Börja rida efter uppehåll

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare morottotte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 657
M

morottotte

Undrar om det finns folk här som har erfarenhet av att börja rida igen efter lång tids uppehåll?

Jag minns hur det var när jag hade egen häst och hur det kändes i baken efter att inte ridit på en månad. Men nu har jag inte ridit på två år!!!! Jag är så HIMLA sugen att börja igen... Ett liv utan hästar känns ganska trist :cry:

Är lite rädd att man skulle känna sig klumpig och som en nybörjare igen... sist det begav sig var man rätt begåvad :banana: Det måste vara rätt frustrerande att ens motorik inte fungerar som den borde, man vet ju hur man ska rida, men timingen och känslan kanske inte är vad den borde..?!

Nån som har egna erfarenheter eller muntra tillrop??!! :)

Sv: Börja rida efter uppehåll

Jag slutade rida när jag flyttade från Alingsås till Göteborg. Hade varken tid eller pengar.
Men tillslut blev suget förstort och jag började leta medryttarhäst vilket visade sig vara en bra lösning på mina tid- och pengaproblem.
Och oj vad kul det var att börja rida igen! Ok att man var lite ringrostig i början och undrade vad f*n man höll på med, men det är som att cykla, det sitter i!
Så upp på pållen igen bara!

Det är klart att du ska börja igen. Jag höll upp i tretton år. Första gången red jag sedan i ca 10 minuter. Jag kunde inte röra mig på flera dagar. Det är länge sedan nu, 15 år har gått sedan jag började igen. Det har har tagit tid att komma tillbaka men jag ångar det inte. Nu kan jag inte förstå hur jag kunde hålla upp så länge. Om du tänker börja på ridskola kan du ju börja i en lättare grupp så behöver det inte kännas så konstigt. Du kommer säkert igång snabbt igen.

Jag höll upp i tretton år, sen började jag på islandshästridskola, tog en privatlektion först sen började jag i en ridgrupp. Ett bra tips är att träna kroppen rent allmänt innan så att du har god kondition och styrka, jag kände inte av så mycket träningsvärk som jag trodde jag skulle göra trots 45 minuters privatlektion. Då är det inte så farligt med ridningen när du sätter igång igen. Allt kom tillbaka ganska fort, jag hade ridit i 11 år (stor häst) som barn och ungdom och mot slutet så red jag nästan varje dag. Så på ett igen bara, det är som att cykla och ridningen och hjälper och sånt sitter i muskelminnet ganska mycket faktiskt.:banana: :bump: :banana:

Hej!

Jag befinner mig litet grann i samma sits som du, själv har jag inte ridit på en 7-8 år; slutade med hästar när jag var 14-15 och nu har jag hunnit bli nästan 23... :crazy: Men man saknar det ju mer och mer (särskilt nu när jag har lurkat här på forumet), så nu har jag bestämt mig för att när jag kommer tillbaka till Sverige i augusti så ska jag försöka hitta en bra ridskola och ta lektioner igen för att fräsha upp kunskaperna! :idea:

Satt här och funderade i samma banor som du, att det säkert kommer bli riktigt jobbigt, men jag tror säkert att man kommer igång hyfsat fort iallafall... hoppas jag... :crazy:

Men sjukt kul ska det bli att börja igen, iaf! :bump:

Hej,
Jag red på ridskola från 7-årsålder till ca 15 år. Sen hade jag uppehåll tills äldsta dottern var 7 år och ville börja rida. Då började vi båda två. Efter 3 år så lades ridskolan ner och vi köpte en av hästarna, han har vi haft i 7 år nu. Vi har även hunnit skaffa en andra häst. Jag tyckte att det kändes bra att börja på ridskola i en vuxengrupp, där de flesta var sådana som hade haft upprhåll.
Träningsverk får man nästan alltid vid nya saker, 1;a slalomdagen i backen ger också träningsverk:angel: , likaså första tolkturen efter häst :angel:. Ibland kan det kännas skönt med träningsverk:devil: , för man vet att om man fortsätter då så går det över.

Jag hade ett uppehåll på ca 7 år, och tyckte det tog ungefär 8-9 månjader att vara "fullt tillbaka" igen

Ja , jag har nu bara ridit 4 gånger på ca 9 år och jag har nu blivit SÅ sugen att börja igen så jag har köpt ridstövlar , ringt krf och hört mig för ....:rofl:
Det ska bli så kul men ack så jobbigt kan jag tänka mig..... :crazy:
Innan dessa 9 år så har jag ridit dagligen 2 hästar om dagen och från jag strutta omkring i skogen på min ponny
(o bara ramlade av 5 ggr i dag:banana: ) 4 år var jag och min syster sprang bredvid-tills jag flyttade när jag var 19 slutade med allt ....
Men nervös är jag inte för ridningen men om man ska orka 45 min ....:crazy:
Men KUL ska det bli..

och det är ju inte bara själva ridningen som lockar utan bara stall livet , mocka , borsta och bara vara ....

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år... 2
Svar
34
· Visningar
4 638
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 372
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Zpunk
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 075
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka