever ett harmoniskt liv drar på sig mindre sjukdomar. Stressar man mycket kanske mindfullness/yoga/meditation/terapi är det man behöver och det kan hjälpa mot sömnproblem, maten har du fått många tips på. Har man problem att sova behöver man kolla vad som är problmet, kanske övervikt/sovvanor eller stresss är boven här.

Det mest hänger annars ihop, stressar man så äter man ofta sämre och sover dåligt.
Är man överviktig kanske man behöver hjälp med känslorna bakom eventuellt överätande.
Motionerar man bidrar man till att sänka stressen och en hälsosam vikt osv.

Ungefär vad jag fått fram vid googling :)

Sömnen är sisådär, vaknar mååånga gånger varje natt, i princip så snart jag ändrar sovställning, bl a pga värk, men även då det är för varmt/kallt :p Sover med öppet fönster och har fler täcken att byta med.
Motion tycker jag att jag får skapligt av, dels på jobbet, men har ju även två hästar att träna, förvisso i vagn då. Promenader vore önskvärt, men pga meniskskada fixar inte knät det, har dock tid för MR om drygt en vecka, hoppas kunna få bättre hjälp efter det;)

Tack för bra svar, ska försöka väga in alla delar och hitta ett bra förhållningssätt
Kosten har jag nu försökt ställa om, mer grönsaker i kosten, samt färsk frukt nära till hands. Har även kompletterat med kosttillskott under en tid, för att se om det kan hjälpa, borde ju iaf inte skada.

Stress/oro/ångest, ja vad gör man åt det?? Inte speciellt stressad men upplever oro/ångest, främst när jag vaknar på nätterna... Jobbar dock på det med. Yoga är något jag funderat på, ska se om jag kan hitta något bra i närheten, har fått tips iaf om enkel yoga:)

Övervikt har jag, skulle gärna gå ner ca 15% av min nuvarande vikt, och hopppas kunna få till en del med kostens hjälp, och förhoppningsvis klarar jag att röra mig mer när jag vet vad problemet med knät beror på.

🥰
 
Ungefär vad jag fått fram vid googling :)

Sömnen är sisådär, vaknar mååånga gånger varje natt, i princip så snart jag ändrar sovställning, bl a pga värk, men även då det är för varmt/kallt :p Sover med öppet fönster och har fler täcken att byta med.
Motion tycker jag att jag får skapligt av, dels på jobbet, men har ju även två hästar att träna, förvisso i vagn då. Promenader vore önskvärt, men pga meniskskada fixar inte knät det, har dock tid för MR om drygt en vecka, hoppas kunna få bättre hjälp efter det;)

Tack för bra svar, ska försöka väga in alla delar och hitta ett bra förhållningssätt
Kosten har jag nu försökt ställa om, mer grönsaker i kosten, samt färsk frukt nära till hands. Har även kompletterat med kosttillskott under en tid, för att se om det kan hjälpa, borde ju iaf inte skada.

Stress/oro/ångest, ja vad gör man åt det?? Inte speciellt stressad men upplever oro/ångest, främst när jag vaknar på nätterna... Jobbar dock på det med. Yoga är något jag funderat på, ska se om jag kan hitta något bra i närheten, har fått tips iaf om enkel yoga:)

Övervikt har jag, skulle gärna gå ner ca 15% av min nuvarande vikt, och hopppas kunna få till en del med kostens hjälp, och förhoppningsvis klarar jag att röra mig mer när jag vet vad problemet med knät beror på.

🥰

Sömn är så viktigt :heart Jag tänker att det nästan är grunden till all hälsa. Det hjälper ju inte att höra om man nu har sömnproblem, men man gör nog väldigt gott i att göra till bästa med att få fason på den. Det underlättar allt annat så mycket.
 
lite halvt OT fråga: Är inte immunförsvaret det som gör att man får förkylningssymptom egentligen?
Det är väl immunförsvaret som gör att vi blir snoriga, nyser, hostar, har feber osv - som ett sätt att krigsföra mot de onda bakterier/virus vi fått i oss.

Slog mig eftersom jag drog mig till minnes att min läkare nämnde att i bland när man varit förkyld gång på gång på gång är immunförsvaret lite för på alerten. Immunförsvaret reagerar på en jättemild attack med hela artilleriet, när immunförsvaret i vanliga fall inte ens hade dragit på så stora växlar - och du hade kanske inte ens märkt av den där jättemilda attacken.

Alltså blir det där med att "boosta immunförsvaret" lite bakvänt :D Även om jag så klart fattar vad som menas.
Tror min rubrik blev missvisande, kanske stärka immunförsvaret hade varit bättre?:idea:

Har dock fått en del bra infallsvinklar som gjort att jag nu ändrat min kost, det tackar jag för 🥰

Även googlat en del på vilken mat som är bäst, dvs innehåller högst näring.
Frukt kommer jag att fortsätta med, har ju precis börjat, trots sockerinnehåll, tror hälsofördelarna överväger.
 
Stress/oro/ångest, ja vad gör man åt det?? Inte speciellt stressad men upplever oro/ångest,
Om du är i ålder någonstans 40-50+ kan du vara i förklimakteriet. Det är då vanligt med sömnstörningar och oförklarlig upplevd oro/stress/ångest. Jag var totalt oförberedd på detta. Ville inte ta in att jag hade humörsvängningar likt Dr Jekyl/mr Hyde. Oro och prestationsångest och hjärndimma som jag upplevde på jobbet skyllde jag på en mycket krävande chef. Ända tills jag fick hjälp via hormoner:up:
 
Jag har varit småförkyld/snuvig i ett antal år. Gjorde tillslut ett allergitest där dom inte hittade något. Gick sedan till VC och tog prover och hade jättelågt B12. Jag trodde egentligen inte att jag skulle ha någon brist. Läkaren var till och med stressad över värdet när han ringde upp och berättade provsvaren, jag fick komma in och ta om det och då var det ännu lägre.

Så ett besök för provtagning skadar inte för att utesluta brist.
Börja sedan med små förändringar, ät frukter du tycker om, ägg, mer fibrer, smoothie, ät alltid någon grönsak du tycker om till middagen osv. Det är bättre att förändringen blir av och känns genomförbar, än att ändra för mycket på en gång och tröttna.
 
Om du är i ålder någonstans 40-50+ kan du vara i förklimakteriet. Det är då vanligt med sömnstörningar och oförklarlig upplevd oro/stress/ångest. Jag var totalt oförberedd på detta. Ville inte ta in att jag hade humörsvängningar likt Dr Jekyl/mr Hyde. Oro och prestationsångest och hjärndimma som jag upplevde på jobbet skyllde jag på en mycket krävande chef. Ända tills jag fick hjälp via hormoner:up:
Har passerat klimakteriet, men har funderat på om det kan spöka? Tänker då mest på att jag är så varm av mig, samt problemet att sova (Vilket iofs verkar höra ihop..)
 
Har passerat klimakteriet, men har funderat på om det kan spöka? Tänker då mest på att jag är så varm av mig, samt problemet att sova (Vilket iofs verkar höra ihop..)
Ja du har typiska klimakteriebesvär. Jag kan varmt rekommendera Klimakteriepodden och avsnitten med Mia Lundin. Även hennes böcker:heart Jag har regelbunden mens som är som vanligt, men har som du, typiska klimakterieyttringar om än lindriga, så jag räknar in mig själv i förklimakteriet. Jag smörjer med progesteronkräm som hjälpt fantastiskt. Löv it!!
 
Ja du har typiska klimakteriebesvär. Jag kan varmt rekommendera Klimakteriepodden och avsnitten med Mia Lundin. Även hennes böcker:heart Jag har regelbunden mens som är som vanligt, men har som du, typiska klimakterieyttringar om än lindriga, så jag räknar in mig själv i förklimakteriet. Jag smörjer med progesteronkräm som hjälpt fantastiskt. Löv it!!
Fast när jag upplevde att jag var i klimakteriet var det mer som att värmen kom och gick?? Är ju X antal år sen, numer är jag varm i stort sett hela tiden...
Har t ex 14-15 grader inne, annars fixar jag knappt att ha kläder :o
Ska kolla podden dock🥰
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp