Borderline

Agapi

Trådstartare
Någon här som lider av Borderline? När fick ni diagnosen? Hur mådde ni innan? Jag vill veta allt.
Min psykoterapeut som jag gick hos förra året misstänkte att jag var bipolär, själv misstänker jag Borderline. Det är skrämmande mycket som stämmer in på mig... Jag har mått dåligt länge. Väldigt länge. Och jag har länge misstänkt att det inte är någon vanlig depression jag lider av. Eller kan det helt enkelt vara mina p-piller som gör mig så fucked up som jag är?
 
Jag vet inte så mycket om bipolaritet, men har en vän som gick med mycket lång depression, allehanda fobier och panikångest. Mycket av detta visade sig vara pga hennes p-piller, vilket hon upptäckte av ren slump när hon fått slut och glömt skaffa nya. Hon beskrev det som att någon dragit upp rullgardinen.
Hormoner kan vara ett jäkla otyg.
 
Undvik att sätta egna diagnoser. Bättre att prata med terapeuten och försöka förklara hur man känner.

P-piller kan mycket väl leda till humörsvängningar och "beteendeproblem".
Plocka bort det och se vad som händer. Det kan ta tid innan man märker nått.

Jag är bipolär, får medicin och mår väl lite sådär. Min läkare tyckte inte att någon med den typen av sjukdom ska äta hormoner. Det finns andra preventivmedel. Själv kör jag med kopparspiral.
 
Någon här som lider av Borderline? När fick ni diagnosen? Hur mådde ni innan? Jag vill veta allt.
Min psykoterapeut som jag gick hos förra året misstänkte att jag var bipolär, själv misstänker jag Borderline. Det är skrämmande mycket som stämmer in på mig... Jag har mått dåligt länge. Väldigt länge. Och jag har länge misstänkt att det inte är någon vanlig depression jag lider av. Eller kan det helt enkelt vara mina p-piller som gör mig så fucked up som jag är?

Tycker du kan prova att sluta med p-pillren :) Som sthu säger så tar det nog dock ett tag innan det märks någon skillnad så skulle nog ge det minst tre månader iaf..

Tänk om det vore så enkelt! :)
 
Det är inte alltid så bra att läsa för mycket om olika diagnoser. Det är ganska lätt hänt att en tror sig ha något och liksom fastnar i det.

Jag håller med sthu om att du istället bör prata med terapeuten om hur du mår och känner.

Det är av egen erfarenhet jag skriver. Jag misstänkte själv att jag hade borderline, men utredningen jag gjorde visade istället på lite andra personlighetsstörningar. Eller personlighetstyper, som min terapeut föredrar att säga. Det är ju i sig inte en störning på det viset, utan ett sätt på hur en fungerar som kanske inte är så ultimat.
En av personlighetsstörningarna/typerna jag hade drag av var emotionellt instabil personlighetsstörning, alltså borderline.

Jag har varit deprimerad i stort sett så länge jag kan minnas, har självskadebeteende etc. Klassiska "borderlinesymptom", men jag uppfyllde inte tillräckligt många av punkterna som krävs för att få diagnosen. Därav "drag av".

Men absolut kan dina p-piller påverka ditt mående negativt! Jag känner flera som mått otroligt dåligt psykiskt, men mått mycket bättre när de slutade med p-pillren. Så det kanske är värt ett försök?
 
Blev diagnostiserad med Borderline, gick nästan två år i DBT, hittade mig själv och har nu avskrivit diagnosen inofficiellt. Det är dock rätt praktiskt att ha på papper eftersom det uppenbarligen är viktigt med stämplar, fack och försvar idag.
Däremot ska man som sagt inte googla, risken är stor att man ser kriterierna och gör dem till sina för att kunna få en enkel förklaring
Jag kan dock inte neka till att jag fått enorm hjälp av DBT, så det kan jag ju rekommendera. :)
 
Det pratades om personlighetsstörningar när jag var 15 år men det är för tidigt att sätta någon diagnos då.
Jag blev utredd och fick min diagnos när jag var 26 år.

Har mått dåligt hela mitt liv, men inte bara pga borderline. Har även bipolär sjukdom, en ätstörning, social fobi och asperger. Och ett tungt bagage.

Jag mådde precis likadant före jag fick diagnosen som efter. Att få diagnosen förändrar ju inte ens mående men man förstår sig själv lite lättare. Man har ett namn på det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
778
Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 182
Senast: tråkmåns
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 175
Senast: Barbabelle
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 830
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp