Borsta tänderna

J

jojjo_blondin

Hur många borstar tänderna på sina katter?

Innan vi fick våra så frågade vi i alla djuraffärer om man kunde göra det, men det var inte någon osm trodde att det gick

vi borstar tänderna på våra med jämna mellanrum, vi har vant dom sen dom va små kattungar, dom bråkar lite i början men sen är dom lugna.

det finns ju allti en risk när man söver ner dom för att ta bort tandsetn...
 
Undersökningar på hundar visar att man
ska borsta minst 3 ggr/vecka för att ha
effekt.
 
Jag har börjat borsta lite smått på min hankatt, för han luktar så illa ur munnen. Det går ganska bra, men det har inte gett något direkt effekt. Fast jag borstar kanske 1 ggr/vecka, så jag kanske borde borsta oftare...
Jag har också funderat på om det inte vore bra att ha någon slags tandkräm. Nån som vet vart man kan köpa det?
 
Hos vet säljer de en enzymkräm som man ska smeta på tänderna, vet inte om det funkar, men min har aldrig haft problem med tandsten, och han är ju ändå 10 nu...
 
Min har inte heller tandsten, men han luktar ändå illa ur munnen, så jag tänke det kan vara bra med tandkräm i förebyggande syfte...
 
Jag tror nte man ska borsta med den här krämen, utan borsta med saltvatten, och smörja efteråt, så motverkar det plackbildning (och tandsten då...), men det var vad min vet rekommenderade, jag vill ju gärna undvika att söva, framförallt när han blir lite äldre...
 
Precis. Man vill ju inte att man ska behöva åka in och ta bort tandsten. Men jag har läst att det finns tandkräm för hundar och katter med typ leversmak... Undrar om man köper det hos veterinären också...?
 
varnli barntandborte här me. ;)

våran gamla katt luktade så fruktansvärt illa i munnen, men han var gammal, 16 år, och har allti haft dåliga njurvärden, så vi vågade inte ta in honom för att ta bort tandsten en gång till. Sen åkte vi på semester i två veckor och grannarna gav honom mat, och ja tror att han gav upp nör vi inte var där, så han dog den veckan i var borta.

det var njurarna som slutade funka, och detta troligtsvis för att vi gett honom mjukmat i hela hans liv, han åt iiinter torrfoder alls, då svalt han sej hellre en vecka än att äta det, och drack bara mjölk.

våra nuvarande får torrfoder och nån mjukmatspåse nångång ibland, och dricker bara vatten.. !! hehe...

iaf tebaka te gammelkattens tänder, så luktade det så fruktanssvärt illa när han öppnade munnen..
 
hmmpph.. nåra kompisar borstade sin hund me tandkräm me leversmak och det luktade ´ännu värre..

kan dom inte uppfinna nån go mintlujtande smak som är bra för våra kissingar?
 
Fast jag tror inte dom skulle tycka det var så smarrigt med mintsmak...
Fast jag vet en hund som fullkomligt ÄLSKAR tandkräm! Alltså människortandkräm. Alltid när de borstar tänderna (själva alltså) så står han och väntar på att få smaka! :D
 
Det är den mekansika verkan som är viktigast.
Därför är det inte nödvändigt med tandkräm.
 

Liknande trådar

Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
523
Senast: tott
·
Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
1 772
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 643
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp