Bortförklaringar efter tävling? :P

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare dancehall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 475
Sv: Bortförklaringar efter tävling? :P

En kompis som jobbat som veterinärassistent berättade en bra ursäkt för dåligt tävlingsresultat härom dagen!

Hon hade varit med "sin" veterinär till en hoppryttare som skulle göra något "underhållsarbete" på hästarna, och veterinären som var bekant med hästägaren/hoppryttaren frågade om hon tävlat något?
Jodå, ryttaren hade tävlat hoppning i helgen, men det hade gått jättedåligt. Och på frågan varför då svarade ryttaren: jo det var så tungt underlag, och min häst har ju så jättesmå hovar, så den sjönk ner så långt i underlaget, därför hoppade den dåligt.
:D:D
Hästen i fråga hade enligt min kompis helt normalstora hovar...

Sv: Bortförklaringar efter tävling? :P

Jag är sådan att jag helst tar på mig alla fel själv. På gott och ont.

Hör en del så otroligt dumma grejer ibland. T.ex: på 3-årstest där hästen enligt mig hoppade ganska dåligt (och fick inte tillräckligt med hjälp av visarna), men ändå fick helt okej poäng och blev klass 1. När jag skulle överlämna rosetten sa visaren "nej tack, den kan du behålla".

En liten stund senare kom h*n in i ringen och var på överdomaren om varför hästen fått så 'katastrofalt' låga poäng. Anledningen till att den hoppade dåligt vid B-långsidan var för att den var så spänd och rädd för publiken på E-långsidan..! (Där den förövrigt stod lugnt och avspänt och väntade på sin tur att hoppa igen)

Stackars överdomare säger jag bara. H*n försökte lugnt och sansat förklara att om det ska bli en tävlingshäst så måste den kunna hantera publik, och att ni är medvetna om att det är långsideläktare här, så ni kunde valt en annan visningsplats.

Så naturligtvis kan en skällande hund på läktaren FÖRKLARA ett sämre resultat, men det kan inte URsÄKTA det. Kan man inte hantera att det är folk där och tittar (vilket är jätteroligt ju), så har man inte på tävling att göra, eller så får man börja miljöträna sin häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 667
Senast: Ceta
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 380
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 806
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
2 091
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Valp 2025
  • Dalmatiner