Bortlottning

P

Papaya

Jag har en fråga ang bortlottning. Vi (inte jag men klubben) anmälde två ryttare och 5-6 hästar till en hopptävling. Den ena ryttaren skulle rida en unghäst, första starten någonsin för hästen, och den andra ryttaren (nr2) (som är en lokal/regional känd ryttare) skulle rida några av sin tävlingshästar. Nr 2 brukar vinna dessa tävlingar eller iallafall alltid vara placerad.

Är det då inte konstigt att nr 2 blir bortlottad i ALLA klasser medan ryttare nr 1 inte blir bortlottad i den enda klass h*n ska starta i?
Jag har fattat som att man lottar bort x antal ryttare i varje klass om det behövs? Eller har jag fel?
 
Sv: Bortlottning

Jag är inte säker på detta heller skulle va kul om någon som vet med säkerhet skulle kunna berätta hur det ligger till :)
Jag fick för mig att man lottade bort ekipage , så har du bara en häst så blir de ingen tävling för om man blir bortlottad så e de i båda klasserna??
Eller kanske så är det ryttaren som blir bortlottad så oavsett hur många hästar man skulle starta så får man inte var med på någon?
Kanske...
Vet inte om jag skrivet förståligt ;)
 
Sv: Bortlottning

Tyvärr finns det inga regler om hur lottingen ska gå till. Det är alltså upp till arrangören hur de gör. Några lottar bort ekipage helt så att man 'slipper' komma för bara en klass. Andra lottar bort ekipage bara ur en klass så att så många som möjligt ska få rida åtminstone en klass. Det är inte omöjligt att några lottar bort ryttare oavsett antal hästar. Hur arrangören gör beror förstås på vad personen som lottar själv skulle föredra. Om de själva skulle stryka sig ifall de bara fick plats i en klass (eller bara med en häst) så lottar de förstås bort ekipage (eller ryttare) helt och hållet, om de själva gärna skulle åka och rida bara en klass så lottar de så att alla anmälda får rida minst en klass.
Att en ryttare med flera hästar får ALLA sina hästar bortlottade kan man tycka är konstigt, men arrangören kanske lottat på ryttare och inte på ekipage eller så råkade det slumpa sig så att lottningen faktiskt lottade bort alla hästar.
 
Sv: Bortlottning

Är det inte så att man inte "får" lotta bort hästar i avdelning B? Eller minns jag totalt koko nu? Antar att det är avdelning B unghästen är anmäld till...
 
Sv: Bortlottning

Jag har blivit bortlottad från avd B , så man borde väl kunna bli det :P
 
Sv: Bortlottning

Jag har en fråga ang bortlottning. Vi (inte jag men klubben) anmälde två ryttare och 5-6 hästar till en hopptävling. Den ena ryttaren skulle rida en unghäst, första starten någonsin för hästen, och den andra ryttaren (nr2) (som är en lokal/regional känd ryttare) skulle rida några av sin tävlingshästar. Nr 2 brukar vinna dessa tävlingar eller iallafall alltid vara placerad.

Är det då inte konstigt att nr 2 blir bortlottad i ALLA klasser medan ryttare nr 1 inte blir bortlottad i den enda klass h*n ska starta i?
Jag har fattat som att man lottar bort x antal ryttare i varje klass om det behövs? Eller har jag fel?

Det låter verkligen konstigt måste jag säga.. Du skriver ju att hon skulle tävla några av sina tävlingshästar och att hon blev bortlottad med ALLA hästar i ALLA klasser känns ju verkligen märkligt :O
 
Sv: Bortlottning

nu har jag visserligen suttit endast med bortlottning när det gäller dressyr. Det finns olika anledningar till varför man lottar bort. Det kan vara för många starter i en viss klass för domaren att döma, för många starter för att dagen ska gå ihop, för många hästar för att det ska räcka till med parkeringsplatser och säkert ett antal till.

Hur man lottar bort beror ju lite på anledningen och vad man tycker är enklast. Så helt orimligt är det inte att en ryttare kan ha blivit bortlottad helt med flera hästar medan en annan inte.


Man får inte lotta bort unghästar systematiskt. Man kan alltså inte välja på en tävling i efterhand om det blev många starter att lotta bort alla unghästar. Däremot finns det ju klubbar också som väljer att inte lotta bort unghästar alls också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 090
Senast: Cambrie
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 210
Senast: kryddelydd
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 753
Senast: Unafraid
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 207
Senast: Ewelina02
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp