Borde jag byta torrfoder?

GoldenL

Trådstartare
Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade.
Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g veterinär-torrfoder från Royal Canin..
Blandade i lite i deras vanliga foder som jag har, de är från Royal Canin "Sensible", för katter med känslig mage.

Varför jag valt de fodret är för att hanen kunde bli lite lös i magen då och då. Sen skaffade jag honan och hon vart inte uppfödd på det bästa, bodde i en liten etta med en ungkarl och 4 vuxna katter och 8 kattungar. Det stank kattpiss i lägenheten och han hade knappt nån sand i lådorna, han sa att han inte hade hunnit köpa nån mer sand men att han skulle göra det när vi åkt (men jag tror att han inte hade råd just då). Hade med mig en kompis som gick in i hans kokvrå efter en kattunge och då såg hon att det låg havregryn i matskålen!!!
Alla kattungar var väldigt små till växten men han sa att kattungarna var 12 v, så vi betalade 300 och tog med oss en varsin kattunge hem! Kändes hemskt att de fått äta havregryn, undra hur länge dom fått äta de. Hon var väldigt dålig i magen när hon kom till mig men efter hon börjat äta RC sensible så har hon varit jätte bra i magen! (Köpte kattungefoder men varken honan eller hanen ville äta av det så då sa de i djuraffären att jag bara skulle ge sensible)
Nu har de ätit samma torrfoder i över ett år och när jag fick smakprovet från veterinären så verkade det vääääldigt gott! Sen fick jag dessutom flera provpåsar i mataffären på Perfect Fit torrfoder - sterilised och det fodret verkade va godast av allt.

Så vad tycker ni, ska jag byta torrfoder? Nu rör dom knappt RC sensible utan äter bara av de andra torrfodret.
Frågan är då vilket jag ska byta till? Känner inte för att åka till veterinären för att köpa foder, vill inte köpa foder i mataffären heller (har hört att de ska va så dåliga men dom verkade ju gilla Perfect Fit)

Vill helst köpa en större säck så de räcker ett tag!
Tips? :D
 
Sv: Borde jag byta torrfoder?

Du kan handla bra torrfoder på nätet och i djurbutiken. Det du ska kolla på är att det inte innehåller spannmål och fisk för det är katter inte gjorda för att äta. Läs innehållsförteckningen med andra ord. :)

Själv ger jag inte torrfoder överhuvudtaget så det finns säkert någon annan här som bättre kan precisera vilka märken/sorter som är bra dvs innehåller kött och köttprodukter.
 
Sv: Borde jag byta torrfoder?

kör på Orien, Applaws eller eukanuba. om du villl ha så bra torrfoder som möjligt (lite eller inget spannmål) RC är inget bra foder trots sitt pris
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 441
Senast: Myrten
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 601
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 423
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp