Border collie i stall?

Dalmatiner tycker jag också låter som den bättre av de tre. Uppfattningen jag har fått utav dem är att de kan vara en gnutta svårmotiverade lite "Vad får jag för det då?" Men hittar man bara vad just den hunden är villig att jobba för, godis lr leksak mm, så är de väldigt lättränade. Pälsen de har är ju inte heller så tjock så de fryser ganska lätt ute om de inte rör sig, men det är också det som gör dem till stora knähundar :heart Det man får tänka på både en och fem gånger är varifrån man köper den för det finns tyvärr väldigt många uppfödare som har problem med mentaliteten i sina linjer vilket tyvärr kan leda till sånna hundar som Daff beskriver. Så kolla upp hur det ser ut med Mh, Hd och ev övriga rasbundna sjukdomar så kan du nog hitta en riktigt trevlig stallkompis. :)
 
Dalmatiner är den typ av hund du borde kolla på även om jag inte hade valt en dalmatin då dom jag mött har mycket rädslor i sig.

Men skaffa ingen jakt hund om du inte tänker jaga eller vall hund om du inte har djur att valla då det är lika korkat som att skaffa en jämthund om man vill valla får.

Skriv en lista om vad du kommer att göra med hunden och sedan leta bland ras beskrivningar om vilken eller vilka som kan passa.
 
(Jag önskar att jag kunde falla för små raser, men envisas med att falla pladask för hundar på 60cm i mankhöjd. Heldumt :p )
Kollade länken :D är väl typ som du och gillar större raser. Men en pudel skulle jag kunna tänka mig, det är väl bara pälsen som e de jobbiga känner jag
 
(Jag önskar att jag kunde falla för små raser, men envisas med att falla pladask för hundar på 60cm i mankhöjd. Heldumt :p )
Kollade länken :D är väl typ som du och gillar större raser. Men en pudel skulle jag kunna tänka mig, det är väl bara pälsen som e de jobbiga känner jag
 
Dalmatiner är den typ av hund du borde kolla på även om jag inte hade valt en dalmatin då dom jag mött har mycket rädslor i sig.

Men skaffa ingen jakt hund om du inte tänker jaga eller vall hund om du inte har djur att valla då det är lika korkat som att skaffa en jämthund om man vill valla får.

Skriv en lista om vad du kommer att göra med hunden och sedan leta bland ras beskrivningar om vilken eller vilka som kan passa.

Tack för svar! Är det nån annan som också tycker dalmatiner är rädda av sig?
 
Jag tycker det är så konstigt att folk har så dåliga erfarenheter av dalmatinern. Jag har haft 2 st och jag känner många dallisar, har åkt mycket på olika träningsläger och dalmatinerträffar och faktiskt aldrig träffat en otrevlig. Men det är ju inte en hund för alla, dom kan vara rätt skarpa och ha stor vaktinstinkt. Envisa och rätt buffliga, många andra hundar har svårt att läsa av dom pga prickarna och dom blir lätt missförstådda. Sedan kräver dom en hel del motion, det är en långdistansare! Dom mognar sent och hanarna kan vara riktiga pain in the ass dom första 3-4 åren :D. Jaktinstinkt ska dom inte ha, dom ska vara följsamma och inte lämna flocken!
 
[/QUOTE]Jag tycker det är så konstigt att folk har så dåliga erfarenheter av dalmatinern. Jag har haft 2 st och jag känner många dallisar, har åkt mycket på olika träningsläger och dalmatinerträffar och faktiskt aldrig träffat en otrevlig. Men det är ju inte en hund för alla, dom kan vara rätt skarpa och ha stor vaktinstinkt. Envisa och rätt buffliga, många andra hundar har svårt att läsa av dom pga prickarna och dom blir lätt missförstådda. Sedan kräver dom en hel del motion, det är en långdistansare! Dom mognar sent och hanarna kan vara riktiga pain in the ass dom första 3-4 åren :D. Jaktinstinkt ska dom inte ha, dom ska vara följsamma och inte lämna flocken[/QUOTE]Vad menar du med buffliga?(lite trög vettu)Är dom svåra att få rumsrena?
 
Kollade länken :D är väl typ som du och gillar större raser. Men en pudel skulle jag kunna tänka mig, det är väl bara pälsen som e de jobbiga känner jag
Fast inte är det så jobbig päls om man klipper ner hunden ;) Här hittade jag en bild på en nedklippt pudel, vars frisyr jag tycker ser praktisk ut:
indra_nedklippt.jpg
 
Gud va fin den va! Nej den frissan är nog precis som du säger vädigt lättskött..har hört att dom inte fäller något, stämmer det?
 
Gud va fin den va! Nej den frissan är nog precis som du säger vädigt lättskött..har hört att dom inte fäller något, stämmer det?

Stämmer fint! Istället behöver de klippas regelbundet. Seriösa uppfödare brukar lära valpköparna att åtminstone vardagsklippa hunden, men skulle man som hundägare känna sig osäker ändå så finns det både kurser i hur man klipper hund samt hundtrim att lämna in hunden på ;)
 
Stämmer fint! Istället behöver de klippas regelbundet. Seriösa uppfödare brukar lära valpköparna att åtminstone vardagsklippa hunden, men skulle man som hundägare känna sig osäker ändå så finns det både kurser i hur man klipper hund samt hundtrim att lämna in hunden på ;)
Hur ofta klipper man då? Ska man bada dom och så med?:D
 
Har haft amerikansk cocker. Utseendet till trots en utmärkt jakthund för vattenapportering och till att stöta hönsfåglar. Men var aldrig svår att bryta om den fått upp ett spår. Den var så flock/familjebunden att den inte vill riskera att förlora dig ur sikte ;) Vad jag förstått så är detta ett typiskt spanieldrag? Vet att andra spanielraser kan var mer aktivt jagande, men uppfattar dem ändå som milda och lätta att lära. När vi hade vår amris så var de tvungna att bli godkända i jaktprov för att kunna bli utställningschampions. Numera har jag förstått att det inte är så längre och att spanielraserna ofta har delats upp i jakttyper och utställningstyper. Så man behöver inte välja en med mycket jaktegenskaper om man inte vill. Varför inte titta på t ex Welsh springer? Den har i a f en mer stallvänlig päls än amerikanarna....

Ett helt annat tips: Många i "min" stallvärld har vinthundar av olika storlekar. Verkar fungera bra.
 
kl
Visst går det att valla på andras får, men då måste dom först vara ordentligt invallade av en mycket rutinerad hund, annars blir det "den vilda jakten på får"
Inga tamdjursägare vill ha sina djur tuggade på.

Håller med flera, gå inte över ån efter vatten, skaffa en hund som är optimal för det liv du har att erbjuda. Pudel låter kanon i mina öron!
 
Har haft amerikansk cocker. Utseendet till trots en utmärkt jakthund för vattenapportering och till att stöta hönsfåglar. Men var aldrig svår att bryta om den fått upp ett spår. Den var så flock/familjebunden att den inte vill riskera att förlora dig ur sikte
Hihi, låter suveränt :)
 
Om man bara ska klippa ner en pudel utan större finess så tar det typ 1,5 h om man har en bra apparat. Och det är jätte lätt att göra själv!

Himla smidigt om du frågar mig. Jag väljer när hunden ska fälla ;)
Ca 3-4 ggr/år klipper jag min pudelkorsning.
 
Håller med flera, gå inte över ån efter vatten, skaffa en hund som är optimal för det liv du har att erbjuda. Pudel låter kanon i mina öron!

Tack för alla åsikter! Har absolut tänkt om angående raser, pudel är den som ligger närmast just nu :banana:
 
Annars kanske labbe? Otroligt kloka och lättlärda hundar. Vet en del som har dessa som stall hundar, drar aldrig på vilt, väntar fint och snällt i stallet, lättskött päls och behändig storlek.
Annars golden, men där är ju pälsen ett stort minus..

Edit: sen är ju a och o att hunden är ordentligt tränad, och man har pli på den. Annars kan vilken ras som helst dra iväg eller gnälla om den får vänta i stall gången på matte/husse.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 675
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 357
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 298
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp