Border Collie som vallhund

Kira

Trådstartare
Är det ngn fler än jag som är nybörjare på vallning? Har köpt en tik på 1½ år, och vi har hunnit gå 2 vallkurser. Jag är helfrälst. Det är precis så roligt som det ser ut. Nu har vi 5 får hemma, så vi kan träna lite varje dag, om andan faller på. Vi börjar bli säkra på höger/vänster, men har väldigt svårt för att få ner tempot ibland. Motivation saknas inte, hos hunden!! :banana:
 
Många som börjar med vallning blir helfrästa eller så tycker de att det är pest och pina. Jag tänker prova det med min nästa hund som kommer att vara av vallhundsras, dock inte BC. Jag tyvärr inte möjlighet att skaffa får då jag bor i stan.
 
Vilken ras tänkte du dig? Man behöver ju inte ha egna djur, det är ju bara att man kan träna oftare och finslipa utan att varje gång vara med på kurs eller jaga rätt på andras djur som man kan få låna.
 
Jag ska kanske inte direkt kalla mej för nybörjare i vallning, men det är hur kul som helst!
Sen gäller det ju å ha en hund som gillar det.
Mina 5 älskar att valla!!
Hoppas verkligen du kommer fortsätta med vallningen och lycka till.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 505
Senast: Hedinn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp