Sv: Border Collie
Hoppas du inser ditt misstag ( läser på lite om hur hundar fungerar ) återvänder till tråden och dementerar detta påstående som du skrev..
Varför tror du att vi har olika raser med olika inriktningar för ?
Jag trodde att Buke var ett diskussionsforum där man utbytte personliga åsikter och erfarenheter.
Jag är ingen expert på hundpsykologi/beteende men har haft hund sen barnsben och således stött på några stycken, men jag är absolut ingen självutnämnd expert och kan enbart relatera till mina egna erfarenheter.
Jag tycker således att du är lite barsk när du ber mig dementera min personliga åsikt, vilken jag anser mig ha rätten att ha, oavsett om den i dina ögon är fel eller rätt. Jag kommer därför inte rakt av dementera mitt uttalande utan istället ta till mig din åsikt och än en gång fundera över hur jag själv resonerar....
Jag försöker då göra ett förtydligande med mitt uttalande:
Vad jag menar med "att en hund blir vad du gör den till", handlar om de rutiner och det förhållningssättet du har. Om du successivt och konsekvent vänjer hunden vid en situation eller lär in något så kan du forma hunden "till vad vill"....missförstå mig inte nu, det finns självklart begränsningar och BC skulle jag aldrig rekommendera som ren sällskapshund.
MEN Nupilot skrev att hon skulle vara mkt i stallet och mkt ute i skogen, visst motion är ej detsamma som stimulering men jag tog nästan för givet att om man ens tänker tanken bordercollie så är det i princip = mkt lydnadsträning!?!
Att ha hunden lös som hon beskriver kräver en lydig hund och jag har svårt att se att man äger en BC utan att "träna dess hjärna" (stimulans?).
Men som sagt, endast mina tankar kring detta och definitivt ingen absolut sanning.
Jag vet bara att det åtminstone finns en BC-tik (då må hon vara unik?) som faktiskt klarar av att vara hemma några timmar om dagen, som inte får stimulans dagligen och som inte får valla (längre) som trots detta inte äter upp huset inifrån eller uppvisar andra tecken på stress eller olycka. Om det beror på att hon har vallat en gång i tiden och är mkt lydnadstränad sedan tidigare och nu kan rutinerna i famlijen, det vet jag inte. Känner dock till flera oreggade BC-hundar (dvs inga BC avlade för vallning) som lever liknande liv och som fungerar med detta.
Slutligen vill jag bara nämna något kring din fråga gällande olika raser med olika inriktning. Är det idiotiskt av mig att dra parallellen till hästvärlden?
En travare eller galoppör kan således inte leva ett drägligt liv som dressyr eller hopphäst för att den är avlad för ett annat ändåmål? Personligen tror jag att det är svårare att "träna om" en gammal individ än en ung, oavsett art och ras.
Välkommen att halshugga mig!