borttappat hästpass??

Sv: borttappat hästpass??

ja nej inget smörgåspålägg är tänkt. Det enda ja är lite orolig för är att hon inte skulle få den vård hon behöver om hon skulle skada sig såpass illa etc.
Men du tror inte det?

Att en veterinär skulle vägra behandla din häst för att den saknar pass är jag helt säker på att du inte behöver oroa dig för.

Lycka till med letandet.

Att skita i att skaffa pass för att man anser sig stå över lagen tycker jag är samma sak som att strunta i det goda i systemet med hästpass.

Själv tycker jag inte att systemet med hästpass är gott. Det är bara ytterligare ett sätt för myndigheterna att lägga sig i, byråkratisera och fördyra hästägandet.

Som jag sagt tidigare så anser jag att så länge man inte ska göra mat av sin häst så behöver man inget pass. Man klarade ju sig alldeles utmärkt på t.ex. tävlingar innan det fanns hästpass.

Alla ni som tycker att hästpasset är så himla viktigt i andra situationer än slakt, ni måste ju tycka att man ska ha pass för hundar, katter och alla andra husdjur. Eller finns det någon anledning till varför just hästar ska ha pass och inte hundar?

De veterinärer jag frågat "skulle du vägra behandla en häst utan pass" har faktiskt bara skrattat när jag frågat! De tycker det är så absurt att ens fråga, och en av veterinärerna jag frågade sa att varken hon eller någon veterinär hon kände skulle någonsin vägra behandla en häst bara för att den saknar pass.

Dessutom blev jag upplyst om att om en veterinär skulle vägra behandla en passlös häst så skulle veterinären i fråga bryta mot en annan lag! Djurskyddslagen.

Däremot inte sagt att man inte ska ha pass till sin häst!

Själv tycker jag inte att systemet med hästpass är gott. Det är bara ytterligare ett sätt för myndigheterna att lägga sig i, byråkratisera och fördyra hästägandet.

Som jag sagt tidigare så anser jag att så länge man inte ska göra mat av sin häst så behöver man inget pass. Man klarade ju sig alldeles utmärkt på t.ex. tävlingar innan det fanns hästpass.

Alla ni som tycker att hästpasset är så himla viktigt i andra situationer än slakt, ni måste ju tycka att man ska ha pass för hundar, katter och alla andra husdjur. Eller finns det någon anledning till varför just hästar ska ha pass och inte hundar?
Du är nog inte riktigt uppdaterad i det här. Att hästar har pass är en förenkling av det som gäller för andra stordjur. EN förenkling som gör det lättare att resa och röra sig med en häst. Kor, grisar och får ska också vara märkta men de ska istället för pass journalföras. I journalen ska stå allt som födslar dödsfall ny och sålda djur. Men där ska också stå så fort djuret lämnar produktionsplatsen och när det kommer tillbaka. För kor som ju haft fler smittor än de flesta andra djur ska allt detta även anmälas till Jordbruksverket. Så t ex om jag låter mina kor beta hos grannen måste jag anmäla det till till Jordbruksverket och föra in det i journalen samma när de kommer hem igen. Om de behöver köras dit så ska det också fram gå vem som äger transporten och att den varit tvättad innan de lastas.
Alltså fan så mycket enklare med ett pass till en häst.

Sedan ska hundar ha pass om de lämnar landet, så mina hundar har pass. Även katter och kaniner kan pass så det är inte bara hästar som har pass. Plus att även innan så skulle hästar som tävlade på lite högre nivå ha pass.

Det är ju samma sak? Alltså om en veterinär vägrar vård för något som inte är akut, då kan det ju BLI akut. Och är det inte så akut att veterinär kan vägra, då kanske det reder upp sig även utan veterinär?

Men i allafall så skulle återigen ingen veterinär jag frågat vägra passlös häst vård, oavsett vad vården består av. Tur i allafall jag har vettiga veterinärer där jag bor! :bow:

Jag tycker staten skött allt med passtvång väldigt klantigt! Det skulle kunnat varit bra från början, det skulle även kunna vara ännu bättre än det nu är!

Ta tex bara att göra som de gjorde, bestämma att alla hästar ska ha pass, sedan pracka på rasföreningarna att fixa det utan att ens FRÅGA rasföreningarna om de hade resurser! :mad:

Likaså att det kom som en fullkomlig överraskning för staten att det fanns hästägare (tex ridskolor) som hade importer utan papper som skulle ruineras om de fick betala ursprungsavgiften som krävdes för pass.

I mina ögon ett solklara exempel på klantighet som händer gång på gång när myndigheter bestämmer något! Varför LÄR de sig inte?! Hur svårt kan det vara att i detta fall ta hjälp av någon hästkompetent person/organisation som hjälper dem INNAN de kastar ur sig ogenomtänkta krav? Även en statligt anställd tjänsteman tycker jag borde kunna göra kopplingen RIDsportförbund, TRAVförbund, pratar jag med dem så är det stor chans att de vet hur det funkar med hästar i Sverige! Eller? ;)

Likaså kravet att "passet får inte vara längre än 3 timmar från hästen". Hur då? Ett pass är ju en värdehandling, jag som hästägare skulle INTE vilja förvara mitt pass i en hög bland andra hästpass på en stor ridanläggning! Hur välskött anläggningen än är! Kul om man ska och tävla, passet borta! Kul om man ska och betäcka sin häst, passet borta. Ännu "roligare" om hästen blir akut sjuk och man måste åka till klinik, passet borta.
Och att släpa med sig passet på en träning, varför då?

Fö tycker jag pass som "fenomen" är bra, men det skulle ha skötts bättre, varit rimliga krav från början och så vidare!

Enligt jordbruksverket så skall man kunna visa upp passet för sin häst inom 3 timmar. Man får idag inte transportera en häst utan pass.
När jag lekte dektetiv nu när jag köpte en häst med pass på vift, så har jag pratat med de flesta. I Jan pratade jag med en som registrerar och kommer ut och gör id-kontroll och chipmärker sa att hon hade en granne som blev åtalad för att X inte hade pass till hästarna. Man kan få böter/fängelse.

Sen är det väl bra att ha pass för att fylla i alla vaccinationer. Lite dyrt och krångligt och ONÖDIGT att få vaccinera om för säkerhets skull för att den förre ägaren inte hade koll eller var lat för att skaffa pass. :devil:

Det borde ju finnas ett datasystem. Att man uppger hästens "personnummer" och då kan de få fram alla uppgifter och vem ägaren är. Ägaren har väl oftas körkort eller id på sig.
Så löjligt med 3 timmarsregeln, det är ju inte kul att få betala om någon slarvar bort passet.

Pass är ingen garanti för att slippa göra om grundvaccinationer! Min häst är tysk import, och jag vet inte om de är mindre nogräknade i Tyskland att vaccinationerna ska vara inom ett år, för min häst var det slarvat med flera gånger! Tror det var vid tre tillfällen som hästen vaccinerats efter året passerat. Så för att slippa bli portad från någon tävling där någon läser vaccinationerna mer än de två sista så var jag tvungen att göra om hela grundvaccinationen.

Håller med, det vore ju ett mycket smidigare system!

Dessutom så kan man ju undra hur en konstapel efter vägen som stoppar ett hästsläp för kontroll ska ens veta att man har rätt häst i kärran? :grin:
Och kan alla sveriges poliser läsa ett hästpass? Och kan de skriva ut en bot för att man ej har hästpass med sig, och hur stort är i så fall bötesbeloppet? Och vill vi skattebetalare betala för hästpasskontroll på våra vägar? :angel:

Nej, det är ingen garanti. Men numera finns det ju en sida för vaccination där vet. kan fylla i.
Förr så hade man ju ett löst papper/vaccinationskort, som tydligen försvann lätt.
Tycker det är jättesmidigt att vaccinationerna finns i passet, underlättar ju för ev. nästa ägare.

Enligt jordbruksverket så skall man kunna visa upp passet för sin häst inom 3 timmar. Man får idag inte transportera en häst utan pass.
När jag lekte dektetiv nu när jag köpte en häst med pass på vift, så har jag pratat med de flesta. I Jan pratade jag med en som registrerar och kommer ut och gör id-kontroll och chipmärker sa att hon hade en granne som blev åtalad för att X inte hade pass till hästarna. Man kan få böter/fängelse.

Återigen gäller tre timmar bara om hästen förflyttas till fots eller är på bete. När hästen står uppstallad ska passet kunna visas upp utan dröjsmål.

David

Var inte bötesbeloppet utöver att han fortfarande måste skaffa pass? Han kan alltså fortsätta bötesläggas om och om igen om han fortfarande inte skaffar pass och han slipper ändå inte undan att faktiskt skaffa pass. Ett ganska dyrt sätt att strunta i att ha pass till sina hästar, tycker jag.

Sedan ska hundar ha pass om de lämnar landet, så mina hundar har pass. Även katter och kaniner kan pass så det är inte bara hästar som har pass. Plus att även innan så skulle hästar som tävlade på lite högre nivå ha pass.

Fast vore det inte bättre ifall man bara behövde skaffa pass till hästar som verkligen behövde pass. Som t.ex. hästar som ska åka utomlands.

De flesta hästar vaken tävlar eller reser utomlands så varför ska de behöva pass. Inte ens människor behöver ha obligatoriska pass så varför ska då hästar av alla djur behöva pass?

Det är egentligen väldigt dumt att det heter pass eftersom många då resonerar som du. Det har egentligen inte så mycket att göra med att resa utan är en identitetshandling. Kor, får osv har haft ett ID-nummer i många år. Det handlar alltså om att veta vilken individ det är och vad den har behandlats med.

Det kanske är lättare att säga att hästens ID-handling idag är pass? Och att hästen ska ha ID-handling ser jag som rätt självklart, med tanke på hur öppna gränserna är vad gäller in- och utförsel av hästar, och också hur utbrett brott i samband med hästförsäljning är.

Ja. Och jag tycker att det egentligen vore självklart att kräva (chip)märkning av alla hästar också. (inte så fint med gula lappar i öronen kanske:p) Jordbruksverket håller på att göra om sin broschyr om hästpass just för att trycka mer på att det inte handlar om samma sak som ett pass för oss människor. Det är ju mer ett ID-kort.

Numera är också¨märkning av hästar obligatoriskt vid ny registrering. Så det är bara "gamla" hästar som redan är registrerade som klarar sig utan. På sikt blir det därmed ju då också krav på märkning av alla hästar inom EU.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 727
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
979
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Kollade nu på mina försäkringspapper, har hos folksam. Kan se dom har ökat med 1000 kr om året alla senaste åren. Så varje gång jag får... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 625
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Hej, jag och min sambo har köpt en liten hästgård. Det är stall och bostadshus på en fastighetsbeteckning om ca 2,6ha med 1ha skog, 1ha... 2
Svar
26
· Visningar
2 449
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka