Bukefalos 28 år!

Bortskämda hundkräk!

Belethien

Trådstartare
Nu kom det, i samband med foderbyte har damen min visat sin bekväma sida och vill inte äta av det nya fodret eftersom det inte innehåller burkmat!
Så vad gör man då? Hunden är 9 månader och för övrigt en matglad hund som även äter hösilage om hon får det, så aptiten är det egentligen inget fel på, men hon har blivit bortskämd då hon tidigare fått burkmat + torrfoder under en period. Nu ska hon bara få torrfoder och då var det plötsligt inte så intressant.

Hur har ni gjort när era valpar matvägrat?
 
Sv: Bortskämda hundkräk!

När jag tagit hand om valpar som matvägrat har jag helt enkelt ställt ner maten när det är matdags, äter de så äter de, annars inte och då är det inte mer med det. Förr eller senare blir de hungriga och äter (om de inte stoppar i sig andra godsaker under dagarna).
Är du orolig för att hunden får i sig för lite så kan du ju använda torrfodret som belöningsgodis om ni tränar eller så, eller stoppa maten i en pet-flaska så att hunden får jobba lite för att få ut det. Brukar kunna hjälpa bra.
 
Sv: Bortskämda hundkräk!

Men leder inte den metoden (alltså att man lämnar kvar maten) att de börjar småplocka? Är det ok?

Vad är egentligen fördel/nackdel av att de småplockar vs. får bestämda måltider?
 
Sv: Bortskämda hundkräk!

Jag ställer ner maten när det är matdags, äter de inte så plockar jag bort maten.
Annat skulle inte fungera då jag aldrig är på ställen där det bara finns en hund.

Nackdelar som jag ser med att låta maten stå framme (nu kan jag inte det eftersom det då skulle bli bråk här hemma..) är:
Man vet inte när hunden åt senast (och jag vill inte träna direkt efter att de ätit)
Om man ständigt fyller på/låter dem ha fri tillgång, så är det nog lätt att glömma hur mycket man gett och de kan bli på tok för tjocka om de är matglada.
Om man har fler än en hund så har man inte koll på vem som äter hur mycket.
 
Sv: Bortskämda hundkräk!

Jag har precis försökt den metoden på min valp, nästan 16 v gammal. Det funkade inte så väldigt bra. Jag har en valp som bara vill äta färskfoder, vilket i sig är helt ok men jag vill att hon skall äta även torrfoder (hellre bara torrfoder än bara färskfoder). Blandar jag torrfoder med färskfoder så åker det mesta av torrfodret ur skålen och äts inte upp, jag har blandat med vatten osv men torrfodret väljs bort så långt det går.

I vilket fall så bestämde jag mig i veckan för att vara "hård". Morgonmålet som var en större mängd torrfoder + färskfoder hade "gottat" ihop sig över natten... hälften åts upp (dvs delen som inte var torrfoder). Nästa omgång... då åts kanske 5 små kulor. På kvällen åts kanske 1/3 av maten. Vad händer på natten? Jo, valpen kräks upp slem för hon är så hungrig. Ställer då fram torrfoder - som inte äts. Blandas med äggula, då äter hon (enda sättet att få i henne torrfoder). Vaknar på morgonen av att valpen kräks igen, SÅ hungrig. Ställer fram torrfoder, som inte äts - IGEN. Nästa mål kände jag mig tvingad att ge färskfoder, hon verkligen strejade och mådde inte bra av det. Så jag vet inte riktigt hur jag skall försöka igen, har haft flertalet valpar och alla har varit mer matglada. Är mest rädd för att få en vuxen hund som är petig med maten, det ligger lite i rasen så det känns extra viktigt att inte underblåsa ett sådant beteende själv (har en liten IG).
 
Sv: Bortskämda hundkräk!

Läste någonstans att man skall minska portionerna till det de verkligen äter upp, så att man kan belöna dem för att de är duktiga som äter upp maten, detta blir då en positiv cirkel, i stället för en negativ där matte/husse blir irriterad på hunden som inte äter upp.
Sen ökar man lite, lite i taget.

Lycka till!
 
Sv: Bortskämda hundkräk!

Oj jag tolkade ditt inlägg fel! Jag fick för mig att du lämnade kvar maten även om valpen inte åt. Men då förstår jag :)

Nej jag håller med dig, jag ser egentligen bara nackdelar med att de får plocka med maten. Hon är dessutom en stor hund som behöver mycket mat och då känns det inte bra att jag inte kan hålla koll på hur mycket hon äter.
 
Sv: Bortskämda hundkräk!

Läste någonstans att man skall minska portionerna till det de verkligen äter upp, så att man kan belöna dem för att de är duktiga som äter upp maten, detta blir då en positiv cirkel, i stället för en negativ där matte/husse blir irriterad på hunden som inte äter upp.
Sen ökar man lite, lite i taget.

Men hur gör man då- sprider man ut flera portioner om dagen eller ger man de helt enkelt mindre mat tills de äter upp och sedan ökar på? Är det ok att göra så för en växande valp?

Tack alla som svarat hittills! Kom gärna med fler tips! :bow:
 
Sv: Bortskämda hundkräk!

Har man en mycket kräsen hund så är det bara att ge efter och ge den den maten den tycker om inom rimliga gränser. Jag har själv en hanhund som vägrar äta om det inte är rätt foder och skulle jag inte ge mig så försvinner hans aptit och han äter ännu mindre och då är det ett helvete att ens få honom att äta det han älskar. Han går undan och bara gömmer sig och rasar i vikt.

Om hunden är lite "bortskämd" så funkar det att vara hård men om det är så att hunden verkligen hatar den typen av mat som man har valt så kommer den inte att äta mer hur hungrig den än blir.
 
Sv: Bortskämda hundkräk!

Om hunden är lite "bortskämd" så funkar det att vara hård men om det är så att hunden verkligen hatar den typen av mat som man har valt så kommer den inte att äta mer hur hungrig den än blir.

Som sagt tidigare, hon är bara bortskämd för att hon fått burkmat ett tag nu som komplement till torrfodret. Innan så har hon lätt knaprat i sig torrfoder också. Jag håller ju på med foderbyte nu och hon har ju fortfarande 3/4 av sitt gamla torrfoder i skålen men det duger ju inte plötsligt om det inte blandas ut med burkmat!
Aptiten är det inget fel på då jag haft problem med att denna hund äter upp ALLT. Hästbajs, gräs, silage, pinnar, snö, stenar etc. Nu har ju hon däremot slutat med sitt extremätande av allting efter att ha haft munkorg på ute som gjort att fixeringen dämpats.
 
Sv: Bortskämda hundkräk!

Lätt gjort när det finns många olika teorier om hur man bör göra och jag inte var allt för tydlig med vad jag menade ;)

Det som "Vallhund" skrev tycker jag är bra.
Jag hade nog börjat med att sprida ut mängden mat på flera småmål för att kolla om det gick bättre då. Äter den allt några gånger men lämnar andra så skulle jag plocka bort målen då den lämnar.

Sålänge man inte drar ner jättemycket på mängden mat under längre tid så kommer nog inte valpen bli så smal att det blir ohälsosamt för den.
 
Sv: Bortskämda hundkräk!

Som sagt tidigare, hon är bara bortskämd för att hon fått burkmat ett tag nu som komplement till torrfodret. Innan så har hon lätt knaprat i sig torrfoder också. Jag håller ju på med foderbyte nu och hon har ju fortfarande 3/4 av sitt gamla torrfoder i skålen men det duger ju inte plötsligt om det inte blandas ut med burkmat!
Aptiten är det inget fel på då jag haft problem med att denna hund äter upp ALLT. Hästbajs, gräs, silage, pinnar, snö, stenar etc. Nu har ju hon däremot slutat med sitt extremätande av allting efter att ha haft munkorg på ute som gjort att fixeringen dämpats.

Testa att vara stenhård i max en vecka funkar det inte så ge den annan mat. Speciellt när det gäller valpar är det viktigt att inte gå över gränsen och svälta dom.

Och med att vara stenhård menar jag att ge hunden sin portion sätt ner den vill den inte äta inom 5-10 min ta bort. Nästa måltid samma sak. Agera normalt när du ger maten, om du i vanliga fall bara sätter ner den och sen tar bort matskålen så gör samma sak nu. Jag berömmer inte min hund för att han äten utan det är något han ska kunna utan beröm. Samma om han inte äter jag blir inte sur utan tar bara lugnt bort matskålen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
975
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Har en blandrastjej på 1 år. Glad och godmodig som valp men blev utan synlig anledning alltmer ängslig och försiktig i temperamentet. I...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Jensa75
·
Hundhälsa Hej, Har en liten pudelblandrastik på nio månader. Hon har de senaste månaderna varit väldigt kräsen med maten. Tog henne till...
2
Svar
24
· Visningar
2 489
Senast: Jensa75
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 924
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp