Border collie i stall?

1,5 timme??!! Fast nu när jag tänker efter är det nog ganska rimligt hehe
Det är tassarna som tar tid, kanske går det fortare på en större hund, mim är ju ganska liten så då måste man vara lite försiktigare.
Så kanske en timme på en stor hund? Men därikring är det iaf :)
 
Annars kanske labbe? Otroligt kloka och lättlärda hundar. Vet en del som har dessa som stall hundar, drar aldrig på vilt, väntar fint och snällt i stallet, lättskött päls och behändig storlek.
Annars golden, men där är ju pälsen ett stort minus..
Är labbarna uthålliga? Har fått för mig att de kan vara ganska lata, dock inte träffat jättemånga unghundar...
 
Annars kanske labbe? Otroligt kloka och lättlärda hundar. Vet en del som har dessa som stall hundar, drar aldrig på vilt, väntar fint och snällt i stallet, lättskött päls och behändig storlek.
Annars golden, men där är ju pälsen ett stort minus..
Är labbarna uthålliga? Har fått för mig att de kan vara ganska lata, dock inte träffat jättemånga unghundar...
 
Det är tassarna som tar tid, kanske går det fortare på en större hund, mim är ju ganska liten så då måste man vara lite försiktigare.
Så kanske en timme på en stor hund? Men därikring är det iaf :)
Vilken sorts pudel har du? Om det blir pudel är det mest troligt att det blir en storpudel
 
Nu ser jag att du verkar ha släppt tankarna på BC och det tycker jag är klokt. Border collien är i första hand en utpräglad vallhund, med allt som hör till. De är otroligt signalkänsliga, måna om att vara till lags och ställer alltid upp till 100%. De har ett stort behov av att ha arbetsuppgifter i vardagen och vallinstinkten innebär att de har en medfödd förmåga som närmast är att likna vid tvångsbeteenden, att kontrollera djur. De triggar väldigt lätt på olika rörelser och saker som vi ofta inte uppfattar, och utvecklar oerhört lätt tvångsmässiga beteenden som inte sällan blir rent livsfarliga för dem själva och omgivningen. (Hundar som "vallar" stänkande vatten så att de dränker sig själva i ren utmattning, ska stoppa bilar och springer ut i trafiken eller vallar och biter folk.).

Jag ser ofta skräckexempel på BCs som river ägarnas bostad nattetid av ren tristess, hundar som slåss med allt och alla till synes helt oprovocerat och hundar som utvecklat rena självskadebeteendena i frustration över att inte få tillräckligt med arbete.

Gemensamt har de att de bor hos ambitiösa men inte alltid så rutinerade hundmänniskor som köpte en BC för att träna och tävla med, men inte användas till vallning i huvudsak. Ytterst få arbetshundar/gårdshundar uppvisar närmelsevis så allvarliga stressbeteenden som sporthundarna. (därmed inte sagt att det inte finns exempel av alla sorter i alla miljöer).

Det är inte för inte som vallning kallas världens svåraste hundgren. Det handlar inte längre om att träna hund, utan om att läsa och hantera FÅR tillsammans med en galen, manisk, hyperenergisk vallningsmaskin som föds med alla fantastiska egenskaper som behövs, utom självbehärskning. Det tar ÅRATAL för de allra flesta nybörjarna att gå från första kursen till något så basalt och enkelt som ett vallhundsprov.

Räkna med många tiotusentals kronor i kurs- och lektionskostnader. Dessutom behöver du ha tillgång till väl invallade får, träningsfållor anpassade efter hundens nivå och en medhjälpare minst fyra dagar i veckan under första året, för att kunna ge dig och hunden den utbildning som krävs. Inget av träningen går att utföra i frånvaron av vallningsdjuren.

Kommandona som används är 8 grundkommandon som sen varieras för att få olika tempo och intensitet. Höger, vänster, stanna, fram, sakta, vänd dig om, kom hit och så hundens namn. Dessutom har de flesta hundar en dubbel kommandouppsättning eftersom de går på både röstkommandon och visslor. Vilka specifika ord eller visslor som används är helt upp till föraren, mina hundar har varsin unik uppsättning verbala kommandon och visslor för att kunna köras parallellt. Samtliga kommandon utförs i förhållande till vallningsdjuren, ger du en vallhund ett framkommando utan att den ser djur så tittar den bara på dig med en fundersam blick.
 
1,5 timme??!! Fast nu när jag tänker efter är det nog ganska rimligt hehe
Det är tassarna som tar tid, kanske går det fortare på en större hund, mim är ju ganska liten så då måste man vara lite försiktigare.
Så kanske en timme på en stor hund? Men därikring är det iaf :)
 
Min erfarenhet är att vallhundar och hästar inte är någon bra kombination.

Inte min heller.
Inte som enbart stallhund utan det har alltid slutat i ett kort ögonblicksverk att de testat på att valla eller flytta på någon häst när suget efter det blivit så stort .. och det har slutat med en hov i nyllet för samtliga (inga allvarliga skador tur nog). Just den där avsaknaden av självbehärskning som migo beskrev tycker jag varit tydligt..

I stallmiljön blir de lätt en väldigt stökig hund, det håller jag med om.

Visst, det finns bc med noll vallinstinkt typ också det vet jag några av som fungerar alldeles utmärkt utan vallning..men exemplerna är få och man får nog utgå isf från att en bc mår alldeles bäst där den hör hemma..dvs på en gård där den har sin uppgift som vallhund och jobbar med det dagligen
 
Blev visst dubbelt XD
Min väger typ 6-7 kilo bara. Innan hade jag en på 2,5 och hon tog ännu längre tid att klippa.
 
En vältränad vallhund vallar det man ber dem om, inget annat. Min fyra är ofta med när jag rider, och går då i jaktfotsposition bredvid/bakom hästen. De vet att hästen inte är ett vallningsobjekt.

Men det finns massor av exempel på BCs som fått tänder utsparkade och käkarna avsparkade för att de inte fått lära sig att kontrollera sina drifter.

Och en BC utan vallningsinstinkt är ingen BC. Enstaka hundar har inte vad som krävs för att bli användbara, men då handlar det om vuxna omplaceringar, aldrig valpar. Stöd aldrig avel på sk. bcs utan vallning.
 
@shettisprinsen Det känns som du underskattar fysiken hos sällskapshundar ;) I princip alla friska vuxna individer (med sund byggnad) kan gladeligen gå eller springa 1-2 mil dagligen och fortfarande ha energi resten av dagen med. Vilken ras som helst kan vara en bra stallhund om man tränar rätt, men väljer man en ras med stor vall- eller jaktinstinkt får man betydligt mer jobb på sig för att hunden ska må bra och/eller fungera bra i vardagen. Tycker steg ett är att välja hund med lagom energinivå för ens livsstil och välja bort de som vill/behöver något man inte vill erbjuda hunden (vall exempelvis). Därefter fundera över vilken mentalitet man helst vill ha, storlek, utseende osv.
 
Jag har haft BC och hästar i över 20 år, och har inte haft några som helst bekymmer med det.
Men självklart är det så att det är du som ägare och uppfostrare som sätter gränserna.
Våra BC vallar nöt. Hästar, katter och höns tillhör det som är "big no-no", och det har som sagt funkat i 20 år.
BC är en speciell ras, och om man inte har så mycket kunskap, och inte ger den tillräckligt med motion/arbete så tycker jag absolut att man ska kika på andra raser.
 
Apropå att bli sparkad, en Berger dés Pyrénées, min nuvarande ras kunde inte hålla sig från att valla gårdens hästar, den fick en spricka i skallbenet o låg inlagd närmare en vecka. Lärde den sig något? Nej den fortsätter så fort den får minsta chans, så där är det hundgård som gäller.
Ändå har abergers mycket mindre vallinstinkt än BCs
 
Ja, som rubriken lyder undrar jag om det funkar att ha en BC i stallmiljö? Tänker om dem försöker valla hästarna eller så. Har inte sett så många som haft just BC i stallet men det borde väl funka?

Har annars funderat på dalmatiner eller engelsk springer spaniel, hur är dom raserna bland hästar? Dalmatiner vet jag är avlade för att eskortera hästekipage men jag har fått för mig att de är ganska svåra och envisa att träna. Stämmer det eller är jag helt fel ute?
Tacksam för svar...
 
Är labbarna uthålliga? Har fått för mig att de kan vara ganska lata, dock inte träffat jättemånga unghundar...

Precis som miedo skrev så orkar en vanlig sällskapshund röra sig långa sträckor utan problem. Tom. min chihuahua kan gå (....springa-han går aldrig med sina korta ben :D) (nästan) hur långt som helst.
 
Ja, som rubriken lyder undrar jag om det funkar att ha en BC i stallmiljö? Tänker om dem försöker valla hästarna eller så. Har inte sett så många som haft just BC i stallet men det borde väl funka?

Har annars funderat på dalmatiner eller engelsk springer spaniel, hur är dom raserna bland hästar? Dalmatiner vet jag är avlade för att eskortera hästekipage men jag har fått för mig att de är ganska svåra och envisa att träna. Stämmer det eller är jag helt fel ute?
Tacksam för svar...[/QUO
Hej, jag har är inne på min fjärde Kelpie och jag har ridit med allihopa. 2 av dom har varit Australisk Kelpie och två Working Kelpie. Jag har även ridit med andra raser Många i min bekantskapskrets har BC så jag känner till rasen. Problemet med vallhundar är att dom vallar rörelser, och dessa orsakas oftast av annat än får, i situationer där det inte ska vallas sk tjuvvallning. Tex grannens barn eller hästar som busar eller annat man träffar under ridturen som olika fordon, eller vilt. Det är lite annorlunda att äga en vallhund jämfört med andra raser de är mkt snabba att lära sig allt och ofta på egen hand. Stereotypa beteenden är inte ovanliga.
Men inte vet jag om dom är mer krävande än att äga schäfer, collie, amstaff, bara mycket annorlunda. Det är bra att ha någon att få goda råd av när man skaffar sig sin första. Ofta förstår inte ens ägaren att hunden tjuvvallar.
Dessutom så kräver stallhundar man ska ha med sig under ridturer bra lydnad. Jag tillämpar frihet under ansvar för min hund. Han vet hur man beter sig i de flesta vardagssituationer som uppstår under ridning. Han har regler att följa, det går inte att ha en hund som springer vind för våg oavsett om dom tjuvvallar eller beter sig illa i övrigt. Men visst har det krävt träning och många stallhundar har ägare som hellre tränar hästen.
Jag tycker att det är synd att köpa vallhund om man inte är djurägare. Själv så har vi tagit bort alla får så nästa hund blir en Austalisk Kelpie,igen, dom avlas inte för vallning längre men är en bra ras för oss. Och nej det är inte en vallande ras längre även om vissa kan det i begränsad utsträckning fortfarande.
Är det en BC du vill ha eller är det så att du har fallit för utseendet?
 
Min BC har varit med mej från start. Då hade jag ju hästar hemma på gården. Han var alltid med när jag red ut och nu har han fyllt 13 år och orkar inte längre även om han vill. Han talar om när det kommer bilar bakom o sånt (hör inte). Han har samma uppgifter när vi promenerar. Har vallat kor och får då och då men gör inte om han inte får lov eftersom vi ibland rider bland får och lösa kor på heden.
Jag älskar min BC över allt och han har varit med mej överallt där det går. Min BC kommer från Island, och där är hundarna med överallt, ridning, vallning etc.
 
Min BC har varit med mej från start. Då hade jag ju hästar hemma på gården. Han var alltid med när jag red ut och nu har han fyllt 13 år och orkar inte längre även om han vill. Han talar om när det kommer bilar bakom o sånt (hör inte). Han har samma uppgifter när vi promenerar. Har vallat kor och får då och då men gör inte om han inte får lov eftersom vi ibland rider bland får och lösa kor på heden.
Jag älskar min BC över allt och han har varit med mej överallt där det går. Min BC kommer från Island, och där är hundarna med överallt, ridning, vallning etc.
Det fetade kan väl ändå inte stämma? BC finns väl inte på island? De har väl bara isländska fårhundar?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 255
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 231
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
30 659
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp